(Hina/EPA)
Knjiga crteža legendarnog autora animiranih filmova, ilustratora i autora ''Zagija'' i ''Tupka'' Nedeljka Dragića ''Stille Reise - Minhenski dnevnik/Tiho putovanje - Münchener Tagebuch'' predstavljena je u subotu u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti.
Dvojezična knjiga sadrži oko dvije stotine izvanredno detaljiziranih crteža – umjetničkih zapisa sa simboličkim porukama o vremenu i prostoru egzila u Munchenu u kojem je, kako je istaknuto, Nedeljko Dragić (rođen 1936.) morao biti od 1991.
No u toj nužnosti, uspio je pronaći vrlinu i postići gotovo idealni balans vještine, interpretacije i čistog stvaralaškog zadovoljstva s minucioznim crtežom minhenskih ulica i trgova punim detalja, ali političke i socijalne kritike, često i obogaćene prikazima nesputane erotike za koju kaže da je realni život, naročito oko minhenskog Engleskog trga.
Kako je istaknuto, ovo je i prvo predstavljanje ''zrelog'' Dragića u njemu novom mediju ''umjetničke knjige'' koju je u cijelosti sam osmislio i realizirao. Od naslovnice i naslova, tipografije i grafičkog dizajna, preko dramaturgije i redoslijeda crteža velikog formata pa sve do vrste papira i odjavne korice. Cijeli projekt i stvaranje ove knjige trajalo je dvadeset godina, a dugo se i tražio izdavač dok napokon knjiga nije izašla u izdanju Srpskog narodnog vijeća (SNV).
''Ovo je slikovnica za odrasle. Knjiga je to bez velikih pretenzija, a u svojoj dramaturgiji je to nalik na fotoreporterski rad s posebnim naglaskom na detalje i stvari u svakodnevici koje kao mlad nisam primjećivao. Od najapstraktnijeg, od bjelina, prema crnome. No, i crtež je skup linija, a linija je za mene kao slovo. Zato su ovi crteži jako bogati'', kazao je Dragić.
Dragić se u Münchenu nije osjećao kao balkanski barbar u staklarskoj radnji, svaki prikaz minhenskog života, unatoč kritici, bilježio s nekom toplinom i dobrohotnošću, istaknula je kustosica i kritičarka Nada Beroš.
''Dragić je čovjek paradoksa, melankolik i cinik, dobrica i mizantrop, lijen i hiperaktivan, Neuglađeni buntovnik i oličenje pristojnosti. On ovu umjetničku knjigu počinje švrljotinama koje podsjećaju na kaligrafske vježbe u kojima se ispisuje jedno te isto slovo da bi se sačuvala pokretljivost ruke da bi nas iz tog kaosa postupno izveo u svjetljinu dana. Ovo je filmična knjiga o prolaznosti'', kazala je Beroš.
Povjesničar stripa Veljko Krulčić naglasio je neprihvatljivost tzv. ''kulture zaborava'', a naročito u Dragićevu slučaju budući da je tijekom karijere u Zagrebačkoj školi crtanog fima za film ''Tup-Tup'' bio 1973.nominiran za Oscara, a kako mnogi tvrde, ta nagrada mu je neopravdano izmakla za filmu ''Idu dani''. Osim toga, autor je mnogima dragog strip-junaka ''Tupka'', ali i ''Zagija'', legendarne maskote zagrebačke Univerzijade 1987. Raspadom bivše države, Dragić 1991. napušta Zagreb i odlazi u München i to, kako ističe, da izbjegne mržnju i jer mu je, kako je kazao, jedan rat u kojemu mu je stradala obitelj bio dovoljan.
Moderator predstavljanja knjige bio je Željko Luketić, a o knjizi u ime nakladnika (SNV) govorila je Aneta Vladimirov istaknuvši kako se svaki grad mjeri u odnosu prema strancima, a ne prema domaćim ljudima.
''Nedeljko Dragić cijeni to, a Zagreb ga se lišava'', kazala je Vladimirov.