Piše Damir Cupać

Vrijeme triježnjenja

Damir Cupać / Ilustracija (Snimili Vedran Karuza / Milivoj Mijošek)

Damir Cupać / Ilustracija (Snimili Vedran Karuza / Milivoj Mijošek)


Bliži se Vela Gospa, bliži se vrhunac turističke sezone i vrijeme je da se počne podvlačiti crta i sumirati rezultati. Nema nikakve sumnje da će ukupne brojke biti zadovoljavajuće i da će Ministarstvo turizma pričati o još jednoj uspješnoj turističkoj žetvi koja će napuniti državni budžet kako bi država mogla spremna dočekati još jednu neizvjesnu zimu koja je pred nama. Nema nikakve sumnje da će brojke pokazati da je sezona bila uspješna. Ali ni u jednoj sezoni kao u ovoj, ako izuzmemo pandemijske godine, nije su pojavio crv sumnje kad je riječ o dugoročnom rastu broja gostiju. Turistički stručnjaci svjesni su da ima previše signala koji upozoravaju na to da je vrijeme spavanja na lovorikama prošlo i da treba napraviti ozbiljnu analizu koja će pokazati zbog čega je bilo toliko negativnog marketinga ove godine. Kada bi se brojale objavljene vijesti, priče, reportaže, kako u masovnim medijima, tako i na društvenim mrežama, ispalo bi da je negativnih opaski bilo više nego što je bilo hvalospjeva o ljepotama Hrvatske i svega onoga što Lijepa Naša može pružiti gostima koji dođu na odmor u nju. Može biti da peta kolona ne spava, turističko tržište Mediterana se oporavlja i svatko se za goste bori kako zna i umije. Čak i uz tu pretpostavku, dovoljno je signala da oni kojima je to posao moraju napraviti ozbiljnu analizu kako bi se izradila strategija što i kako dalje. Opća je ocjena da je Hrvatska postala skupa, a da za cijenu koju nudi gosti ne dobivaju kvalitetu.

Valja se vratiti na kraj prošle i početak ove godine, kad je Hrvatska slavila veliki uspjeh - ulazak u Schengen i uvođenje eura. Tada o turističkoj sezoni nitko nije razmišljao, ali su hrvatski građani doživjeli bolno triježnjenje. Rampe na granicama su maknute, a hrvatska kuna otišla je u povijest. Uveden je euro, ali nisu uvedene europske plaće. U prvim danima ove godine nema proizvoda ili usluge koji nisu poskupjeli. I nije to bio subjektivan osjećaj građana koji su od plaće u tisućama dobili plaću u stotinama novčanih jedinica. Oni koji nude usluge i proizvode tvrdili su da je inflacija takva, da se to moralo napraviti.

Vlada se ubila objašnjavajući da je riječ o pohlepi jer ulazni troškovi nisu ni izbliza rasli toliko da bi došlo do enormnog poskupljenja. Premijer Andrej Plenković i svi njegovi ključni ministri počeli su prozivati poslovne subjekte za pohlepu, najavljivale su se crne liste, prijetilo se državnim inspektoratom i na kraju od svega nije bilo ništa. Inflacija je nastavila po svome uza sve poduzete mjere i nitko ne zna kad će ta negativna spirala stati.

Na našu žalost, čini se da neće tako brzo. Ono što se činilo kao blagoslov, ispalo je da je proklestvo, a riječ je o uvođenju eura koji je u kombinaciji s inflatornim kretanjima učinio da je Hrvatska počela gubiti komparativne prednosti koje je imala. Jedna od njih svakako su cijene koje su godinama bile niže od onih u zemljama iz kojih su nam dolazili gosti na odmor. Njima danas nije teško usporediti cijene u nekoj od hrvatskih destinacija s cijenama koje imaju doma jer je euro euro i ne trebaju razmišljati o tečaju kune i tome slično. Svatko od njih i kod kuće se suočava sa skupoćom i inflacijom pa može biti da su računali da će predahnuti na odmoru u Hrvatskoj kad je riječ o trošenju. Neće ove, a vjerojatno neće ni u godinama koje su pred nama.

Zato ne treba čuditi da je analiza njemačkog portala za buking pokazala da je čak 81 posto ispitanika odgovorilo da je Hrvatska postala skupa destinacija, a ispitanici su ocijenili da cijene u Hrvatskoj rastu već dulje vrijeme te da su turisti koji ljetuju u Hrvatskoj ponekad začuđeni i iznervirani tim rastom.

- Prelazak s hrvatske kune na euro iskorišten je kao dodatna prilika za povećanje cijena, u nekim slučajevima i do 50 posto više u odnosu na prethodnu godinu, bez primjetnog poboljšanja usluge, navode na tom portalu, a s tom ocjenom rijetko tko se ne bi složio. Turisti vide ono što vidimo i mi, građani Hrvatske, i nije nezamislivo da će domaćini i njihovi gosti sjesti zajedno na zidić neke prodavaonice kako bi lamentirali o sve težoj situaciji i o nenormalnim cijenama na placi.

Očito je da dolazi vrijeme triježnjenja u hrvatskom turizmu koji će morati naći način prilagodbe na sve težu ekonomsku situaciju u cijeloj Europi kako bi i dalje ostao konkurentan

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter