ZAGREB

"Psihodinamika reklame" Miroslava Fellera po prvi put na hrvatskom

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


U izdanju Naklade Breza objavljen je prvi hrvatski prijevod zaboravljene i u našoj javnosti uglavnom nepročitane knjige "Psihodinamika reklame" književnika i publicista Miroslava Fellera, jednog od začetnika znanstvenog pristupa tržišnom komuniciranju u Hrvatskoj.

Književnik, kritičar, teoretičar, publicist i reklamni stručnjak Miroslav Feller rođen je 1901. u Donjoj Stubici u obitelji farmaceuta i industrijalca Eugena Viktora Fellera, poznatog po njegovu tada svjetski čuvenom ljekarničkom napitku Elsa-fluidu i ogromnoj 3D replici bočice ovog napitka na pročelju impozantnog doma Fellerovih na uglu Jelačić platza i Jurišićeve.

Feller s 19 piše rasprave o teorijskoj biologiji te pod pseudonimom Miroslav Evgenijić Godovsky objavljuje zbirku poezije "Vapaji za nadčovjekom" i prozne uratke u časopisu Dom i svijet. Od 1919. bavi se i reklamnom praksom. 

Od 1922. do 1924. boravi u Beču gdje surađuje u listu Der Abend i dolazi u doticaj s psihoanalitičkim idejama.

Godine 1928. inicira nastanak reklamnog zavoda Imago u kojem uz njega surađuju i likovni umjetnici Sergije Glumac, Anka Krizmanić, Vladimir Mirosavljević i Božidar Kocmut.

U rujnu iste godine Feller na Sušaku organizira sastanak predstavnika domaćih oglasnih agencija i predstavnika nekoliko stranih nacionalnih strukovnih saveza s namjerom organizacije "Saveza propagandista". U siječnju 1929. pokreće časopis Reklama, "časopis za sva pitanja reklame, propagande i prodajne organizacije".

Od 1929. do 1936. živi u inozemstvu na relaciji Berlin-Švicarska-Sovjetski Savez-Pariz i u tom autorski plodnom razdoblju nastaje većina njegova opusa na njemačkom jeziku. Umro je 1961. na otoku Silbi.

Knjiga "Psihodinamika reklame" (Psycho-dynamik der Reklame) izvorno je objavljena 1932. u Bernu na njemačkom jeziku i predstavlja jedan od najznačajnijih radova Fellerova raznovrsnog i poprilično neistraženog 'njemačkog' autorskog opusa.

Feller se u ovoj knjizi na temelju vlastitih iskustava iz reklamne struke bavi interpretacijom oglašavačke prakse iz perspektive psihoanalize. U fokusu je njegova interesa "nesvjesno" i psihički procesi koji mimo našeg "svjesnog" upravljaju oblikovanjem i recepcijom reklamne komunikacije.

"Analizirajući i demonstrirajući primjenu psihoanalitičkih koncepcija u psihologiji oglašavanja i uvjeravanja, autor na originalan i sugestivan način detektira mehanizme koji stoje u pozadini naših konzumerističkih izbora i psihičkih kompenzacija", stoji u najavi.

Anticipirajući na određeni način i dolazak jedne od najmračnijih epoha svjetske povijesti, u kojoj će politička instrumentalizacija "uvjeravačkih" tehnika dosegnuti neslućene razmjere, Feller ovom knjigom zaokružuje i fazu svoga intenzivnog bavljenja teorijom i praksom reklamne komunikacije, koja je u 20-im godinama prošlog stoljeća obilježena djelovanjem zagrebačkog Zavoda za znanstveno proučavanje reklame i umjetničku reklamnu produkciju Imago (1928.), kao i izdavanjem časopisa Reklama (1929.), prvog stručnog časopisa posvećenog oglašavanju u Hrvatskoj.

Knjigu je s njemačkoga preveo Boris Perić. Urednik je Tomislav Štuka koji je i autor pogovora.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter