Snimio: Dejan Štifanić
U Galeriji Poola otvorena je skupna izložba "Ruin" (Ruševina"), čiji je kustos Richard Glynn Roberts. Izložba "Ruin" predstavlja radove 33 autora, mahom iz Ujedinjenog kraljevstva, no zastupljeni su i autori iz Hrvatske, Slovenije i Nizozemske. Riječ je o radovima ovih umjetnika: Adam Green, Alex Scott Whitby, Alison Hand, Bojana Križanc, Bojan Šumonja, Claire Willberg, Colette Rouhier, Duncan Reekie, Elizabeth Goode, Hassan Abdelghani, Marko Jakše, Mike Echernier - Etch, Jack Candy - Kemp, Jacqui Chapman, Jon Storey, Julian Wild, Karsten Huneck, Khaoula Karaweigh, Lara Ritoša-Roberts, Malcolm Poynter, Michael Eyre, Nick Aston, Nimmi Hutnik, Olja Grubić, Paul Westcombe, Petar Tomaž Dobrila, Pierre Tol, Richard Glynn Roberts, Suzana Desnica, Shaun McNally, Simon Stringer i Tim Ross.
Kako je istaknuo voditelj Galerije Poola Bojan Šumonja ovo je sedma izložba u Pooli otvorena tijekom 2021. godine, tako da je to bila rekordna godina što se tiče izlagačkog programa. Komentirajući naslov izložbe Šumonja se prisjetio članka kojeg je čitao i u kojem se cinično kao novi turistički slogan za Hrvatsku predlaže nešto u stilu "Ako želite vidjeti posljedice korupcije, nepotizma ili devastacije, dođite u Hrvatsku".
- "Ruin" (Ruševina) je sve ono što nas okružuje, to može biti psihološki moment, može biti psihički i to je tema koja je vrlo aktualna individualno, emotivno ali i društveno, konstatirao je Šumonja.
Iako nije došao na otvaranje izložbe kustos Richard Glynn Roberts je već bio u Puli, prvi put sredinom devedesetih kada je nastupio sa svojim bendom The Holy Joes u Uljaniku. No, Roberts se putem video streama zahvalio svim umjetnicima koji sudjeluju na izložbi kao i svojem nekadašnjem tutoru Geraintu Evansu, čiji je rad također zastupljen na izložbi, za svu podršku zadnjih nekoliko godina.
- Svi ovi umjetnici temu ruševina dotiču, prigrljuju, neki je čak utjelovljuju u svojim radovima. Nisam siguran je li to generacijska karakteristika, a mogla bi biti, budući da i sam dolazim iz te punk generacije koja razmišlja u pojmovima mogućeg kvarenja kada se radi o tim pitanjima. Zanimljivo je zato vidjeti što moja generacija vizualno misli i osjeća o toj temi, kazao je Roberts istaknuvši da među autorima ima slikara, performera, glazbenika i drugih autora koje je teško kategorizirati. Nadam se da će svatko koji je došao na izložbu dobiti nešto od nje i potrošiti malo vremena s tim malim radovima, uhvatiti se u koštac s njima i vidjeti što će se dogoditi, poručio je Roberts.
"Kad pomislim na 'Ruševine', ono što mi odmah pada na pamet jesu mjesta, građevine i spomenici, zaboravljeni i ostavljeni bez funkcije. Iako je srž 'Ruševina' kao ideje prolaznost, tema je hitna - osobna, utjelovljena, ekološka - uvjetovana ustvari raznim životnim okolnostima. A opet, unutar neizbježnog ciklusa rušenja, opadanja i raspadanja ima mjesta za ponovnu izgradnju i razumijevanje; stvara se prostor za bujanje kontrakultura…", piše Roberts u predgovoru.
Tema za istraživanje tijekom njegovog magistarskog studija slikarstva 2019. bile su upravo 'Ruševine'. Motiv da se vrati u umjetničku školu tridesetak godina nakon diplomskog studija, bilo je predavanje Gerainta Evansa na temu 'Od propalog betonskog diva zvanog Weaver building i pustih fotografija Londona Jona Savagea krajem '70-ih koje dozivaju duh punka tek u nastajanju – do duboko zamišljenih prikaza naselja Tile Hill u Conventryju Georgea Shawa i tragične smrti u svijetu rock 'n' rolla, Swanseajevog najboljeg, Badfingera'.
"Upravo mi je tada Bojan pružio priliku za izlaganjem u Galeriji Poola te sam krenuo razmatrati dalje istraživanje teme kroz grupnu izložbu, shvativši kako se mnogi umjetnici koje poznajem (od kojih je tridesetak zastupljeno na ovoj izložbi) dotiču ideje propasti, raspada i kolapsa u svojim radovima. No, onda je COVID potpuno omeo naše živote i planove. Kao rješenje, moja je supruga Lara predložila slanje poziva za izradu radova veličine razglednica. Obožavam sitne umjetničke radove; uvlače gledatelja u sebe. Mogu biti intimni, kao i psihološki intenzivni. Na ovu izložbu gledam ne samo kao na priliku za izlaganje radova koji se dotiču hitnih tema, već i za korištenje umjetničke razmjene u svrhu jačanja odnosa i prijateljstava u vremenima kada je gotovo sve što radimo prožeto razmicanjem i strepnjom", piše Roberts.
Nakon prvog dijela otvaranja s kratkim performansom nazvanim "Rekonstrukcija" na rad Petra Tomaža Dobrile predstavila se Bojana Križanec. Bilo je i jote s repom koja se mogla probati, a koju je skuhao Brane.
Izložba se može razgledati do 20. siječnja. Ovo što se može vidjeti u Puli nisu originali koji su zbog problema sa slanjem morali ostati u UK-u tako da su izloženi isprinti, no Šumonja se nada da će originali doći pa će se možda moći razgledati na jednom prigodnom zatvaranju.