udruga metamedij

Svečano otvoren festival Media Mediterranea izložbom "H2O sučelje" u galeriji Novo

| Autor: Glas Istre
(Snimila Roberta Frančula, Studio 11)

(Snimila Roberta Frančula, Studio 11)


Otvorenje izložbe "H2O sučelje" povodom održavanja 27. izdanja festivala Media Mediterranea udruge Metamedij održano je u srijedu, 28. svibnja u pulskoj galeriji Novo. Kustos izložbe je Darko Fritz, a radove izlažu: Leah Barclay, Karla Brunet, Nigel Helyer, Toni Meštrović, Dijana Protić, Robertina Šebjanič & Entangled Others (Sofia Crespo i Feileacan McCormick).

Prisutnima su se na otvaranju obratili voditeljica galerije Novo Marijeta Bradić, direktor festivala Marino Jurcan te kustos i autor festivalske teme Darko Fritz. Bradić je pozdravila brojne okupljene, međunarodne i domaće autore te je nakon zahvala svima uključenima u realizaciji festivala predala riječ Jurcanu.

(Snimila Roberta Frančula, Studio 11)(Snimila Roberta Frančula, Studio 11)

- Pozdravljam vas u ime udruge Metamedij kojoj je ovaj festival najdugovječniji projekt. Osnovan je 1999. godine i propituje odnos između umjetnosti, tehnologije i društva. Medijska umjetnost i umjetnička praksa su se od tada mnogo puta promijenile, i iznimna nam je čast što nam je ove godine kustos Darko Fritz, poznavatelj digitalne umjetnosti i medijske umjetnosti u Hrvatskoj. Želio bih mu zahvaliti na znanju, predanosti i zalaganju da izvuče najbolje iz teme i koncepta festivala, kazao je Jurcan.

Kustos Fritz se prvo zahvalio organizacijskom timu, bez kojeg ovo ne bi bilo moguće. 

- Tema koju sam odabrao je "H2O Interface", dakle voda kao sučelje i svi problemi i pitanja vezani uz nju. Voda u antropocenu povezuje sve žive i nežive, ljudske i neljudske entitete. Voda je poprilično veliki dio nas, prilično veliki dio našeg planeta, i pojavljuje se u različitim agregatnim stanjima, a u sklopu izložbe imamo umjetnička djela koja se bave svim tim fazama vode u različitim okolnostima. Ovi su radovi često čvrsto utemeljeni na nekim statističkim činjenicama ili podacima koji su umjetnički interpretirani, kazao je Fritz.

(Snimila Roberta Frančula, Studio 11)(Snimila Roberta Frančula, Studio 11)

On je potom ukratko opisao izložene radove i pozvao sve okupljene na vođenu turu izložbe uz intervencije autora Tonija Meštrovića, Dijane Protić, Robertine Šebjanič i Nigel Helyer u četvrtak 29. svibnja.

Nigel Helyer je u galeriji Novo izložio radove "BioSphere|DataSphere", "Heat" i "ReSound". Projekt "BioSphere|DataSphere" predstavlja niz kreativnih interpretacija širokog spektra znanstvenih podataka prikupljenih terenskim istraživanjima. Zvukovni podaci, prikupljeni pomoću podvodne nadzorne plutače, transformiraju se u skulpturalne oblike i animacije koje otkrivaju svakodnevne zborove riba. Rad "Heat" sastoji se od računalno generiranih slika i audiovizualnog djela.

(Snimila Roberta Frančula, Studio 11)(Snimila Roberta Frančula, Studio 11)

U suradnji s oceanografom Chrisom Chapmanom iz CSIRO-a, razvijena je karta toplinskih anomalija voda oko Tasmanije, temeljena na desetljećima satelitskog snimanja. Izračunate vrijednosti temperature morske površine na dubinskim konturama od 200m, 500m, 1.000m, 2.000m i 3.000m povezane su s glazbenim visinama tonova te transformirane u monofone partiture. Svaka partitura je odsvirana na instrumentima, a pet slojeva zvuka spojeni su u glazbenu podlogu koja prati vizualizaciju istih podataka. Osim audiovizualne komponente, isti podaci su predstavljeni kroz niz radarskih grafova koji dodatno ilustriraju temperaturne varijacije u morskim dubinama.

Rad "ReSound" sastoji se od tri elementa: 2D laserski izrezanih skulptura, 3D ispisanih formi i audiovizualne animacije. "ReSound" je umjetnička interpretacija opsežnog skupa podataka prikupljenih putem podvodne plutače usidrene u Tasmanski rasjed. Podaci su podijeljeni u dvanaest jedno-tjednih razdoblja i korišteni za izradu dviju serija skulpturalnih "podatkovnih satova". 

(Snimila Roberta Frančula, Studio 11)(Snimila Roberta Frančula, Studio 11)

Karla Brunet se na festivalu predstavlja s dva rada: "Possible Displacements" i "Non-Sea". "Possible Displacements" je audiovizualna kartografija koja istražuje putove za razumijevanje Sredozemlja. Fokusira se na kretanje tijela unutar ovog novog teritorija, a sve je snimljeno putem GPX tragova. Hodanje, veslanje, plivanje, ronjenje i jedrenje sastavni su dijelovi simbioze s morem, njegovim plimama i strujama. U radu "Non-Sea" umjetnica tijekom svojih umjetničkih ekspedicija kroz Sredozemlje, traži svjetionike koje smatra anti-morem ili ne-morem. Ova potraga predstavlja način istraživanja granica i produbljivanja razumijevanja samog mora. 

Rad Leah Barclay "Migration Patterns" predstavlja imerzivni zvučni krajolik koji istražuje krhkost i složenost života u svijetu zvuka i vibracija. Temelji se na velikoj bazi podataka snimki zabilježenih hidrofonima uz obalu Queenslanda te prati zvučne migracijske obrasce i promjenjive ekologije – od najmanjih mikroskopskih rakova do najvećih morskih sisavaca na planetu. Njen rad "Hydrology 2.0 Sound Walk" je zvučna šetnja Pulom u trajanju od pola sata, a pristupa joj se putem besplatne aplikacije Ecchoes klikom na QR kod izložen u galeriji. Ova tehnološki posredovana slušna avantura pretvara prostor u dinamično zvučno okruženje, otkrivajući bogat život ispod površine rijeka, oceana i jezera. Oslanjajući se na više od 300 sati snimaka hidrofona prikupljenih iz vodenih sustava diljem svijeta tijekom posljednjeg desetljeća, ovaj interdisciplinarni projekt pretvara znanstvena istraživanja u umjetničko iskustvo.

Projekt Robertine Šebjanič & Entangled Others (Sofia Crespo, Feileacan Mccormick) naziva se "AquA(I)formings" i istražuje mogućnost empatičnog odnosa čovjeka prema više-nego-ljudskim entitetima. Projekt istražuje promjene u morskom okolišu uzrokovane ljudskom prisutnošću te nastoji zamisliti kako nove okolnosti – porast razine mora i temperature vode, promjene u kemijskom sastavu i dr. – utječu na njegove stanovnike. Umjetnici prate tragove plemenite periske (lat. Pinna nobilis), morskog organizma koji oduvijek pobuđuje znatiželju znanstvenika i istraživača mora, koristeći ga kao vizualni sinonim za više-nego-ljudske entitete. 

Umjetnički rad "Noćna plima" Dijane Protić predstavlja feminističku perspektivu mora i navigacije kroz različite epohe. Prvi narativ prati Catharine, zamišljenu gusarsku kapetanicu iz oko 1760. godine. Ovaj dio je ispričan na gozitskom dijalektu malteškog jezika. Catharine i njezina posada spašavaju brodolomnog kapetana i mornare. Oštar vizualni i zvučni rez uvodi drugi narativ, koji se fokusira na Mirtu Milat, suvremenu kapetanicu istraživačkog broda koji mapira ekološke katastrofe u Sredozemlju. Ovaj dio je ispričan na korčulanskom dijalektu. Videoinstalacija u tri kanala stvara atmosferično iskustvo umjesto strukturirane naracije.

Rad Tonija Meštrovića "Promjena agregatnog stanja u stereu" opisuje vrisak kapljice vode kada padne na užarenu ploču: sada je audiovizualna transformacija i nestanak kapljice vode prikriven kroz "oči i uši" tehnologije. U zamračenom prostoru, dvije videokamere i dva mikrofona bilježe sliku i zvuk vode koja kapa na dvije užarene ploče. Snimljeni audiovizualni materijal prenosi se na prednji dio instalacije (na dva projekcijska ekrana i odgovarajuće zvučnike). "Promjena agregatnog stanja u stereu" poetsko je promatranje elementarnih fenomena. Autor ovim radom istražuje granicu vidljivog i nevidljivog kako bi istaknuo one stvari koje u svakodnevnom životu najčešće prolaze nezapaženo.

Završni program festivala Media Mediterranea 27 bit će održan u petak, 30. svibnja u klubu Kotač u Društvenom centru Rojc gdje će u 22 sata biti održana pop-up prezentacija radova s radionice spekulativnog dizajna i VJ-inga "Pipedreams & Lushlakes" koju su tijekom festivala vodile Dora Đurkesac i Lilly Urbat. Nakon prezentacije počinje završni party "Plava struja" na kojem nastupaju DJ Evan i Ilija Rudman.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter