MINI INTERVJU

Slovenski umjetnik Marko Pogačnik TVRDI DA JE ISTRA ZAPRAVO STABLO S KORIJENOM U ALPAMA!

| Autor: Jasna ORLIĆ

Pod geslom "umjetnost življenja - život umjetnosti" jedan od najznačajnijih slovenskih suvremenih umjetnika Marko Pogačnik razvio je specifičan način života koji je neraskidiv s njegovim umjetničkim djelovanjem. Nekada pripadnik kultne avangardne grupe OHO, poznat kao autor slovenskog grba i zastave, zaokupljen je konceptima koji prelaze poznate granice umjetnosti i zalaze u područja kao što su ekologija, ali i sve ono što neki smatraju alternativom.

Pogačnik je svojevremeno obilazio istarska mjesta na kojima je proveo istraživanje litopunkture, odnosno akupunkture Zemlje. Do sada je u mnogim zemljama diljem svijeta izveo tu svoju metodu svojevrsnog liječenja krajolika koja podrazumijeva postavljanje kamenih skulptura sa sustavom isklesanih kozmograma na određenim mjestima radi njihove obnove. Na svim tim mjestima Pogačnik je, kako objašnjava, tražio potencijale koji, ako se aktiviraju i osvijeste, čine neki prostor snažnim.

- Zanima me vaše tumačenje prostora našeg Poluotoka Istre sa stanovišta geomantije?

- Mogu vam reći kako sam Istru upoznao u svojim istraživanjima. Istru treba gledati baš obrnuto nego što smo navikli. Oblik Istre nalikuje na drvo koje ima korijenje u Alpama, a Istra sama ima oblik krune drveta. Ako joj odsiječete korijene ona gubi svoju snagu. To se povijesno i dogodilo. Politika se čak i danas svađa oko tog mjesta, gdje je drvo bilo posječeno. Pogledajte crtež. Ako se Istra vidi tako u svojoj cjelini, predstavlja ono što se u mitologiji naziva drvo života. Različiti nivoi tog drveta života su našli svoj izraz u pojedinim gradovima i drugim fenomenima Istre. Crtež je nastao kada sam Istru prije nekoliko godina ponovo istraživao u okviru projekta "Umjetnik na odmoru" koji se svake godine događa kod Poreča.

- Kako se to odražava na život ljudi ovdje u Istri?

- Gubitak svijesti o korijenima i vezi s Alpama, u ovom primjeru s Julijskim Alpama i Triglavom uzrokuje gubitak uzemljenja i time smanjuje aktivno učešće životnih snaga u razvoju istarskog prostora i ljudi koji tu žive. Gubi se kreativni potencijal kojeg je Istra nekad imala. U toj točci bitna je i veza s Venecijom koja je Istri dala jak pečat.

- Pula je na prekretnici. Brodogradilište se gotovo ugasilo. Možda je to nova šansa. Kakvo je objašnjenje s gledišta geomantije i mogućnosti djelovanja na prostor u ovom času?

- Pula mi nažalost nije poznata. Možda je ovo baš pravi trenutak da se potraži dublji smisao Pule. Brijuni su ušli u okvir koncepta kojeg

sam ukratko predstavio, ali Pula nije. Trebalo bi posebno istražiti u buduće i da se prepoznaju njezini potencijali.

- U kojoj su korelaciji Zmajeve linije o kojima ste pisali s ovim tumačenjem Istre kao stabla?

- Prostor ima različite slojeve geomantičnih linija. Kada sam prije 25 godina napisao knjižicu "Tajne Istarskog krajolika" ja sam se bavio onim linijama, koje prenose životnu snagu kroz krajolik. U ovom slučaju ja se bavim osovinama prostora preko kojih se krajolik snabdijeva s arhetipskim sadržajima, koje su bitne za njegov identitet i njegovo postojanje u prostoru i vremenu. Tu državne granice nemaju nikakvog značenja osim, da mogu biti blokada.

- Istraživali ste područje Pazina, Berma, Rta Kamenjaka, Dajle i Dvigrada koji su važni za Istru. Jeste li tamo postavljali kamene stupove?

- Koristeći se geografskim kartama išao sam identificirati mjesta koja su duhovni i energetski organizam Istre. Pazin, Beram, rt Kamenjak, Dajla, Dvigrad neke su od ključnih točaka tog organizma, nevidljive dimenzije prirode koje su nužne za život. Umjetnost ima kapacitete da uđe u područja gdje je znanost sama sebi zatvorila put, a umjetnik je slobodan da ide gdje ga inspiracija vodi. Ja se tako ponašam, kaže Pogačnik.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter