Pomislio bi čovjek naivno da će novi zakon o prijevozu u cestovnom prometu donijeti reda na gradskim ulicama i ohladiti usijane glave autoprijevoznika u Hrvatskoj. No, baš se na primjeru južne Istre, gdje su do sada izostajali sukobi vozača, pokazuje da je tek stupanjem zakona na snagu, odnosno liberalizacijom registriranja taksi-djelatnosti na ulice otpuštena netrpeljivost, zastrašivanje pa i nasilje. Zakon je trebao osigurati svima jednake uvjete obavljanja prijevozničkih djelatnosti, ali izgleda da su tek legalizacijom nekih tvrtki, poput Ubera koji se tek pojavio u Istri, nastali problemi.
Dok je prema nekim podacima Puljštinu donedavno opsluživalo 50-ak taksija, sada se za svog putnika na istom prostoru nadmeće 300-tinjak vozila raznih prijevoznika. I ne samo da je nastala gužva na cesti, nego su pali i prvi udarci!
Pa ako i ne povjerujemo vozačima Ubera da su izloženi silnom maltretiranju i nasilju konkurencije, o takvom su nam fizičkom obračunu ranije već svjedočili stranci, turisti kojima je to bio jedan od prvih susreta s Pulom, gradom koji se diči tolerancijom, sigurnošću, civilizacijskim dosezima… Dobrodošla je konkurencija, kažu jedni akteri ove priče, ali je činjenica da se i u ovim krajevima mjesto na tržištu ne osigurava ekonomskim zakonitostima nego silom.
Turistički nam je par ispričao i da je vozač Ubera odbio ponudu da zajedno prijave slučaj policiji. Kažu da je morao prvo konzultirati Uber, a konačnu potvrdu da je čin nasilja zaista prijavljen, mi nismo dobili. Ako je zaista to ostavljeno ad acta, pitanje je na koji način središnjica tvrtke misli zaštiti, pa i zadržati svoje vozače, odnosno partnere? Da nije netko propustio lekciju koja kaže da ignoriranje nasilja stvara novo nasilje?
A kako čujemo, neće maltretiranju biti podvrgnuti samo "oni drugi, navodno, jeftiniji" prijevoznici. Jagma za svakim putnikom odvija se na mnogim frekventnijim lokacijama, poput pulskog aerodroma, gdje u sukob dolaze i stari i novi vozači, ma kakve oznake, da ne kažemo "ratne boje" imali. Da sukoba ima, ili barem nesuglasica, potvrdila nam je prošlog tjedna i policija.
"Obavještavamo vas da je 18. srpnja oko 11.50 sati policija zaprimila dojavu da je došlo do nesuglasica između taksista u Zračnoj luci Pula, no prilikom policijskog postupanja nisu utvrđeni elementi kaznenog djela ni prekršaja", izvijestili su nas iz PU istarske na naš upit o jednom slučaju.
Dakle, svakodnevno je na cesti borba za svakog putnika, za svakih 30, 50, 100, 200… kuna. Borba je tolika da se, kako smo objavili ovog mjeseca, poseže i za krivotvorenjem licenci za taksiranje. Te nevaljalce u Poreču su, vjerojatno igrom slučaja, i uhvatili, ali je pitanje koliko je, uz silnu legalnu konkurenciju, i još "divljih" vozila na cesti? U svemu tome ne pomaže ni to što je, kako kažu pulski taksisti, "jedan inspektor nadležan za područje od Umaga do Novalje", pa on naravno ne stigne kontrolirati tko vozi s dozvolom, a tko bez nje. Uz svu silu problema samo jedan inspektor? Tako je država valjda zamislila provoditi zakon o škakljivoj djelatnosti kakav je prijevoz u cestovnom prometu.