FESTIVAL "ROVINJĄRT&MORE"

Mascarellijevi crteži kao podsjetnik na velikog umjetnika i čovjeka

| Autor: Nina Orlović Radić
(Snimila Nina Orlović Radić)

(Snimila Nina Orlović Radić)


Hotel Spirito Santo domaćin je atraktivne izložbe crteža Bruna Mascarellija jednog od najznačajnijih umjetnika, koji su za života živjeli i radili na dvije adrese - rovinjskoj i pariškoj. Zahvaljujući festivalskom i atraktivnom programu "Rovinj Art&more" te supruzi i muzi pokojnog slikara Marizi Mascarelli, ime i djela ovog umjetnika i danas žive među njegovim brojnim poklonicima, prijateljima i štovateljima.

Lani je, uz prvu godišnjicu smrti supruga i umjetnika, njegova udovica u tzv. kući Mascarellija, iza prepoznatljivih plavih vrata i u dvorištu Ulice Grisia (i u nedostatku gradskih prostora), sama organizirala jednodnevnu izložbu s Brunovim reprezentativnim i respektabilnim djelima. Osim što je izložba bila iznimno posjećena, vrijeme je pokazalo da je bila i jedan od najvažnijih kulturnih događaja.

(Snimila Nina Orlović Radić)(Snimila Nina Orlović Radić)

Ove godine, pomoć u organizaciji izložbe Mascarellijevih, možda manje poznatih i ranije izlaganih crteža, dao je tim "kulturnjaka" okupljenih oko Brausovog festivala - od odabira atraktivnog prostora, preko razgovora s umjetnikovom suprugom i njegovim prijateljima koji su evocirali uspomene na posebnog čovjeka koji je po mnogočemu zadužio Rovinj, ali i bio poznat po tome što je uz umjetnost beskrajno volio i život.

A kada već spominjem da je Bruno zadužio Rovinj, spomenut ću tek Mascarellijeve kandelabre koji i danas daju svjetlost duž gradske rive, freske u kultnoj kavani "Batana" i sportskoj dvorani Gimnasium, kao i sliku "Vrtuljak"- prvu asocijaciju na Rovinj.

(Snimila Nina Orlović Radić)(Snimila Nina Orlović Radić)

Međutim, na potonjoj izložbi koja će se moći razgledati sljedećih desetak dana, predstavljeni su neki od Brunovih crteža za koje je viši kustos Dario Sošić rekao da umjetnikove slike izgledaju kao da dolaze iz nekog drugog svijeta, a da jednako tako izgledaju i njegovi crteži.

- Bruno nije ništa drugačiji od svih velikih umjetnika prije njega. On, baš kao i njegovi uzori, svoje radove gradi polako - proučavanjem, smišljanjem, isprobavanjem i pokusima. Bruno se borio s trenucima kaosa koji se motao kroz njegovu glavu. Gotovo uvijek crtež je skica njegove misli, memorijska kartica u koju pokušava utisnuti trenutak kada je misao izronila iz ničega. I prije nego nestane izbrisana nekom drugom misli, osjećajem ili nekim banalnim prekidom umjetnik pokušava taj misaoni tijek zadržati, odnosno spasiti.

Crteži i slike kao ples života samog

Slike Bruna Mascarellija izgledaju kao da dolaze iz nekog drugog svijeta, a takvi su i njegovi crteži. Iz svakog njegovog crteža ili skice izvire energija, ispunjenje i težnja za životom. Jer to je ono što je on osjećao pri svom umjetničkom stvaranju kad je to dosljedno i prenosio na svoje slike.

(Snimila Nina Orlović Radić)(Snimila Nina Orlović Radić)

Crteži, poput slika znakovitih naslova upućuju da mu je stvaralački čin predstavljao veselje i radost, bijeg iz okrutne i banalne stvarnosti- svijet u kojemu je njegov nemirni i dinamični duh osvajao prostor i širinu slobode gdje treba slučajnost koja se isprepliće s pokušajima, pogreškama, neznanjem, neiskustvom, otkrićem ali i izazovima. Svoju maštu, snove i vizije svoju zantsku vještinu i ili jednom riječju umjetnost, Bruno je crtežima pretvarao u prisutnu i stvarnu. To je bio njegov ples života samog, zapisao Dario Sošić.

Uz izložbu crteže, bila je ovo i prigoda za evociranje brojnih uspomena na račun ovog po svemu običnog, a toliko neobičnog čovjeka koji je svoje misli, djela i riječi davao srcem. Tako se, Dubravko Zeljko, susjed i prijatelj sjetio razgovora dvojice bliskih umjetnika i "rivala"- Slobodana Vuličevića koji se Bruni Mascarelliju jednom prigodom požalio da mu je od friško štampanih monografija, njih desetak ostalo neprodano pa ne zna što da uradi s njima.

Bruno, mu je odgovorio da on osobno s tim ne bi imao problema jer, lijepo bi ih u dvorištu zapalio i ogrijao se oko umjetičkog plamena. O Brunu Mascarelliju same lijepe uspomene podijeli su i drugi prijatelji, a ono što je naišlo na aplauz i veliko odobravanje bila je najava ravnateljice Muzeja grada Rovinja Vilme Bartolić, kako se u rovinjskom hramu kulture u kojem je Bruno nebrojeno puta izlagao (a usput rećeno bio i jedan od osnivača Likovne kolonije Rovinj i čuvene izložbe pod vedrim nebom Grisie) priprema samostalna izložba rovinjskog, hrvatskog i svjetskog umjetnika.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama