Odlučio sam, zapravo, u sveopćem zatvaranju duha i tijela napraviti maksimalnu verziju sebe. U tom prisilnom slobodnom vremenu u kojem nisam imao ni TV ni radio bio sam prisiljen baviti se sobom. Tako je Belizar Valić postao Ben Valić
Inače se Ken šlepa uz Barbie, u ovoj je priči obrnuto. Ben je glavni i uz njega ide Nikkie, kaže Belizar (snimio Giordano CELICH)
Baš kada se dogodio veliki revival pop ikona Barbie i Kena o kojima se čak snima i film koji bi svjetlo dana trebao ugledati iduće godine, kod nas se pojavio misteriozni Ben iza kojeg stoji Belizar Valić iz Zagreba. Ben poput Kena pije šampanjac u avionu, jaše konje, šeće se u yacht klubu sa svojom Nikkie, u prepoznatljivoj Barbie i kenovskoj ikonografiji. No, sve je to na fotografiji, a možda i nije. Kreatorica Barbie, dakle i Kena, Ruth Hendler jednom je prilikom izjavila da je njezina ideja bila da djevojčica pomoću svoje lutke može biti štogod poželi i da je zato stvorila lutku koja predstavlja ideju da žene imaju izbor. Tako je i Ben - Belizarov izbor.
Bizaran imaginarni konstrukt ili samo dobar marketinški trik koji utjelovljuje uzrečicu Andyja Warhola da će svatko u životu imati svojih pet minuta? Ćemo ben vidjeti, rekli bi u Istri gdje je upravo stasao Ben koji i sam ne zna kamo ide, ali ipak poručuje "Ben Voyage".
Ben nije influencer, blogger, vlogger. Ben će imati s vremenom Youtube kanal, ali se neće skidati gol i pjevati, već će možda kuhati jer Ben dobro kuha
- Tko je Ben?
- Ben se zapravo vratio korijenima u Istru. Ben Valić zapravo je u nekoj pradavnoj varijanti iz Raklja u kojem nikada nije bio. Ben trenutno koketira s Istrom i njegova prva sezona događa se u Istri. Mi pričamo osuvremenjenu istarsku priču jer sam ja tu i osjećam je na način koji ćete vidjeti u mojim uradcima.
- Ken ima 61 godinu, a Ben?
- Isto.
- Ken je uvijek isti, na neki način zamrznut i stalno izgleda kao da ima 21 godinu.
- I ja sam. I star i mlad i "zamrznut" (haha).
- S kim ja sada razgovaram?
- S Belizarom Benom Valićem.
- Koja je razlika između Bena i Belizara?
- Ben se malo više usudi od Belizara, ali se i Belizar usudi svašta.
- Je li Ben konkurencija Kenu?
- Ne, ja sam Ben. Ben ne podilazi ljudima, nego je tu ako se ljudi žele promovirati kroz njegovu priču. Ben nije influencer, on ne iskače iz paštete, on samo jest i može puno toga napraviti. U Ben-priči Barbie je Nikolina Begovac koja je profesionalni model i nije često ovdje. Ona je u ovoj priči Nikkie kojoj se pridružio i moj pas Eric, pardon Benny.
Ben je najautentičniji Belizar do sada, kaže naš sugovornik
- Ove godine kreće snimanje filma o Barbi i Kenu kojeg će glumiti Ryan Gosling. Ali ti si bolji, odnosno ti ne glumiš Kena već živiš Bena.
- Da, u Benu ima puno subliminalnih poruka. Ben je zamišljen kao dugotrajni projekt. Ja zapravo znam i ne znam što radim. Zapravo je ovo izuzetna platforma i prilika za bavljenje sobom "na terenum, pa i na onom najdubljem unutarnjem nivou. Ben može biti i biznis-projekt. Između ostalog, Ben je kolekcionar vintage Mattel igračaka, prvenstveno Barbika iz 70-ih i 80-ih.
- A gdje je u kolekcionarstvu Ken?
- Naravno, tu spada cijeli Barbie svijet sa Skipper, play settovima, kombijem, psima, konjima i, naravno, Kenom. Ben je i eskapistička priča koja se dogodila u zadnje dvije godine lockdowna u kojima sam reaktivirao svoju ideju kolekcionarstva i odlučio pribavljanjem novih artefakata strukturirati i na višu razinu dići priču te početi stvarati kolekciju koja jednoga dana može biti i ostavština. I to se desilo. Kako sam slagao kolekciju, a po prirodi sam kreativan u puno segmenata, odlučio sam se malo zezati pa i samoga sebe te biti Ben Ken.
- Je li to autoironija?
- I autoironija i ironija realnog svijeta, svijeta društvenih mreža, zapravo ironija svega, jer sve može i treba biti dovedeno u pitanje.
- Ti se s time sprdaš?
- I poistovjećujem.
- Je li to performans, umjetnički projekt ili tvoja transformacija?
- Sve od toga. Odlučio sam, zapravo, u sveopćem zatvaranju duha i tijela napraviti maksimalnu verziju sebe. U tom prisilnom slobodnom vremenu u kojem nisam imao ni TV ni radio bio sam prisiljen baviti se sobom. Tako je Belizar Valić postao Ben Valić.
- Ali imaš društvene mreže.
- Imam. Bitna stavka je da Ben ne operira putem nekih fan grupa koje skupljaju lajkove i slično, već upravo putem osobnih društvenih mreža koje su postojale i prije Bena. U konačnici Ben niti ne glumi i ne performira. Ben je Belizar "na višoj razini", tako da sve što je iznutra ide na van i tako se rodila ta kreativna ideja.
- Čime se Belizar bavio prije Bena?
- Modnom produkcijom i to pretežno u inozemstvu. Ovo što kod nas zovu "styling", vani je više produkcija. Organizirao sam modna snimanja što komercijalna što editoriale i art projekte. Inače sam modni i lifestyle fotograf, tako da sada bez problema produciram svoju priču.
- Gdje je Ben u kontekstu današnjeg svijeta? Naime, Ken je plastičan i Barbie je metafora plastike, imperativa savršenog izgleda koji se postiže plastičnim operacijama. Ken je isto takav. Živimo u svijetu gdje je ružno nepoželjno, a istovremeno je svijet postao ne baš lijepo mjesto. I to je kontradiktorna protuteža u kojoj nam novi mediji dozvoljavaju bijeg i serviraju iluziju imaginarnih Ben-svjetova.
- Da. Ovo je kolekcionarska priča i svojevrsni umjetničko-egzibicionistički performans iz kojeg će s dogoditi i izložba. Ben je projekt koji radim s fotografom Giordanom Cellichem koji je Ben-fotograf i prati službeni dio priče. Ideja je da izložba premijerno bude postavljena u Puli, ali i da kasnije putuje. Osim pravoga života Ben Kena koji snima Giordano, izložba će pričati i drugi dio kolekcionarske priče gdje sam u studiju fotografirao žive modele inspirirane određenim lutkama, poput Barbie Sweet Rose iz '83. koja je u mojoj priči negdje u Puli u nekom klubu, ali i same lutke Sweet Rose kao takve. Kod mene ništa nije doslovno preslikano i do kraja rečeno, to su samo inspiracije. Izložba će imati tri nivoa - ljudi fotografirani kao dio Barbie-svijeta (Ben priča). Pritom su slike minimalno retuširane i rađene tehnikom kojima se dobiva autentičnost, a ne plastičnost. Fotografirao sam i prave lutke, ali i žive modele inspirirane nekim lutkama i naravno ja kojeg je pak netko drugi fotografirao. I to je ta pomiješana Barbie-priča. Izložba ima radni naslov "Barbie like", a to znači, "like a Barbie I like".
- A gdje je tu Mattel, što ako te tuže?
- Ja sam tu subliminalan. Ja i moja Barbie nismo u roza boji. Ja sam Ben. Font koji koristim je free font. Barbie svijet je ovdje samo u pozadini kao inspiracija, svojevrsni hommage. Ja krećem od kolekcionarstva i art aspekta priče u kojoj će Ben imati svoje sezone. Prva, takozvana promotivna Ben-sezona koju smo snimili ima pet epizoda i služit će kao osnova izložbe zamišljene također u nastavcima. Jedna mlada režiserka i njezin dečko, već etabliraniji režiser, imaju ideju da bi radili kratki igrani film na temu Bena.
- Kakav bi to bio film? Malo je nezgodno jer se upravo sprema hollywoodska produkcija o Barbie i Kenu?
- Meni to samo koristi za popularnost brenda Ben. Ali to nije moja priča. Kod mene je Barbie Nikkie, moj pas je postao Benny (jedan od Barbie pasa je Bobby). Ja sam se zadržao na retro priči u kojoj se osjećaju 70-e i 80-e. Kod mene je za sada dovoljno da se to zadrži na površini, odnosno na vizualima, ali neće izostati niti dublji dio priče.
Iz kolekcije Belizarovih Barbika…
- Znači, dovoljna je čisto površna estetska razina bez neke dublje poruke?
- Da, tako je. Ona me ne opterećuje, ona je dio mene, ne promišljam ju previše. Zapravo je Ben najautentičniji Belizar do sada.
- Je li Ben tvoj alter ego ili ne?
- Je i nije. To je sada izmišljeno. Zato Belizar nema posebne društvene kanale i ne skuplja fanove. Ben nije influencer, blogger, vlogger. Ben će imati s vremenom Youtube kanal, ali se neće skidati gol i pjevati, već će, možda, primjerice kuhati jer Ben dobro kuha.
- Ben je kao Ken koji je bio i liječnik i vrtlar i alpinist… Imao je tisuću lica.
- To je naša priča. Ben je priča neograničenih mogućnosti. Kada si spomenula Barbie i imperativ ljepote, priča je obrnuta jer sam ja muškarac.
… koje pod njegovim objektivom ožive
- Ken je isto pojam ljepote, savršenog muškarca uz isto tako savršenu ženu.
- Inače se Ken šlepa uz Barbie, u ovoj je priči obrnuto. Ben je glavni i uz njega ide Nikkie.
- Ben je nositelj priče, alfa mužjak?
- Na neki način možda i da. Ben je zapravo "wanna be" James Bond bez oružja. Nije opasan ali je sposoban.
Belizar je postao Ben, a Eric Benny
- Tajni agent, ali ti si modni agent.
- Jesam, ali više nisam. Sada sam Ben, a to je projekt na više razina i ne znam gdje on ide. Njime se bavim na način da ga zapravo živim previše i ne promišljam jer sam ja Ben. Možda i od ove situacije mogu napraviti Ben situaciju. Ovo je Ben druženje s novinarkom i prijateljicama gdje može doći Giordano Cellich i snimiti fotografiju. Sve može biti Ben. Ben, primjerice, drži i do tradicije. Želio bih, recimo, biti Ben u istarskoj narodnoj nošnji. Ken i Barbie bili su svugdje, radili su sve i nema što ne mogu. I tu ideju ima Ben.
- Ti kroz Bena, na neki način, živiš dječački san kada misliš da možeš biti i činiti sve što poželiš.
- I stvaram život u kojem živim momentalno, a nadam se da nekoga i animiram na isto.
- Je li to igra ili je ozbiljno ili je ta igra postala ozbiljna? S Kenom se igraš, a s Benom…
- Ja sam definirao da je život igra. I zato je ovo igra, ali malo odraslija. Mi kolekcionari se s tim lutkama ne igramo jer kolekcionari su obično odrasliji ljudi, no one nas uveseljavaju i inspiriraju, mene svakako. Lutke gledamo, a igru i život živimo, barem Ben to radi.
- Koliko imaš igračaka?
- Tih artefakata imam puno. Nije mi sve tu, već i u Zagrebu i Muenchenu gdje sam živio.
Ben i Nikkie
- Kako Ben funkcionira u svakodnevici?
- Ben je vrlo ležeran projekt bez puno predumišljaja, ali s vremenom i potencijalni biznis-projekt. Zapravo hrabro je biti Ben. Svijet se raspada, puca po šavovima, a Ben sjedi u privatnom jetu i pije šampanjac.
- Ali i sam si rekao da je to eskapizam, bijeg. Pa i društvene mreže su bijeg jer nitko ne stavlja svoju fotografiju kada je ružan, već samo lijep. Tako da je Ben ipak proizvod vremena u kojem živimo, kolikogod ti to negirao.
- I Ben preispituje, nazovimo, i realni realitet, ali i onaj društvenih mreža, gdje su granice.
- Barbie je imala svoju najglamurozniju eru 70-ih godina u jeku naftne krize. Hoće li se to dogoditi opet?
- Tako je. Postoji i mali dokumentarac "Barbie i naftna kriza". Sve se ponavlja, to mi svi već znamo. Vjerujem da će iduće godine s izlaskom prvog igranog filma o Barbie a la Hollywood lutka i brend doživjeti svojevrsni revival, nadam se i glamurozan, jer u konačnici sve je to i eskapizam.