nova urbana atrakcija

Dodatnih 30 parkirnih mjesta u centru Pule: Na Marsovom polju se dovršava rotacijska garaža, uskoro kreće testiranje

| Autor: Milan Pavlović
(Snimila Leona Teodorović / Glas Istre)

(Snimila Leona Teodorović / Glas Istre)


Nakon što je proteklih dana dovršena montaža oplate, a zatim i odgovarajuće unutarnje i vanjske rasvjete, krenulo je odbrojavanje zadnjih dana do početka testnog razdoblja, a zatim i definitivnog uključivanja rolo garaže na Marsovom polju u sustav gradskih parkirališta kojim upravlja gradska tvrtka Pula Parking.

(Snimila Leona Teodorović / Glas Istre)(Snimila Leona Teodorović / Glas Istre)

U svaku od tri rolo garaže, koje su smještene pod »fasadom« koju su projektirali nagrađivani pulski arhitekati iz tvrtke Molozero, stane po 10 vozila koja će, kažu u Pula parkingu, i u zraku u potpunosti biti sigurna i zaštićena što osigurava izvedba, ali i testiranja koja su pokazala da konstrukcija može sigurno izdržati udare vjetra i od nekoliko stotina kilometara na sat.

Duga povijest

Pulska rotacijska garaža visoka je 14,5, široka 17,5 a duboka 7,5 metara, te na sebe može primiti automobile do 2 metra visine i 2,5 tone težine. Nakon što na njoj krene naplata, cijena sata parkiranja bit će jednaka važećoj za prvu zonu, znači jedan euro na sat u zimskom, te 1,60 u ljetnom periodu. S obzirom na to da se radi o pilot projektu na području Hrvatske, izgradnja je trajala nešto više vremena od prvotno planiranog upravo iz razloga da bi bila odabrana optimalna rješenja i izbjegnute potencijalne »dječje bolesti« nakon puštanja u rad.

Pulska rotacijska garaža bit će tako prva komercijalna garaža takve vrste u Hrvatskoj, no povijest korištenja sličnih rješenja za rješavanje manjka parkirnog prostora u svijetu dulja je od jednog stoljeća. Pripremajući se za realizaciju ovog projekta u Pula Parkingu su pažljivo istražili i tu povijest te došli do informacije da počeci ovakvih sustava u Europi i Sjevernoj Americi sežu u rane 1900. godine, te da su se prvi put pojavili u većim gradovima poput Pariza i Chicaga. Zanimljivo je da je prvi takav sustav implementiran 1905. godine u Parizu u garaži na Rue de Ponthieu.

(Snimila Leona Teodorović / Glas Istre)(Arhiva Glasa Istre)

(Snimila Leona Teodorović / Glas Istre)(Arhiva Glasa Istre)

Sustav je koristio dizalo u središtu koje je premještalo automobile na više etaže, a na svakoj etaži su radnici ručno parkirali vozila. Ovaj koncept se brzo proširio, a u 1920-ima uveden je takozvani »Paternoster« sustav u Americi, koji je omogućavao parkiranje osam automobila na prostoru dvaju. Ovaj sustav je bio vrlo popularan zbog svoje jednostavnosti i efikasnosti korištenja prostora. U Japanu, koji je postao globalni lider u proizvodnji APS sustava s više od sto tisuća automatiziranih parkirnih mjesta godišnje, od kasnih 90-ih automatizirana parkirališta su postala posebno popularna.

Danas, moderni rotirajući sustavi parkinga koriste napredne tehnologije poput IoT-a odnosno »interneta stvari« za optimizaciju korištenja prostora, smanjenje potrošnje goriva i emisija ugljičnog dioksida, te poboljšanje kvalitete života u urbanim sredinama. Ti sustavi nisu samo tehnički napredni, kažu u Pula Parkingu, već su i ekološki prihvatljivi, te pružaju sigurnost i uštedu vremena korisnicima.

Prilagođen dizajn

Pula Parking je, kažu, uspješno usvojio taj revolucionarni pristup rješavanju problema parkiranja u gusto naseljenim urbanim područjima, te dizajniran tako da značajno multiplicira površinu samo dva klasična parkirna mjesta, garaža predstavlja značajan iskorak u efikasnom iskorištavanju ograničenog gradskog prostora.

»Rotirajuća garaža u Puli nije samo funkcionalna novost, već i estetski doprinos gradu. Lokalni arhitekti su prilagodili dizajn garaže tako da se harmonično uklapa u vizuru kvarta, pretvarajući je u atrakciju koja privlači pažnju građana i turista. Ova modernizacija ne samo da poboljšava funkcionalnost urbanog prostora, već i estetski obogaćuje gradsku sliku.

(Snimila Leona Teodorović / Glas Istre)(Snimila Leona Teodorović / Glas Istre)

Projekt rotirajuće garaže, uz to, predstavlja i značajan ekonomski pothvat s očekivanom brzom povratom investicije jer uz procijenjene troškove od oko 510 tisuća eura, analize pokazuju da bi se investicija mogla isplatiti već u roku od četiri godine, zahvaljujući efikasnosti i popularnosti novog parkirnog rješenja.

Stoga pulski projekt rotirajuće garaže nije samo odgovor na trenutačne izazove, već i proaktivan korak prema budućnosti u kojoj su gradovi prijateljskiji, funkcionalniji i estetski privlačniji. S ovom inicijativom, Pula ne samo da rješava pitanje parkiranja, već postaje model kako tehnološka rješenja mogu biti integrirana u svakodnevni život, čineći ga boljim. Ova rotirajuća garaža, sada nova urbana atrakcija, simbolizira kako inovativnost i praktičnost mogu ići ruku pod ruku s očuvanjem kulturnog identiteta i estetike grada«, poručuju iz Pula parkinga.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Forum
Pula: Forum