MINI ISTRAŽIVANJE

NADOKNAĐUJU SE KORONA MINUSI: Cijene u marketima u Istri lete u nebo

| Autor:  Sanja BOSNIĆ
Ilustracija

Ilustracija


U sjeni iznenađujuće velikog ovoljetnog turističkog prometa i oduševljenja zbog sjajne turističke sezone reklo bi se da su ostala velika poskupljenja osnovnih živežnih namirnica s kojima se građani i turisti svakodnevno suočavaju u raspoloživim trgovačkim lancima diljem Istre.

O njima najčešće govore i žale se u običnom dnevnom diskursu, a oni domaći gosti iz kontinentalne Hrvatske tvrde nam da su u istim trgovačkim lancima na kontinentu cijene pojedinih artikala niže i za 30 posto.

Igra li u Istri i ostalim jadranskim regijama faktor turizma presudnu ulogu prilikom utvrđivanja politike maloprodajnih cijena, radi čega su potrošači, najviše stanovnici tih područja, postali žrtve turizma, ili su cijene odista posljedica inflacije? Odgovor bi mogao biti dvoznačan s obzirom da je pandemija utjecala na gospodarsku stagnaciju pa je očito da mnogi proizvođači sada nastoje nadoknaditi gubitke koje su imali tijekom koronakrize.

Naime, poznato je da na cijenu raznih proizvoda utječe cijena goriva, a do 5. srpnja je cijena po barelu nafte iznosila 77 američkih dolara da bi zatim pala na 71 dolar. Cijena goriva je tako na benzinskim crpkama u Hrvatskoj koncem srpnja dosegla najvišu razinu u zadnjih sedam godina i iznosila je 11,50 kuna po litri benzina. Pribojavajući se straha od daljnjeg rasta cijena, koncem srpnja je Davor Štern, stručnjak za energiju, izjavio da nema više razloga za povećanje cijena goriva jer su svjetski proizvođači nafte upravo tih dana na sastanku organizacije OPEC odlučili povećati proizvodnju ne bi li, prema riječima Šterna, cijene održali na razini od oko 70 dolara po barelu nafte. Nakon stabilizacije tržišta, početkom kolovoza cijene goriva u nas su počele padati i ovih su dana za koju lipu niže pa se kreću od oko 11 kuna po litri za eurosuper 95 i 10,50 kuna po litri za eurodizel. Međutim, maloprodajne cijene raznih, prije svega prehrambenih artikala nisu snižene, već su ostale ljetno uvećane, a zanimljivo je da se znakovito razlikuju od supermarketa do supermarketa pa kupci često puta tragaju za najpovoljnijima ili onima koji su u ponudi na akciji.

Obišli smo najpoznatije trgovačke lance u Umagu, one koji su najprisutniji u našoj regiji, te izdvojili artikle koji se često puta zateknu u potrošačkoj košarici i napravili usporedbu cijena. Uspoređivali smo redovne cijene litre mlijeka Vindija u plastičnim bocama (2,8 posto mliječne masti), mlijeko Vindija u tetrapaku (trajno mlijeko), litru suncokretova ulja Zvijezda, kekse Domaćica Kraš (originalna verzija), pivo StaroPramen (limenka, pola litre), kilogramsko pakovanje bijeloga brašna Podravka (tip-550), litru jogurta Vindija (plastična boca), tjesteninu Barilla 500 g (fusili, penne, spaghetti…), jabuke (domaće, idared, zlatni delišes), kilogram banana, kilogram PIK-ove mortadele te kruh i jaja.

Naša prva postaja bio je Konzum. Cijene na policama iznosile su: mlijeko (plastična boca) 8,49 kuna, ulje 16,49, keksi 16,49, pivo 11,49, brašno 6,79, jogurt 14,99, pašta 12,49, banane 10,99, jabuke u prosjeku 9,99 kuna, mlijeko u tetrapaku 7,99 i mortadela 74,90 kuna.

Isti artikli u Kauflandu koštaju: mlijeko (plastična boca) 6,99 kuna, ulje 14,99, keksi 14,99, pivo 9,99, brašno 5, 99, jogurt 12,99, pašta 10,99 kuna, banane 9,79 kuna, jabuke prosječno 10,99, mlijeko u tetrapaku 7,99, mortadela 66,99 kuna.

U Plodinama smo naišli na sljedeće cijene: mlijeko (plastična boca) 7,99 kuna, ulje 14,99, keksi 14,99, pivo 10,49, brašno 5,99, jogurt 13,49, pašta 10,99 kuna (bila je na akciji, 5,99 kuna), banane 9,99, jabuke (najveći izbor) od 8,99 do 10,99 kuna, mortadela 45, mlijeko u tetrapaku 6,99 kuna.

Spar nudi iste artikle po cijenama: mlijeko (plastična boca) 7,69 kuna, ulje (1,2 litre) 17,49, keksi 14,99, pivo 9,99 kuna, brašno 6,49, jogurt 13,49, pašta 11,99, banane 6, 99 (bile su snižene 30 posto), jabuke prosječno 8,99, mlijeko u tetrapaku 6,99 i mortadela, 79 kuna.

Ultra marketi dočekali su nas sa sljedećim cijenama na policama: mlijeko (plastična boca) 7,79 kuna, ulje 14,99, keksi 14,99, pivo (samo crno u ponudi), 11,99 kuna, brašno 5,99, jogurt, 13,49, pašta 8,99 kuna, banane 9,99 kuna, mlijeko tetrapak 7,29 i mortadela 70 kuna.

Đir po Lidlu ukazuje na jednu sasvim drugačiju priču. Ovaj trgovački lanac, poznat po istovjetnim cijenama u svim gradovima Hrvatske, definitivno ima najjeftinije proizvode u ponudi, ali zato nismo naišli na sve artikle koje smo uspoređivali. Iznosimo cijene onih proizvoda koje smo komparirali: keksi 14,99 kuna, pivo 8,99 kuna, pašta 10, 99, jabuke od 8,99 do 9,99, mlijeko u plastičnoj boci 6,79 kuna (piše da je 30 posto jeftinije).

Naše je malo istraživanje pokazalo da je cijena kruha u svim lancima, pa i pekarnicama u gradu narasla za otprilike 2 kune, a cijena pakovanja za deset jaja kreće se u prosjeku oko 12,50 kuna u svim marketima (ima i nešto nižih), dok u Konzumu iznosi 13,49 kuna te 16,99 kuna po pakovanju za ona pulskog proizvođača Agrokoke.

Na kraju naše potrošačke turneje podvlačimo kratko i jasno - najskuplji trgovački lanac je Konzum, slijedi ga ukorak Spar, a uglavnom su najskuplji prehrambeni proizvodi oni hrvatskih proizvođača. Turisti su, sudeći prema registarskim oznakama tablica i jezicima koje smo čuli u trgovinama, najprisutniji u Lidlu i Kaufladnu. U Sparu je, rekli bismo, zastupljenost gostiju i domaćih podjednaka, a u Plodinama, Ultri i Konzumu su najbrojniji domaći kupci.

Neko novo, studioznije istraživanje trebalo bi pokazati i zašto naši ljudi ipak biraju češće hrvatske trgovačke lance, a koji, osobito u ljetnim mjesecima, cjenovno odskaču od stranih. U kraćim razgovorima s nekima od kupaca doznajemo da je to zbog blizine tih marketa. Naime, oni su smješteni u stambenim kvartovima pa su im usputni pri kupnji dnevnih potrepština, a našlo se i onih sugovornika koji su izjavili da su naši proizvodi najkvalitetniji i najzdraviji te im nekoliko kuna razlike u cijeni ne igra presudnu ulogu. Dapače, tvrde da su sljedbenici HGK-ove nacionalne akcije "Kupujmo hrvatsko".

No koji god ih razlog naveo na to, svi su domaći kupci s kojima smo razgovarali suglasni da su cijene u srpnju i kolovozu jako narasle i smatraju da su građani u obalnim gradovima taoci svojih turističkih destinacija te priznaju da za veću špežu i znatniju uštedu novca prate akcije u trgovačkim lancima.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter