POPUSTILE MJERE

KAKO SU KORONA-KRIZU PREŽIVJELE FRIZERKE I KOZMETIČARKE PAZINŠTINE: Nakon ponovnog otvaranja salona najtraženije usluge su šišanje, farbanje, pedikura i depilacija

| Autor: Davor ŠIŠOVIĆ
(D. ŠIŠOVIĆ)

(D. ŠIŠOVIĆ)


Zbog velikog interesa u ta prva dva tjedna na termin se čekalo i po sedam dana. Sad radim s normalnim radnim vremenom, ali i dalje isključivo uz rezervacije", kaže   frizerka Elida Tončinić, predsjednica Ceha frizera i kozmetičara pri pazinskom Udruženju obrtnika, i potpredsjednica županijskog ceha pri Obrtničkoj komori Istarske županije

 

Dok su još ljudi normalno cirkulirali prije korona-krize, gosti pazinske Kuće za pisce nerijetko su znali primijetiti, upoznajući se s gradom-domaćinom kroz laganu šetnju od Kaštela prema centru, kako u Pazinu ima neobično mnogo frizerskih salona. Teško je reći postoji li neki "normativ" o broju frizerskih salona po glavi stanovnika, no podaci pazinskog Udruženja obrtnika govore da u gradu Pazinu djeluje 19 frizerskih i 8 kozmetičarskih radnji, a na cijeloj Pazinštini, ako gradu Pazinu pribrojimo još općine Cerovlje, Lupoglav, Tinjan, Sveti Petar u Šumi, Karojba, Motovun i Gračišće, nabrojat ćemo 22 frizerska i 16 kozmetičarska salona, dakle ukupno 38 obrta za uljepšavanje u središnjoj Istri. To još nije sve, jer na ovom su popisu samo saloni registrirani kao obrti (što znači da njihovi vlasnici moraju imati položen majstorski ispit), a u srcu Istre djeluje i stanoviti broj salona koji su registrirani kao poduzeća, pa Udruženje obrtnika o njima nema podataka.

Što se tiče drugih općina Pazinštine, saloni za uljepšavanje nisu jednoliko raspoređeni. Gračišće recimo nema nijednog, ni frizera, ni kozmetičara, Sveti Petar u Šumi ima samo kozmetički, ali ne i frizerski salon, dok Cerovlje i Lupoglav imaju samo jednog frizera, a nemaju kozmetičara. Karojba i Tinjan imaju najbolju infrastrukturu za uljepšavanje s po tri salona, a Motovun ima dva. Ovakva frizersko-kozmetičarska topografija u normalna vremena raspoređuje korisnike usluga na dosta široki prostor, jer k frizeru ili kozmetičaru se ne ide uvijek na najkraću udaljenost, razne su tu preferencije kojeg ćemo izabrati pa stoga nije čudno da je zatvaranje ovih salona na početku korona-krize svima prilično teško palo.

- Bio je to šok i za nas i za klijente, koji su nas nakon zatvaranja po odluci stožera Civilne zaštite uporno nazivali ne bismo li barem u nekoj garaži obavili šišanje, ali su ubrzo ipak uvidjeli da to s koronom nije šala i prihvatili propisane mjere, kaže nam frizerka Elida Tončinić, predsjednica Ceha frizera i kozmetičara pri pazinskom Udruženju obrtnika, i potpredsjednica isto takvog županijskog ceha pri Obrtničkoj komori Istarske županije, koja u Lupoglavu vodi frizerski salon Elida. I frizeri su, zajedno s kozmetičarima, u početku krize bili jako zabrinuti hoće li opstati i kako će preživjeti ako im saloni moraju biti zatvoreni, no kad su se pojavile državne potpore, svi su ih, barem na Pazinštini, prema podacima i anketi koju je provelo Udruženje obrtnika, iskoristili kako bi kompenzirali nagli prestanak prihoda.

- Ja radim u vlastitom prostoru pa nisam imala trošak najma, a k tome nam je i Općina Lupoglav otpisala komunalnu naknadu. Odjavili smo i televizor, i čekali kada će epidemija popustiti, priča nam Tončinić.

Kada je stožer objavio popuštanje mjera, klijenti su pohrlili urediti svoje skoro dva mjeseca zapuštene frizure. "Još dok se popuštanje mjera samo najavljivalo počela sam dobivati narudžbe, koje sam raspoređivala u predrezervacije, i kad smo 4. svibnja počeli raditi, tijekom prva dva tjedna radila sam koliko god sam mogla da udovoljim što većem broju klijenata kojima je bilo sila, od 8 ujutro do 20 sati navečer. Zbog velikog interesa u ta prva dva tjedna na termin se čekalo i po sedam dana. Sad radim s normalnim radnim vremenom, ali i dalje isključivo uz rezervacije", pripovijeda Tončinić. Klijenti njezinog frizerskog salona vrlo su disciplinirano prihvatili propisane sigurnosne mjere, dolaze s maskama, bez pogovora ispunjavaju propisane izjave, a među traženim uslugama daleko prevladavaju farbanje kose i šišanje, dok se farbanje pramenova, trajne frizure i slične složenije usluge ostavljaju za neko kasnije vrijeme kada minu gužve. Budući da kao predsjednica Ceha frizera i kozmetičara kontaktira s ostalim kolegama na Pazinštini i ima pregled nad cijelim stanjem u struci na ovom području, rekla nam je da je u nekim salonima bilo manjih problema s klijentima koji nisu htjeli nositi maske, a dosta je izražen i problem s "muškim pranjem" odnosno s obavezom da se i muškim klijentima u sklopu frizerske usluge također opere kosa. "Klijente koji to ne žele mi naprosto ne možemo primiti, jer propisa se moramo pridržavati", kaže nam prva frizerka Pazinštine. S dostupnošću potrebne opreme i zaštitnih sredstava nema problema, ali kaže da ju osobno smeta što se ovakvim načinom rada gomilaju jednokratni plastični zaštitni ogrtači koji se nakon uporabe bacaju. "Taman smo se priviknuli na kampanju protiv korištenja jednokratne plastike, pa ovo s ogrtačima nikako nije ekološki prihvatljivo. Mogla bih koristiti platnene ogrtače, ali ne bih ih smjela iznositi na pranje izvan salona već bih trebala u salonu imati perilicu, za što pak nemam tehničkih uvjeta, tako da je kod mene korištenje plastike neizbježno", kaže Elida Tončinić, dodajući da onaj drugi dio mjera o čišćenju i dezinfekciji nakon svakog klijenta uopće nije problematičan jer je tako radila i ranije.

- Kozmetičarkama su propisane zaštitne mjere bile mnogo manji problem jer su ih i ranije koristile, od rada s maskama i rukavicama do dezinfekcije pribora, sada se samo još malo više pazi, kaže nam Andrea Mališa, potpredsjednica pazinskog Ceha frizera i kozmetičara, koja u Pazinu ima kozmetički obrt Salon ljepote Andrea. I njezina su iskustva slična kao i kod kolegica frizerki: nakon mjesec i pol pauze, interes je nakon ponovnog otvaranja salona bio enorman. I ona je koristila državnu potporu, a i najmodavac poslovnog prostora je pokazao razumijevanje otpisujući najamninu za razdoblje u kojem je morala zatvoriti salon. Zanimljivo je da je među klijentima koji su u prvom tjednu, za najveće navale, dolazili u njezin salon najveća potražnja bila za uslugama pedikure odnosno uređenja stopala, zatim za depilacije i za uređenje noktiju.

- Za vrijeme krize mnogi su kod kuće sami pokušavali raditi ono što im inače mi radimo pa je među traženim uslugama u prvom tjednu bilo i dosta popravaka, rekla nam je Andrea Mališa. Uz zadovoljstvo, i njezino ali još više njezinih klijenata, što ponovno može raditi, iznijela nam je i jedno zanimljivo razmišljanje kao pouku iz ove korona-krize: "Nekad smo previše užurbani i ova je situacija pokazala da trebamo ponekad stati, razmisliti, poraditi na sebi, posvetiti se obitelji. U toj koroni smo se svi nekako smirili, bila je to baš prilika da se oslobodimo od stresa, pa bismo iz ove krize trebali izvući i korisne pouke".

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter