PIŠE HELENA MOSTARKIĆ GOBBO

Seks u školi?

Ilustracija (foto: Pixabay) / Helena MOSTARKIĆ GOBBO (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

Ilustracija (foto: Pixabay) / Helena MOSTARKIĆ GOBBO (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)


Što je zajedničko grupi Pips Chips & Videoclips i Klubu zastupnika Socijaldemokrata? Na prvi pogled ništa, a na drugi - seks u školi.

Tematika o kojoj je Dubravko Ivaniš Ripper pjevao krajem devedesetih nedavno je ponovno aktualizirana u političkom svijetu, koji ionako kreira naše živote, a očito i (sve dublje!) ulazi u naše krevete ili na zadnje sjedište njegovog auta. Ovaj put politički potez odigrali su Socijaldemokrati zatraživši da se od početka nove školske godine u sve osnovne i srednje škole uvede spolni odgoj.

Prijedlog u formi zaključka, Klub zastupnika Socijaldemokrata uputio je u proceduru tražeći da Sabor obveže Vladu na izradu kurikuluma nastavnih predmeta te plana i programa kojima bi spolni odgoj od jeseni zaživio u našim odgojno-obrazovnim ustanovama. Zastupnici su se pozvali na direktivu EU-a o suzbijanju nasilja nad ženama i u obitelji, koja, kako su naveli, poziva na jačanje spolnog odgoja i eliminiranje rodnih stereotipa u obrazovanju.

Saborska zastupnica Socijaldemokrata Katica Glamuzina tom je prilikom istaknula da je ključno posvetiti se problemu rodnih stereotipa u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju te napomenula da zaključkom žele potaknuti Vladu da ne odugovlači, nego zaista provede ono što je sama rekla da treba provesti.

Odgovornost prije stoga

Glamuzina je navela da Vlada već dulje vrijeme izbjegava pozive o uvođenju i građanskog i spolnog odgoja, dok takvo službeno mišljenje šalje u Europsku komisiju. Istaknula je da je osvještavanje odgovornog spolnog ponašanja kod djece dio prevencije te postavila pitanje: ako to obrazovanje ne dobiju kod kuće, gdje će ga dobiti nego u školama?

Pitanje za milijun dolara!

Prije dvadesetak godina tadašnjem Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta upućen je program spolnog odgoja u odgojno-obrazovnim ustanovama, što je nadležno Ministarstvo odbilo. Jedni su tada prebacivali krivnju na dominantnost Crkve u hrvatskom društvu, jer je uveden program pod nazivom Teen Star koji se na temu spolnosti provodio kao izvannastavna aktivnost. Iako je taj program, prema njegovim osnivačima i provoditeljima, promovirao i poticao "cjeloviti odgojni program za mlade o ljudskoj spolnosti", vrlo je brzo prestao s radom u školama, što je otvorilo pitanja, ali i vrata za neke drugačije poglede na temu koja objedinjuje spolnost i edukaciju.

O svim aspektima ljudskog tijela, uključujući i spolni, uči se na satovima prirode, odnosno biologije. Budući da je cjelokupan sustav poučavanja temeljen na didaktičkim principima, a jedan od njih je i princip primjerenosti, od iznimne je važnosti podsjetiti da bi se djeci, posebice osnovnoškolcima, trebale plasirati dobno i sadržajno primjerene lekcije. Ipak, jedna od najvažnijih lekcija, ne samo u području spolnosti nego u svim aspektima života, na koje bi se često trebali podsjetiti i odrasli, a ne samo djeca, jest odgovornost.

Što se tiče odgovornog ponašanja, trudnoća ili spolno prenosive bolesti su zasad u nekoj dalekoj galaksiji i čekaju na razmatranje otprilike 2134. godine. Trebali bismo se u ovom stoljeću najprije pozabaviti bazičnom odgovornošću koja se stječe pisanjem zadaće, nošenjem pribora i redovitim učenjem u školi, kao i odgovornošću koja slijedi kao produkt posljedica ukoliko dijete kod kuće ne pere zube, ne posprema igračke i ne brine o svojim stvarima. Zatim slijedi snošenje odgovornosti za nepoštivanje roditelja, ismijavanje učitelja i omalovažavanje školskih kolega. Niz je dug! 'Ajmo za početak to riješiti do kraja stoljeća, pa možda smanjimo nasilje i podignemo svijest o kulturi ophođenja, stanovanja i življenja.

Eksperimenti s posljedicama

Što se tiče odgovornosti televizijskih, radijskih i drugih virtualnih sadržaja koji se serviraju djeci, ona u potpunosti i apsolutno leži na roditeljima. Djelomično je riječ o gotovo suptilnim crtićima koji automatski privlače pažnju djece, bez obzira na sadržaj, pa stoga i ne kupuje osobitu roditeljsku pozornost. S druge strane, sadržaji koje konzumiraju roditelji nerijetko su dostupni i djeci, bez obzira na neprimjerenost na više razina, uključujući i dobnu. Nije stoga neobično, premda je izuzetno zabrinjavajuće, pa i alarmantno, što djeca sve ranije eksperimentiraju sa seksualnošću, bez ikakve edukacije i odgovornosti, ali i svijesti o posljedicama.

Trendovi kakvi su vladali prije dvadesetak godina, ako uzmemo u obzir i dostupnost informacija, uključivali su spolni odnos kao obred inicijacije u školskim zahodima koji je služio za ulazak u rijetke opskurne grupe "popularnih" vršnjaka, ali bili su izuzetak. Danas brojni roditelji u potpunosti gube kontrolu nad djecom, a školske ustanove sve više postaju samo obrazovne i gotovo nikako odgojne.

Šveđani, Nijemci, Francuzi, Švicarci, ali i brojni narodi zemalja izvan Europe, u svom obrazovnom sustavu obrađuju i tematiku spolnog odgoja. Neki već godinama učenicima dijele prezervative, a neki se zgražavaju i nad spominjanjem menstruacije. Stvar je ipak u prilagođenosti kulturi, a ne trendovima.

Možda je i o ovoj temi važnije ne što se govori, nego tko govori. Ono što je nekada bila (samo) popularna pjesma, u današnjem vremenu treba poslužiti kao brutalno upozorenje:

"I klinci to vole

Taj sex iza škole

Jer danas je na TV

A sutra kod tebe baby".

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter