Nela Simić, organizatorica skupa (Doria MOHOROVIĆ)
Druga konferencija "Izazovi galerija u razvoju publike" održana je jučer u Puli u muzejsko-galerijskom prostoru Sveta Srca, a u organizaciji Udruge za poticanje kreativnosti Atanor u partnerstvu s Istarskom kulturnom agencijom i Arheološkim muzejom Istre. Upotreba tehnologije i digitalnih alata u kulturnom i kreativnom sektoru, promjene na kulturnom i umjetničkom online tržištu te virtualne izložbe, samo su neke od fokusnih tema o kojima su diskutirali međunarodni i lokalni stručnjaci u kontekstu razvoja publike.
Kontinuitet
Konferencija je dio projekta "Jačanje kapaciteta hrvatskih galerija za razvoj publike" koji se ostvaruje kroz dva dijela, konferenciju i istraživanje, a čiji je cilj stvaranje platforme za razmjenu znanja i iskustva i umrežavanje, a time i razvijanje stručne publike, galerijskih voditelja i djelatnika.
Nela Simić, organizatorica skupa i predsjednica Udruge za poticanje kreativnosti Atanor, iskazala je zadovoljstvo time što se kontinuitet održavanja konferencija nastavio, usprkos poteškoćama uvjetovanih pandemijom.
- "Izazovi galerija u razvoju publike" je krovna tema i naziv same konferencije jer u okviru teme razvoja publike zaista postoji mnogo segmenata na koje možemo obratiti pažnju u tom procesu, a na ovoj drugoj konferenciji odlučili smo se osvrnuti na digitalne alate i tržište umjetnina jer su to teme koje su došle u fokus u posljednjih godinu dana, osobito u krizi kad je online tržište umjetnina procvalo, a bojali smo se da će doći do pada prodaje, rekla je Nela Simić.
Darko Komšo, ravnatelj Arheološkog muzeja Istre i predstavnik Ministarstva kulture i medija, pozdravio je prisutne u ime domaćina skupa te Ministarstva kao pokrovitelja.
- Galerija Sveta srca su bili jedan veliki motor koji nas je udaljio od onog čime se mi osnovno bavimo kao specijalizirani Arheološki muzej Istre. No, ova galerija nam je postala ispušni ventil koji nam je omogućio da se bavimo kulturom u širokom spektru i u principu smo kroz ovu galeriju shvatili što znači rad na razvoju publike, kazao je Komšo i naglasio da galerije i muzeji moraju biti otvoreni za sve i svi moraju imati pristup njima. Kazao je i da su se u posljednjih godinu i pol dana s razvojem pandemije svi naučili kako se "prebaciti" na digitalno tržište i kako kroz digitalne izložbe dospjeti do publike, ali i istaknuo da se nada da digitalne platforme nikad neće zamijeniti direktan dodir publike s umjetnicima i umjetnošću.
Anja Ademi, pročelnica u pulskom Upravnom odjelu za lokalnu samoupravu, ukazala je na važnost organiziranja ovakve konferencije u Puli, koja okuplja brojne stručnjake, djelatnike u kulturi i ljubitelje kulture.
- Za nas je ovo veoma bitno zato što Grad Pula za sljedeću godinu priprema strategiju razvoja kulture pa se nadam da će se znanja koja će ovdje predavači prenijeti, pretopiti i u strategiju Grada. Tema publike i razvoja publike jedna je od strateških detalja koji će činiti strategiju. Smatramo da imamo dosta kvalitetan sadržaj postojećih galerija te razmišljamo na koji način to unificirati i približiti građanima. To može biti kroz neki način da na isti dan budu otvorenja, da bude organizirano više radionica i panela na kojima se mogu okupljati stručnjaci, ali i na kojima se što više mogu uključivati i građani, poručila je Ademi.
Digitalizacija
U nastavku konferencije održano je sedam zanimljivih predavanja, a među izlagačima su bila i dva međunarodna gosta Balazs Farago, direktor nagrađivane platforme Walter's cube koja je digitalizirala izložbe galerija i muzeja diljem svijeta i Pau Waelder, kustos, autor i istraživač specijaliziran za umjetnost i digitalne medije koji je u uvodnom predavanju govorio o promjenama na umjetničkom tržištu te o alatima i platformama za distribuciju umjetničkih sadržaja.
Klara Šimunović, jedna od rijetkih predavačica u regiji educirana upravo za povezivanje umjetnika i poduzetnika, je kroz predavanje "Umjetničke intervencije u biznisu" predstavila mogućnosti i pogodnosti suradnje poslovnog i kulturnog sektora kroz korisne primjere iz prakse, dok je Goran Pavlov, koordinator IRI centra za istraživanje i razvoj i voditelj akceleratorskog programa za digitalno prepričavanje, pričao o temi susreta kulturne industrije i tehnologija te o izazovima s kojima se galerije danas susreću.
Primjere dobre prakse, odnosno svoje projekte koji su nastali u prošloj godini, prezentiralo je troje galerijskih djelatnika, Marino Jurcan iz Udruge Metamedij, Kristina Nefat iz Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika i Tihana Puc iz umjetničke organizacije Format C.
Marino Jurcan predstavio je projekt "Mladi na mreži" koji je započeo u 2021. godini u cilju poticanja mladih da u što većoj mjeri participiraju u umjetničkim i kulturnim sadržajima, na način koji je njima interesantan i poznat.
- Zanimljivo je da se cijeli projekt odvija online, raspisan je za vrijeme prvog i drugog vala korone koristeći digitalne kanale i s pretpostavkom i željom da bude održiv, da se rezultati projekta nastave i nakon njegovog održavanja, objasnio je Jurcan.