SEDAMDESET GODINA

CITROEN 2CV, SPAČEK, genijalni, francuski 'sirotinjski' odgovor na Volkswagen Bubu


Spartanska konstrukcija upregnuta 2-cilindarskim bokserom s 375 ccm i 9 KS te 'samoizravnajućim' ovjesom, pokazuje talent, ali kad se Spaček usporedi s Bubom, koja se lako pretvarala u borna kola, postaje jasnije zašto su Nijemci početkom II. svjetskog rata 'pregazili' Francuze

 

Malo je automobila u povijesti izazvalo toliko polemika, dvojbi, osporavanja  podsmjeha, ali istodobno i bezgraničnih simpatija i oduševljenja kao Citroën 2CV. Legendarni je Spaček nastao istodobno kad i njemački Volkswagen. Krajem 1934., slično kao i u Njemačkoj, nastaje ideja o konstrukciji francuskog 'narodnog automobila'. Tržišne su analize pokazale kako se godišnje može prodati 200 do 300 tisuća jednostavnih i jeftinih automobila. 

Početkom 1936. napravljeno je 300 prototipova malih automobila, s platnenim sjedalima, 2-cilindarskim zrakom hlađenim bokser-motorom i prednjim pogonom. Proizvodna je filozofija bila ipak drukčija od njemačke. Francuski je 'volkswagen' napravljen velikim dijelom od industrijskog otpada. Mnogi su se zgrozili ugledavši prvog 2CV (Spačeka), s prednjom haubom od plašta industrijske bačve, tvrdim gumama i samo jednim reflektorom. 

Zbog ratnih se nevolja početak proizvodnje odgađa za jedno desetljeće. Jeseni 1948., na današnji dan prije 70 godina, službeno predstavljeni Citroën 2CV postaje senzacija 35. automobilskog salona u Parizu. Bio je toliko drukčiji od ostalih automobila, toliko da je svaka usporedba bila nemoguća, čak i smiješna. 

'Izgleda poput deve', 'Ružniji je od ružnog pačeta', 'To je kišobran za četiri osobe', 'Je li to uopće automobil?'..., bili su samo neki od komentara. Kako bi se riješile sve dvojbe, organizirane su probne vožnje. Snažnim zamahom 'kurble' zaklopotao je 2-cilindarski zrakom hlađeni bokser-motor s 375 kubika i 9 konja...

Oprema unutrašnjosti pružala je istinski doživljaj. Platnena sjedala s čeličnim okvirom i mekani ovjes pružali su neponovljiv užitak. Već na salonu nastaje mitska priča o košari punoj jaja, od kojih se niti jedno neće razbiti nakon vožnje 'Spačekom'. Zasluga je to bila 'genijalnog' neovisnog ovjes s uzdužno-opružno povezanim 'njihajućim' ramenima. 

Nakon dugog zaleta automobil je postizao 65 km/h. Pet godina kasnije motor je pojačan na 421 ccm i 12,5 KS, što je bilo dostatno za 80 km/h. Prodaja je premašila najoptimističkija predviđanja. Do kraja godine prodano je 11 tisuća primjeraka a 1949. više od 50.000. Do 1957. snaga je porasla na 16 KS, a prodaja po prvi put na preko 100.000. 

Već su tada Citroënovi 'bokseri' postali legendarni po neuništivosti.Godinu dana kasnije stiže prava senzacija - model 2CV Sahara 4x4. Imao je dva odvojena motora (sprijeda i straga) i pogon na sva četiri kotača. Takva je koncepcija upotrebljena po prvi i zadnji put u automobilskoj povijesti. 

Početkom 1960-ih godišnja prodaja raste na preko 150.000, a u 1969. na rekordnih 175.000. U 1970 nastaju modeli 2CV 4 i 2CV 6, obujma 602 ccm, snage 23 i 28 KS, a 1979. stiže najsnažniji model s 29 KS. Posljednje desetljeće 'života' obilježene je modelima Charleston (1981.) te Dolly, koji je od 1987. stizao s portugalskih montažnih traka. 

Posljednji primjerak u Mangualdeu proizveden je 27. srpnja 1990. U 42 godina 'života' Spaček je prodan u više od pet milijuna primjeraka. To je dobar zalog proslavi 70 godina 2CV-a. (Željko Marušić/Autoportal)

POGLEDAJTE ZANIMLJIVE VIDEO URATKE:

Citroën 2CV - povijest 1

Citroën 2CV - povijest 2

Citroën 2CV - povijest 3 

Citroën 2CV - povijest 4

Citroën 2CV - povijest 5

Citroën 2CV - video 6

Citroën 2CV - video 7

 


Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter