PIŠE DRAŽEN KATALINIĆ

I država želi nešto zaraditi

(Snimila Ana Križanec)

(Snimila Ana Križanec)


Gotovo je s Vladinom regulacijom maloprodajnih cijena benzina, dizela i autoplina. Država više neće određivati najviše cijene goriva na crpkama, što znači da će ih distributeri određivati sami. Ministar gospodarstva Ante Šušnjar kaže da se ukidanjem Vladine regulacije cijena vraćamo tržištu jer smo tržišna ekonomija, iako od pandemije do danas svjedočimo itekakvom državnom intervencionizmu na tržištu koje bi trebalo biti oslobođeno državnih ograničenja, poput Vladine liste proizvoda sa zamrznutim cijenama ili ograničenim cijenama plina i struje za kućanstva. Na sreću za nas potrošače, spomenuta ograničenja još su na snazi iako je Europska komisija članicama počela sugerirati postupno napuštanje takvih mjera državnog intervencionizma.

Vlada se tako sjetila da smo tržišna ekonomija i da se trebamo vratiti tržištu baš usred turističke sezone, kad se gorivo toči na sve strane, a za cijenu se ne pita. A resorni ministar kaže da to nema veze s turističkom sezonom, da bi se u drugom dijelu rečenice odao kazavši da je sad, tj. u sezoni, "najbolja prilika da se to napravi". Naravno da ni ministar ni premijer neće nikad priznati da bi i država htjela malo zaraditi na sezoni koja opet obara rekorde, a ne samo vlasnici apartmana, ugostitelji i iznajmljivači ležaljki na plažama. Svidjela se Vladi zarada od turizma još prošle godine, kada je nakon završetka glavnog dijela sezone odbila vratiti cijene cestarina na autocestama na razine prije ljetnog sezonskog poskupljenja pa povećane cijene cestarina plaćamo tijekom cijele godine, na što smo možda zaboravili.

Dok vozači strahuju od mogućih neopravdanih poskupljenja goriva, distributeri naftnih derivata jedva su dočekali ovu Vladinu odluku, kao što će je jedva dočekati i trgovci kada Vlada jednom ukine popis proizvoda sa zamrznutim cijenama. Sada će cijenu litre goriva sami određivati, a što cijena bude viša, to će i prihod u državnu blagajnu kroz trošarine i porez biti veći. A distributeru ostaje marža koju će određivati kako hoće jer ga Vlada više neće sputavati određivanjem najviše dozvoljene cijene. No, ministar je odmah poručio da će Vlada vratiti regulaciju ako dođe do neopravdanog rasta cijena goriva.

A sve dosadašnje Vladine socijalne mjere, uključujući i lanjsko enormno povećanje plaća zaposlenima u javnom sektoru, počele su malo opterećivati proračun zbog povećane državne potrošnje, a koji se na sve to puni nešto slabije nego inače, pa nam je i deficit nakon nekoliko godina počeo rasti. Zdravo za gotovo uzimamo činjenicu da Vlada određuje cijene osnovnih prehrambenih proizvoda i toalet papira i da nam je cijena plina i struje ista već tri godine, dok primjerice u Njemačkoj cijene energije ljude dovode na prosjački štap.

I u slučaju cijena goriva iz Vlade su pozvali na razumno određivanje cijena, kao i uoči turističke sezone, no cijene usluga galopirale su nam i u hladnoj veljači, a gdje neće u srpnju i kolovozu. Stoga bi bilo iluzorno očekivati da bi trgovci naftnim derivatima propustili vrhunsku priliku da usred sezone i oni uzmu svoj dio kolača od prihoda turista koji bi ove godine trebali premašiti lanjskih 15 milijardi eura. Pogotovo na autocestama na kojima se očekuje da cijene goriva budu više nego na ostalim prometnicama.

Je li povlačenje države s tržišta naftnih derivata uvertira za ukidanje ostalih Vladinih intervencija na tržištu ili pokušaj popravljanja prihodovne strane proračuna ostaje za vidjeti, no činjenica je da treba iznaći načine da se usporeno punjenje proračuna malo ubrza, a bez uvođenja novih poreza. Vladi stoga ni ne ostaje drugo nego se okrenuti visokotarifnim robama, poput benzina, kave ili cigareta kojima je, podsjetimo, Vladinom odlukom od prvog srpnja cijena porasla za oko 20 centi po pakiranju. Jer povećanje trošarina kao izravnog prihoda u proračun nije uvođenje novog poreza. Nego povećanje postojećeg. I jedna smo od rijetkih europskih zemalja koja još uvijek ima potpuno nepotreban poseban porez na kavu bez koje prosječan Hrvat ne može zamisliti početak dana.

Konačno, rast cijena goriva (koji se očekuje) u pravilu rezultira inflacijom, a ona većim prihodima u proračun. I tako će opet biti svi na dobitku osim nas potrošača.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama