ISTRAŽILI SMO KAKVA JE PROMETNA POVEZANOST IZMEĐU ISTRE I SLOVENIJE

OD PULE DO LJUBLJANE PET DO OSAM SATI UZ PRESJEDANJE Najbrža vožnja busom ili vlakom traje predugih pet sati, a najduža osam, dok se autom ta razdaljina prevali za 2.20 sati

| Autor: Anđelo DAGOSTIN
(D. ŠTIFANIĆ)

(D. ŠTIFANIĆ)


Putovanje autobusom traje od pet do osam sati, uglavnom s presjedanjem, a time putovanje postaje neatraktivno. Vlakom putovanje traje nešto kraće - od 4,5 do 6,5 sati, ali svi vlakovi imaju presjedanje, kaže Josip Zidarić županijski pročelnik Upravnog odjela za održivi razvoj

Može li se i kako javnim prijevozom s pulske rive stići na ljubljansko Tromostovje? Kako otići u turistički obilazak, na studij, posjet prijatelju, rodbini ili na neki koncert onako kako se moglo prije 120 ili prije 40 godina kada su ta dva grada bila dio jedne države. Može, ali ćete pritom vjerojatno izgubiti baš svaku volju za putovanjem i odmah potražiti povoljni smještaj, jer ćete najvjerojatnije morati prenoćiti u deželi.

Istražili smo mogućnosti putovanja iz najvećeg istarskog grada prema slovenskoj prijestolnici i ostali začuđeni koliko je takvo putovanje komplicirano. No, počnimo s naizgled pozitivnim saznanjima o prometnoj povezanosti Istre sa svojim geografskim hinterlandom, povijesnom Kranjskom odnosno današnjom Slovenijom.

Loše veze busom i vlakom

- Ima čak i dosta dnevnih polazaka autobusa iz Pule za Ljubljanu - sedam polazaka i sedam povrataka. Vlakova ima puno manje nego autobusa – samo dva polaska i dva povratka dnevno, a u turističkoj sezoni vozi i turistički vlak, kaže Josip Zidarić županijski pročelnik Upravnog odjela za održivi razvoj. Međutim, odmah slijedi hladan tuš.

- Nažalost, putovanje autobusom traje od pet do osam sati, uglavnom s presjedanjem, a time putovanje postaje neatraktivno. Putovanje vlakom traje nešto kraće od putovanja autobusom – od 4,5 do 6,5 sati, ali svi vlakovi imaju presjedanje. Važno je istaknuti da nema direktnih vlakova iz Pule u smjeru Ljubljane i natrag. Potrebno se malo potruditi i kombinirati vlakove iz Pule u smjeru Ljubljane, preko Buzeta i Divače. Iz Pule do Buzeta vlakom, pa potom Buzet-Divača autobusom, pa opet vlakom od Divače do Ljubljane, a tako i za natrag, da bi se stiglo na zadnji vlak iz Buzeta za Pulu, nastavlja pročelnik Zidarić.

U županijskom se odjelu viši savjetnik za ceste i cestovni promet Denis Kontošić potrudio napraviti analizu prometovanja vlakova i autobusa na relaciji Pula-Ljubljana u duljini od 203,7 kilometara. Zanimljivo je da se osobnim vozilom ta razdaljini prevali za dva sata i dvadeset minuta, dok najbržem autobusu (FlixBus) s presjedanjem treba dvostruko više vremena, točno četiri sata i 55 minuta. Taj prijevoznik prema Ljubljani ima četiri dnevne polazne i četiri dnevne povratne linije. Vodi "mrtvu trku" s domaćim Črnja Toursom koji u istom smjeru ima po tri polazne i povratne linije, a najbržom se linijom putuje pet sati i pet minuta. Zanimljivo je da na najdužoj liniji (FlixBus) putovanje traje čak osam sati.

Usporedbe radi, vlakom se u Ljubljanu stiže približno s istim vremenskim odmakom. Jutarnjem vlaku treba 6 sati i 21 minuta, a popodnevnom 5 sati i 3 minute. Ljetni su vlakovi pak nešto brži, oni prevaljuju tu udaljenost za 4 sata i 41 minutu. Iz Hrvatskih željeznica su nas izvijestili da ni tijekom ljetne sezone na relaciji Pula-Ljubljana-Pula ne voze direktni vlakovi pa će putnici biti prevezeni vlakovima na relaciji Pula-Divača-Pula, uz mogućnost presjedanja i ostvarivanja veze u Divači za Ljubljanu i obrnuto. Tim se turističkim vlakovima namijenjenim prvenstveno slovenskim turistima, jer kreću ujutro iz Slovenije, a vraćaju se iz Istre navečer, prošle godine vozilo oko 80 putnika dnevno, saznajemo od HŽ-a.

Županija traži Zeleni vlak

Pročelnik Zidarić nam je dostavio dopis koji je županijski Odsjek za pomorstvo, promet i infrastrukturu prošlog mjeseca poslao Hrvatskim željeznicama u kojem im ukazuje na potrebu uvođenja vlaka Pula-Zagreb-Pula preko Ljubljane.

- U pamćenju stanovnika istarskog poluotoka još je uvijek poslovni vlak Arena (zeleni vlak) ukinut 1993. godine koji je iz Pule kretao u 4.10, a u Zagreb stizao u 9.45 sati, samo 5,5 sati bez predsjedanja, stoji u dopisu Istarske županije upućeno HŽ-u.

- Nažalost, već godinama nema interesa, a ni sluha od strane HŽ-a za uvođenje takvog vlaka, kaže Zidarić, a iz obimnog dopisa s primjedbama na vozni red koji su poslali HŽ-u možemo izdvojiti konstataciju da županijski prijedlozi u posljednjih deset godina HŽ nije ni u jednom dijelu prihvatio. "Svake se godine ponavlja isti vozni red s eventualnim vrlo malim vremenskim pomacima polazaka ili ukidanjem prometovanja nekog vlaka. Zamjetno je ove godine da su na istim vlakovima trajanja putovanja produžena, kao i čekanja s presjedanjima, što ne ide u prilog povratka putnika željezničkom prijevozu".

U županijskom odjelu posebno ističu problem željezničke veze Pule sa Zagrebom s presjedanjem na autobus Lupoglav-Rijeka. Prvi vlak dolazi u Zagreb u 12.30, a posljednji je polazak vlakom za Pulu u 13.14 sati, što onemogućava obavljanja bilo kakvog posla u Zagrebu u tih 44 minute.

Sve uz presjedanje

No, vratimo se putovanju s istarskog poluotoka k slovenskom glavnom gradu. Kontaktirali smo sve autoprijevoznike koji prometuju na liniji Pula - Ljubljana. Krenimo s tvrtkom Arriva Hrvatska koju čine prijevoznici Autotrans, App i Panturist.

- Navedenu liniju iz Pule za Ljubljanu tvrtka nema niti je nedavno imala u ponudi. Također, nije izgledno da će spomenutu liniju Arriva uvoditi u bližoj budućnosti, a glavni razlog tome leži u nedostatku potražnje, kaže nam Vedrana Orlić iz marketinga toga autoprijevoznika. Iskoristili smo priliku da je pitamo za autobusnu liniju Pula-Trst. Ljeti im ta linija ide direktno iz Pule preko Poreča za Trst, a inače tijekom godine u ponudi imaju samo liniju za Trst s presjedanjem u Rijeci.

- Prijevoznik Brioni nema autobusnu liniju prema Ljubljani već godinama. Već nekoliko godina navedena linija ne postoji u našoj ponudi zbog dosadašnje slabije zainteresiranosti javnosti, kaže Loredana Matić iz tvrtke Brioni. Svakodnevno prometuju prema Trstu s jutarnjom linijom Pula-Buje-Plovanija-Trieste i poslijepodnevnim povratkom. "U novom projektu na kojem užurbano radimo, a koji započinje sredinom lipnja 2019. povezat ćemo više gradova u jednoj dužoj autobusnoj liniji te će se među njima naći i Ljubljana, najavljuje Matić te dodaje da već nekoliko godina uspješno surađuju s poslovnim partnerima iz sustava FlixBusa koji ima liniju prema Ljubljani.

- Počevši od 11. travnja Pula se FlixBusom povezala s Ljubljanom uz jedno presjedanje u Trstu, a direktno smo povezali Pulu i Rovinj s Portorožom, Koprom, Trstom, Venecijom, Padovom, Bresciom i Milanom, kaže nam Petra Milanović iz odjela za medije te tvrtke. Početkom lipnja linijama će direktno povezati Pulu, Rovinj, Poreč i Umag sa slovenskim gradovima: Portorož, Kopar, Ljubljana, Bled i Maribor. Iz Pule će putnici moći birati između tri direktna polaska dnevno (9.15, 11.45, 20.35 sati) za vožnju do Ljubljane u trajanju od 4,35 minuta, saznajemo iz FlixBusa.

Marko Bistrički iz Črnja Toursa nam je također dostavio vozni red toga prijevoznika iz kojeg je razvidno da im prva linija prometuje trasom Pula-Rovinj-Poreč-Novigrad-Umag-Kopar-Trst-Ljubljana (5.15 sati), iduća smjerom (Rovinj)-Pula-Pazin-Rijeka-Zagreb-Ljubljana (6.20 sati), a popodnevna (Rijeka)-Pula-Rovinj-Poreč-Novigrad-Umag-Kopar-Trst-Ljubljana (5.05 sati).

Istra je auto destinacija

Za komentar prometne povezanosti s aspekta turizma pitali smo županijsku pročelnicu za turizam Nadu Prodan Mraković.

- S obzirom da je promet osnova za uspješno obavljanje turizma, nedvojbena je njihova povezanost i međuovisnost. Sadašnja prometna povezanost javnim prijevozom Slovenije i Hrvatske odnosno Istre, naravno, nije idealna. Razvoj i jačanje javnog prijevoza poput željeznice ili autobusnog prijevoza zasigurno bi utjecalo na veći dolazak onih turista koji koriste javni prijevoz, kaže Nada Prodan Mraković, dodajući da je Istra prije svega auto destinacija.

U odjelu nemaju projekcije odnosno egzaktne podatke koliko bi poboljšanje povezanosti javnog prijevoza povećalo broj dolazaka i noćenja, međutim, izvjesno je da ono zasigurno poboljšalo turističke rezultate.

- Osim bolje povezanosti javnim prijevozom između dviju država, trebala bi se pojačati i osnažiti povezanost javnim prijevozom i unutar same Istre. Dakle, jedno vodi k drugome," zaključuje pročelnica Prodan Mraković.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter