(Hina/EPA)
Zagrebačko kino Tuškanac od 8. do 14. veljače prikazuje kompletnu retrospektivu od osam filmova velikog sovjetskog redatelja, Andreja Tarkovskog, koja je bila otkazana u siječnju.
Program "Meditativni film" otvaraju u ponedjeljak dva filma - prvi je Tarkovskijev diplomski rad, srednjometražni "Parni valjak i violina" (1961), nakon kojega slijedi "Ivanovo djetinjstvo" (1962), njegov debitantski cjelovečernji film koji ga je smjestio među svjetske art filmaše.
"Vizualno zadivljujuć, film je istovremeno i jedan od najsnažnijih krikova protiv rata u povijesti kinematografije i jedno od najuznemirujućijih djela u istoj toj povijesti", ističe se u najavi.
Premijeru je imao u Veneciji, autorima poput Ingmara Bergmana, Sergeja Paradžanova i Krzysztofa Kieślowskog bio je uzor, a u Sovjetskom Savezu je imao više od 16 milijuna gledatelja.
U utorak je na programu "Nostalgija" (1983), prvi film koji je Tarkovski snimio izvan Sovjetskog Saveza, a scenarij napisao sa slavnim talijanskim scenaristom Toninom Guerrom.
Film je u Cannesu osvojio nagradu za režiju, FIPRESCI i nagradu ekumenskog žirija, a autobiografski je temeljen na autorovim vlastitim osjećajima za vrijeme izbivanja iz Rusije.
Film se pamti po fascinantnom vizualnom stilu i povezivanju zamišljenog i realnog, jave i snova, sadašnjosti i prošlosti, odnosno dovođenju u istu ontološku razinu različitih kategorija.
U srijedu slijedi antologijska povijesna biografska drama "Andrej Rubljov" (1966), površno temeljena na životu glasovitog ruskog ikonopisca i najvažnijeg ruskog srednjovjekovnog slikara.
"Na širem planu Tarkovski realistično prikazuje život u srednjovjekovnoj Rusiji, a pritom na slojevit i promišljen način, s osloncem na iznimno sugestivnu režiju i dojmljivu poetičnost, tematizira pitanja vjere, umjetničke slobode, autodidaktizma umjetnika te stvaranja umjetničkih djela pod represivnim režimom", napominje se.
Nakon premijere u Moskvi film nije bio distribuiran, a nakon što je 1969. prikazan u Cannesu, a dvije godine kasnije je cenzurirana verzija puštena u sovjetsku kino-distribuciju.
U četvrtak se prikazuje "Zrcalo" (1975), autorov najintimniji film i njegovo najeksperimentalnije ostvarenje u kojem se pojavljuju njegova majka i supruga, te stihovi njegova oca, uglednog pjesnika Arsenija Tarkovskog, koji ih sam i čita.
"Slabo primljen u vrijeme izlaska, film se danas smatra jednim od vrhunaca autorova opusa, a po nekim istraživanjima većini Rusa ovo je najdraži film Tarkovskog", kažu iz "Tuškanca"..
Za petak je najavljen "Solaris" (1972), jedan od najpoznatijih i najcjenjenijih filmova u povijesti žanra znanstvene fantastike i najgledaniji autorov rad izvan Sovjetskog Saveza.
Riječ je o adaptaciji istoimenog romana Stanisława Lema koju je Tarkovski snimio u želji da filmskom žanru SF-a da umjetnički dignitet, s obzirom na to da nije imao visoko mišljenje o Kubrickovoj "2001: Odiseji u svemiru", no kasnije nije bio zadovoljan napravljenim.
Kino Tuškanac u subotu prikazuje "Stalkera" (1979), drugi Tarkovskijev znanstveno-fantastični film koji je stekao kultni status.
"Riječ je o iznimnom ostvarenju s nizom antologijskih prizora, filmu koji se bavi esencijom čovjeka, njegovim uspomenama, strahovima, maštom, paradoksima i onim nedohvatljivim za čim vječno i uzaludno čezne", ističe se.
Retrospektiva završava u nedjelju filmom "Žrtva" (1986), posljednjim filmom Tarkovskog kojeg je snimio u Švedskoj jer ga je tamošnji filmski institut pozvao da snima u domovini njegova omiljenog sineasta Ingmara Bergmana.
Tarkovski je angažirao jednog od omiljenih Bergmanovih glumaca, Erlanda Josephsona, i omiljena Bergmanova snimatelja Svena Nykvista, kao i scenografkinju Annu Asp dok je jedan od Bergmanovih sinova bio asistent kamere.
Andrej Tarkovski (Zavrazhe, 1932.-Pariz, 1986.) redatelj, scenarist, montažer, teoretičar filma, kazališni redatelj, najpoznatiji je ruski filmski autor uz Ejzenštajna
Početkom pedesetih započeo je studij arapskog jezika u Moskvi, no tri godine kasnije upisuje u filmsku školu VGIK u Moskvi na režiju. Unatoč iznimno uspješnoj karijeri suočava se s nizom produkcijskih i cenzorskih prepreka, pa 1984. godine, pripremajući film "Žrtva", na tiskovnoj konferenciji u Milanu objavljuje da se neće vratiti u SSSR.
Dvije godine kasnije preminuo je u Parizu gdje je bio na liječenju zbog teške bolesti, a oko njegove smrti razvile su se kontroverze i nagađanja da ga je ubio KGB zbog "protusovjetske propagande".
Iz kina Tuškanac su izvijestili da su projekcije njegovih filmova "Stalker" i "Solaris" već rasprodane.