(Foto: Goran Kovacic / Pixsell, Darko Jelinek)
Otvaranje obnovljene cijevi tunela Učka jedno je od najvažnijih infrastrukturnih događaja za Istru u posljednjih nekoliko desetljeća. Prije svega, ono donosi značajno povećanje sigurnosti jer će se napokon odvojiti prometni smjerovi, čime se smanjuje mogućnost frontalnih sudara i drugih nesreća koje su bile realna prijetnja u prometu kroz samo jednu cijev.
Uz sigurnost, druga ključna prednost je sigurno protočnost prometa. Istra je izrazito turistička destinacija, a tijekom ljetnih mjeseci tunel Učka bio je usko grlo koje je izazivalo velike gužve i zastoje. Svi smo prije ili kasnije u zadnjih godinu dana »skidali bogove« gužvama i radovima. Dvije cijevi omogućit će brži i jednostavniji prolazak, čime se rasterećuje promet i u sezoni i izvan nje.
Uz to, veliku važnost ima i gospodarski aspekt. Brža i sigurnija povezanost s ostatkom Hrvatske i Europom pridonosi lakšoj distribuciji proizvoda, a Istra, kao regija koja turizam doživljava kao jedan od glavnih pokretača ekonomije, profitirat će i kroz povećanje turističke atraktivnosti. Kraće vrijeme putovanja, smanjenje stresa u vožnji i bolja prometna dostupnost izravno podižu kvalitetu turističkog iskustva i jačaju konkurentnost destinacije.
Naposljetku, otvaranje druge cijevi važno je i za lokalno stanovništvo. Ljudi koji svakodnevno putuju na posao, studij, liječničke preglede ili druge obaveze imat će sigurniji, brži i pouzdaniji put prema Rijeci i ostatku Hrvatske. To značajno doprinosi kvaliteti života i osjećaju povezanosti Istre s ostatkom zemlje. Ukratko, nova cijev Učke nije samo prometni projekt – ona predstavlja strateški iskorak za sigurnost, gospodarstvo, turizam i život u Istri. A jednako tako i za onaj dio PGŽ-a koji gravitira istočnoj strani Istre. Dobra je vijest za vozače da će vožnja, primjerice, od Pule do Zagreba sada trajati samo dva i pol sata. Donedavno je to bilo skoro sat vremena duže, a znamo da je vrijeme - novac.
No, ono što sad slijedi jest borba za novu investiciju, a to je istarski iks - to bi bio krak autoceste na trasi Žminj-Labin. Zadnjih godina, Labin bilježi velik turistički razvoj, ali potez Koromačno-Labin neotkriveni je dragulj. Nova cesta dignut će cijene nekretnina za dvjesto posto, i puno je onih koji već računaju s tom jednadžbom, te počinju graditi na istoku Istre.
Ideja o istarskom iksu već se dugo spominje, posebno je spominju lokalna IDS-ova politika, kao i županijska s Borisom Miletićem. Procjene su da bi taj posao vrijedio oko 400 milijuna eura, i trajao najmanje pet godina. Ali svi ga žele - sad je samo pitanje želi li ga i Vlada. Europskog novca ima još barem do kraja 2027. godine za projektiranje i pripremu, tu nema problema. Trasa postoji u prostornom planu Istarske županije, a najzahtjevnijim se smatra premošćivanje Raše, što bi zahtijevalo gradnju vijadukta od najmanje kilometar dužine, no svakako - nije neizvedivo.
Štoviše, istarski iks mogao bi postati i svojevrsni ulog u čvršću suradnju istarske lokalne politike s HDZ-ovom Vladom. Poznato je da dio današnjeg IDS-a zaziva tu suradnju jer znaju da će Istra tako dobiti značajno više drugih projekata i novca, dok se drugi dio IDS-a, onaj koji u Puli surađuje sa SDP-om, protivi podršci Andreju Plenkoviću. Uskoro slijede izbori u IDS-u pa će se vidjeti koja je od tih struja jača.
No, mora se priznati da su Plenković i ministarstvo Olega Butkovića već doista puno uložili u Istru, ne samo u prometu, nego i zdravstvu itd. Spominju se i projekti reaktiviranja željeznice u nekim dijelovima Istre. Ako bi sav taj novac išao prema ovoj regiji, malo tko bi u politici to mogao (i smio) odbiti samo zbog prikupljanja političkih bodova »u svom selu«.
Bit će stoga zanimljivo pratiti kakva će biti budućnost projekta X. Naravno, prvo treba dočekati završetak radova od tunela prema Matuljima, na riječkoj strani ceste, a ostalo će ovisiti o novcima, ali i o politici.