stručnjak za univerzum

POČELA JE ERA SVEMIRSKOG TURIZMA, a mi smo pitali najvećeg poznavatelja svemira u Istri (i mnogo šire) što misli o tome..."U racionalnom svijetu svaki turizam je gubljenje vremena"

Ta dva projekta, Virgin Galactic i Blue Origin, baš i nisu mjesto velikih inovacija, ali je zato treća kompanija SpaceX najveći generator inovacija u tom području u zadnjih 30 godina. Recimo da su osjećaji izmiješani. Moglo se dati negdje gdje je hitnije, ali ni ovo nije bilo bačeno

Korado Korlević

Korado Korlević


Američki milijarderi Richard Branson pa Jeff Bezos minulih dana otisnuli su se u svemir ne kao astronauti, nego kao turisti. Počela je tako jedna sasvim nova era, ona u kojoj turizam ne podrazumijeva samo putovanja po Zemlji, nego i van nje. Za sada je to dostupno samo bogatašima, ali tako je bilo sa svakim novitetom. Povijest je pokazala da ono što je u jednoj generaciji dostupno kraljevima, već u drugoj ili trećoj mogu imati i najšire mase.

Što o svemirskom turizmu misli najpoznatiji istarski (i mnogo šire) stručnjak za univerzum, Korado Korlević, pitali smo ga i napravili razgovor na tu temu.

- Kakav je vaš stav o svemirskom turizmu? Je li to uopće potrebno?

- U stvari ne postoji razlika između bilo kojeg turizma i svemirskog turizma. Želiš doživjeti nešto posebno, kupovati snove iz svoje mladosti, raditi nešto opasno, a pitanje je možeš li si to priuštiti. Svemirski turizam je samo jedna od turističkih grana.

Da li je turizam uopće potreban, da li su ovakvi oblici turizma potrebni? Ispada da je u racionalnom svijetu turizam gubljenje vremena, ali je u onom drugom, iracionalnom, kao "kupovanje snova" i "mladosti" i dokazivanje statusa - to začin hrane življenja. Turizma je uvijek bilo i bit će dok ima onih koji tako što traže. 

Različite kilometraže

- Bi li se taj velik novac mogao potrošiti na znanstvena istraživanja, na primjer?

- Medicinu, socijalu, edukaciju... ali nije tako jednostavno. Isto se takvo pitanje može postaviti onima koji kupuju mega jahte.

Odgovor iz brodogradilišta bi bio neka kupuju, mi radimo, mi stvaramo, oni kupuju. Sve projekte svemirskog turizma treba gledati i u tom pogledu. Ta dva projekta, Virgin Galactic i Blue Origin, baš i nisu mjesto velikih inovacija, ali je zato treća kompanija SpaceX najveći generator inovacija u tom području u zadnjih 30 godina. Recimo da su osjećaji izmiješani. Moglo se dati negdje gdje je hitnije, ali ni ovo nije bilo bačeno. Treba pogledati i širu sliku u kojoj vidimo velike privatne zaklade koje daju puno u razvoj i državne budžete koji sprčkavaju novac na blindirane limuzine.

- Na koliko je zapravo udaljenost svemira (službeno) od Zemlje?

- Kako atmosfera nema čistu granicu, svaka je struka definirala svoju, svaka uz svoje obrazloženje. Meteorologija granicu atmosfere i svemira stavlja na 85 km, američka avijacija po tradiciji na 80, Svjetska aeronautička federacija na 100, NASA na 118, radioamateri i astronomi na 400 km. Glas Istre je godinama stavlja na 30 i tamo se može stići balonima. Iako se astronomi ne bi složili, recimo ipak da je općeprihvaćeno da rub između atmosfere i svemira bude po definiciji međunarodne organizacije na 100 km radi praktičnosti.

- Koliko je ustvari bilo takvih dezinformacija kroz povijest? Imate li kakav eklatantan primjer?

- Taj povijesni dio je pun priča i iznenađenja, i možda je to jedna duža priča za neku drugu analizu. Važan događaj upravo se dogodio! Netko je ponudio letove na 84, 91, 106 kilometara visine i obećao putnicima pogled, 3-4 minute bestežinskog stanja i značku "ASTRONAUT". Pravi astronauti, oni koji se školuju godinama, postavili su WTF pitanje Američkoj zrakoplovnoj federaciji: Da li se svatko tko se vozi u avionu može zvati "PILOT"? Odgovor je upravo   stigao: Astronaut može biti samo netko tko u svemiru izvodi posao i upravlja letjelicom, "vreća krumpira" koja dođe gore zvat će se turist.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama