Prodaja nije toliko zaživjela putem interneta, ali je portal mjesto na kojem se potrošači informiraju i zatim kontaktiraju proizvođače kod kojih kupuju povrće, voće, ulje, mesne i mliječne prerađevine i štošta drugo
Internet aplikacija „Domaća web tržnica“, koju je Institut za poljoprivredu i turizam iz Poreča pokrenuo 2014. godine, još uvijek je aktivna te broji oko 250 registriranih poljoprivrednih gospodarstva. "Domaća web tržnica" rezultat je realizacije projekta "Organizacija sustava izravne prodaje poljoprivrednih proizvoda korištenjem internet tehnologije", poznatijeg po svom akronimu OSIPPPIT, koji je ugovoren u okviru Operativnog programa IPA Slovenija-Hrvatska 2007.-2013. te kasnije financiran od Europskog fonda za regionalni razvoj u okviru programa Europska teritorijalna suradnja. Iako je projekt trajao do sredine 2015. godine, porečki Institut za poljoprivredu i turizam odlučio je nastaviti s provedbom aktivnosti.
- Registrirali smo udrugu „Istarska web tržnica“ i okupili zainteresirana gospodarstva. Naše su aktivnosti usmjerene u cilju promoviranja istarskih, lokalnih poljoprivrednih proizvoda i njihovih proizvođača, kao i otvaranje novih mogućnosti za izravnu prodaju, navodi Milan Oplanić, voditelj ovog projekta i predsjednik Udruge koja broji 55 članova.
Ovakav je sustav za izravnu prodaju poljoprivrednih proizvoda kreiran kao svojevrstan odgovor na globalno tržište poljoprivrednih proizvoda koje je zasićeno jeftinim proizvodima masovne, industrijske proizvodnje, često nedovoljno poznatog načina proizvodnje. Osnovni cilj takve proizvodnje je dobiti, nerijetko i na štetu same kvalitete. Takav trend teško prate mala i srednja poljoprivredna gospodarstva koja se nisu u mogućnosti tehnološki modernizirati i specijalizirati te ne mogu proizvoditi dovoljno velike količine proizvoda kako bi na sebe vezali veće potrošače, kao što nemaju niti prostora za snižavanje proizvodnih troškova, stoga ne mogu biti cjenovno konkurentniji. Upravo je otvaranje „Domaće web tržnice“ stvaranje jedne nove mogućnosti i izvora dohotka za opstanak te skupine dionika poljoprivrednog sektora.
Kako saznajemo od voditelja projekta, u ljetnim mjesecima, kada je stranica aktivnija, ima od 350 do 400 pregleda dnevno, a svako registrirano gospodarstvo može također vidjeti koliko je puta ono pregledano, pa tako neka gospodarstva imaju i više od 5.000 pregleda.
Da bi gospodarstvo nudilo svoje proizvode na "Domaćoj web tržnici" treba biti upisano u Upisnik poljoprivrednih gospodarstava i ispunjavati sve zakonske propise koji reguliraju proizvodnju i trgovinu određenim poljoprivrednim proizvodom. Treba rukovati s računalom i internetom, ali korištenje svog profila na navedenoj stranici uistinu je lako, zahtijeva osnovno informatičko znanje.
Pri registraciji, govori voditelj projekta, svaki poljoprivrednih dobiva svoje korisničko ime i lozinku s kojima se registriraju u svojem korisničkom sučelju. Svaki korisnik zatim iznosi podatke o svom gospodarstvu, kao što se i svakog trenutka mogu maknuti iz pregleda, kada, primjerice, nemaju više proizvoda u ponudi.
- Vrlo je lako ažurirati podatke i općenito baratati profilom na web tržnici. Osim toga, ako netko naiđe na bilo kakav problem ili prepreku, spremni smo im pomoći, rekao je Silvano Bartolić, inače dopredsjednik Udruge, a ujedno i sam registriran od samih početaka na stranici kao OPG Bartolić. Radi se o tradicionalnom gospodarstvu koje se poljoprivredom bavi više od 100 godina, a svoje proizvode prodaje i na gradskoj tržnici u Poreču već više od 40 godina. Nalaze se u selu Fuškulin, udaljenom sedam kilometara od Poreča i svega četiri kilometara od mora. Njihov je ponos zasigurno maslinik od 800 stabala maslina iz kojih proizvode ekstra djevičansko maslinovo ulje čiju kvalitetu svake godine dokazuju vrijednim nagradama. Extra Virgin Olive Oil "Bartolić" već je drugu godinu za redom svrstan u prestižan vodič za maslinova ulja Flos Olei 2019 i Flos Olei 2020. Ovaj se OPG bavi i prodajom povrća koje proizvode tijekom cijele godine na 500 četvornih metara zaštićenog prostora te 15.000 četvornih metara na otvorenom. Napomenimo također kako minimalno koriste zaštitna sredstva, odnosno isključivo ako je to nužno.
- Domaća web tržnica nudi malim OPG-ima na području Istre mogućnost prezentacije svojih proizvoda. Korisnici su tako upoznati što naša gospodarstva nude, a osim domaćeg stanovništva, tim putem do nas dođu i turisti, govori Bartolić. Objašnjava kako je Domaća web tržnica prepoznatljiva svojim znakom, a koristi i bannere. Oni su postavljeni kod aktivnih članova Udruge, pa ih tako možemo pronaći u Tinjanu, Baderni, Labincima, Mugebi, Pazinu, Puli i drugim mjestima. Na taj način prolaznici, poput biciklista, mogu s bannera iščitati adresu web stranice koju zatim posjećuju i tako direktno povezuju proizvode, primjerice ulja, s maslinicima koje su vidjeli.
Od 2015. godine, kada se OPG. Bartolić priključuje web tržnici, pregledalo ga je 7.613 ljudi. Ipak, govori vlasnik ovog gospodarstva, kod nas još uvijek nije u tolikoj mjeri zaživjela internet prodaja. Domaća web tržnica tako većim dijelom služi kao prezentacija gospodarstava i njihovih proizvoda. Dakle, mnogi se putem navedene stranice informiraju, a zatim kontaktiraju direktno vlasnike gospodarstva za kupnju.
Veliki broj zainteresiranih kupaca pronašlo je i profil OPG Nikola Prenc iz Kringe, čije je proizvode od 2016. godine pregledalo 7.147 ljudi. Među njima pronaći će se raznolika ponuda od konoplje koja je bogatija svakim danom, pa tako sada nude ulja, šampone, kreme, čajeve, oljuštene sjemenke, CBD ulja i još mnogo toga drugoga.
- Time se bavimo već pet godina. Dok je u početku prodaja proizvoda od konoplje bila tabu tema, danas je definitivno široko prihvaćeno. Navedeno nije za veliki broj kupaca, kao što je to primjerice maslinovo ulje, ali zato imamo svoje kupce, pa tako sve što proizvedemo na kraju i prodamo, otkriva Prenc.
On navodi kako web tržnica velikim dijelom ovisi o samoj angažiranosti poljoprivrednika koji se služe ovom platformom, te navodi kako je bitno educirati ljude. Iako kaže kako ima kupce i preko web tržnice, ipak većinu prodaje na sajmovima koje Udruga organizira u ljetnim mjesecima. To potvrđuje i Milan Oplanić koji dodaje kako je aplikacija tu radi informiranja javnosti, ali je glavni naglasak ipak na provedbi aktivnosti Udruge.
- Otvaramo nove kanale za izravnu prodaju proizvoda naših članova u dogovoru s općinama, gradovima i lokalnim turističkim zajednicama zapadne obale Istre. Najbolju suradnju imamo s Gradom Porečom, općinama Vrsar, Funtana, Tar-Vabriga, a zatim i Gradom Novigradom. Na navedenim područjima od lipnja pa sve do rujna svakoga dana u tjednu organiziramo nekakvu aktivnost na jednoj od lokacija, objašnjava Oplanić.
U ljetnim se mjesecima smotre istarskih poljoprivrednih proizvoda mogu pronaći od Trga slobode u Poreču, pa sve do raznolikih kampova, a sve u cilju prezentacije poljoprivrednih gospodarstava javnosti. Uz to, Udruga svojim članovima nabavlja promotivne materijale i rekvizite kojima se oni služe kod izlaganja i prodaje proizvoda.
- Što nas je više, to je i bolja ponuda, a čim možemo ponuditi širu paletu proizvoda, to smo zanimljiviji. Prilika je to da stupimo u kontakt s našim kupcima, govori Prenc.
Osim aktivnosti u svrhu promoviranja i izravne prodaje, kako saznajemo, Institut za poljoprivredu i turizam provodi i edukacije, odnosno radionice za članove Udruge. Pritom diskutiraju o aktualnim temama, a jednom godišnje gostuju i relevantni predavači. Osim toga, imaju organizirane i stručne izlete, kao što je posjet sajmovima. Zaključno, Udruga pomaže vidljivosti lokalnih poljoprivrednika i njihovih gospodarstava, daje im priliku za prezentaciju njihovih proizvoda, te neprestano radi na njihovoj edukaciji.