u labinskoj Lamparni

Izložba "Slavonski anarhizam" Nebojše Vukovića: Čitao svinjama o raznim načinima pripremanja svinjskog mesa

| Autor: Branko BIOČIĆ
Izlozba Lamparna

Izlozba Lamparna


U Galeriji Lamparna u Labinu započela je jedna od najneobičnijih izložbi u DKC-u Lamparna do sada: samostalna izložba multimedijalnog umjetnika Nebojše Vukovića pod nazivom "Slavonski anarhizam", koja se sastoji od devetosatne video- projekcije istoimenog performansa. Riječ je o prvoj ovogodišnjoj izložbi u sklopu trogodišnjeg izložbenog ciklusa "Akumulator 2", kojeg je L.A.E. XXI započeo 2021. godine i koji završava ove godine, pod kustoskim vodstvom Damira Stojnića.

Analogije

Na videu, trajanja punih 9 sati, gledamo umjetnika Nebojšu Vukovića kako, zavaljen u stolicu usred svinjca, čita svinjama recepte iz "kuharice" o raznim načinima pripremanja svinjskog mesa. Damir Stojnić o ovoj neobičnoj izložbi i Vukovićevom performansu kaže: "praseći narod, posve nesvjestan i neinformiran o sadržaju priče koju im čita umjetnik, mirno odrađuje svoju dnevnu rutinu: valja se u blatu, jede pomije, vrši nuždu, izležava se i povremeno grokće. Analogije sa životom ljudske zajednice više su nego očite, kao i sa sustavom zbrinjavanja ljudskog mesa: odjel patologije, autopsijski stol, mrtvačnica, peć za kremiranje i, naravno, groblje. Sve je to jedan, malo kultiviraniji, svinjac. Jednako tako, mediji nas obavještavaju o raznim događajima, ali skrivaju pravi smisao iza njih. Do nas dolaze samo glavne presude: pandemija, rat… i uslovljava se naš odgovor na te događaje, i sve to bez suvislih objašnjenja.

Ali, dok čita svinjama o raznim načinima na koje bi ih mogao pojesti, umjetnik, da apostrofiramo, konzumira samog sebe devetosatnom, krajnje iscrpljujućom izvedbom. Njegova artistička autofagija dodatno obremenjuje kontekst samog performansa u mnogo različitih smjerova: od analogije eksploatacije svinja sa socio-političkim procesima u ljudskom društvu, putem kojih elitističke vladajuće strukture iskorištavaju narod, do pitanja svinjogojstva i jedenja mesa, dok se taj koncepcijski konstrukt ne zatvori idejom određenog otpora procesima globalizacije, putem afirmiranja lokalno uzgojene životinje kao mogućeg rješenja narastajuće pretilosti stanovništva, zbog pretjerane konzumacije lošeg kolesterola koje je, tragom tog asocijativnog niza, simbolički pandan "začepljenju krvnih sudova" na svjetskoj razini, jer postajemo sve više svjesni da se naše mogućnosti opstanka kao civilizacije rapidno smanjuju uslijed pretjeranog iskorištavanja resursa i posljedičnog izazivanja klimatskih promjena.

Uostalom, ne govori li pojavljivanje brašna od skakavaca dovoljno tome u prilog? Insektoidno brašno svakako će razviti narative za još apokaliptičnije varijante "Životinjske farme", iako je J. Atallie u svojoj knjizi "Kanibalski poredak" odavno pokazao kako ljudski apetit nema moralne zadrške ni prema vlastitoj vrst, kaže Stojnić u katalogu izložbe.

Različiti mediji

Nebojša Vuković, rođen je 1985. godine u Osijeku gdje završava Školu za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti, grafički smjer. Diplomirao je 2011. na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, smjer grafika od 2007. u klasi Roberta Simraka i kod I. L. Galete kao komentora. Radovi mu medijski variraju od crteža, kolaža (digitalnih i analognih), ready-madeova i različitih audiovizualnih (VJ, video editing: music/art/koncept video, multimedijalne instalacije) i performativnih rješenja. Uz socijalni angažman, radovi su prožeti simboličkim misticizmom i ritualnog su karaktera.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter