SASTANAK SINDIKATA I ČLANOVA UPRAVE

Ako plaća ne stigne do petka, idućeg tjedna štrajk u Uljaniku


Premda u važećem kolektivnom ugovoru stoji da je Uljanik u obavezi plaću radnicima isplatiti do 15. u mjesecu plaća za prosinac danas nije isplaćena radnicima pulskog brodogradilišta, a ukoliko se to ne dogodi do kraja tjedna sindikati koji djeluju u Uljaniku za utorak su najavili stupanje u štrajk. Predstavnici triju sindikata koji imaju članstvo u brodogradilištu: Sindikat metala Hrvatske, Jadranski sindikat i Sindikat Istre, Kvarnera i Dalmacije danas su održali zajednički sastanak, a nakon toga su se sastali i s Upravom Uljanika te najavili da zbog neisplate plaća danas ulaze u proces mirenja, a nakon njegova okončanja, ako bude potrebno, i u štrajk.

Štrajk u utorak

- Kako danas nije isplaćena plaća radnicima Uljanika u Puli mi ćemo sutra ući u proces mirenja, a ukoliko plaća ne bude isplaćena do kraja ovoga tjedna sindikati su dogovorili da smo od utorka u štrajku, izvijestio je javnost, po okončanju sastanka, predsjednik SMH Vedran Dragičević.

Član Uprave Uljanika d.d. Marinko Brgić kazao je da je zajednički cilj svih koji su uključeni u ovu priču oko Brodogradilišta da radnici dobivaju plaće i da u Upravi rade sve na tome da plaća za 12. mjesec bude čim prije isplaćena.

- Hrvatska Vlada podržala nas je u planovima za restrukturiranje brodogradilišta i sad čekamo odluku Europske komisije koja bi Vladino jamstvo trebala aktivirati. Postigli smo dogovor s bankama, one su spremne dati novac, tako da će čim dobijemo odluku iz Bruxellesa biti isplaćena plaća. Plaća radnicima brodogradilišta 3. maj isplaćena je u ponedjeljak, kazao je Brgić te dodao da će nakon ove prve pomoći ili „rescue aida“ koja je vrlo bitna za program restrukturiranja u Uljaniku nastavit raditi na tom programu, kazao je Brgić.

- Sindikati su vrlo zainteresirani da se u tom procesu izgubi što manje radnih mjesta, a to je cilj i Uprave. Međutim situacija na svjetskom tržištu brodogradnje je takva da ovu količinu brodova koju sad imamo u dva brodogradilišta ne možemo u budućnosti držati. Ne možemo se osloniti na one brodove koje smo gradili u prošlosti već napraviti zaokret prema gradnji visoko složnih, sofisticiranih, kompleksnih brodova koji imaju dodanu vrijednost puno veću od ovih standardnih brodova koje danas mogu graditi sva brodogradilišta u svijetu, poručio je Brgić.

Govoreći o razlozima koji su doveli do situacije u kojoj se pulski škver danas nalazi Brgić je podsjetio da je Uljanik 2012. godine bilo jedino brodogradilište u Hrvatskoj koje nije bilo u problemima prema formulama Europske komisije i jedino brodogradilište koje se je uspjelo privatizirati i 2013. godine kupiti brodogradilište 3. maj.

Uzroci poteškoća

- Kriza koja se nakon toga produbila uzrok je gro ovih financijskih problema s kojima se susrećemo danas. U momentu kad se otvorilo tržište Uljanik je vrlo brzo ugovorio dvadesetak brodova i zaposlio u potpunosti oba brodogradilišta međutim tada nam nisu bile riješene neke druge stvari, prije svega sustavno davanje garancija. Kad smo ugovorili vrlo skupe brodove poput jaružara, koje ne može financirati ni jedna naša banka, onda je bilo vrlo teško doći do sustavnog rješenja za davanje garancija. Za to nam je trebalo godinu dana, a kad se to konačno riješilo onda smo imali problem radne snage jer nismo imali dozvole za uvoz stranaca, a naše tržište rada se značajno promijenilo u odnosu na godine prije toga, rezimirao je proteklo razdoblje Brgić.

Direktor Korporativnih komunikacija Uljanika Hrvoje Markulinčić podsjetio je da je Uljanik među prvima 2015. godine otvorio pitanje radne snage i inzistirao na nužnosti uvođenja dualnog obrazovanja jer su, kazao je, bili svjesni da pored problema visokog školstva itekako velike probleme društvo ima u dijelu zanatskih zanimanja i stručnih radnika.

- Kad smo popunili naše knjige narudžbi u 2015. godini uvidjeli smo da naprosto naše tržište rada neće moći pratiti ovako velike sustave. Sljedeće godine to je isto osjetio građevinski, a lani i turistički sektor. Zbog toga je za Uljanik u budućnosti nužno da se ipak gradi manje složenih i vrjednijih brodova, ali da se radi u roku, na vrijeme i bez ovih poteškoća koje sad imamo kazao je Markulinčić.

Dragičević je kazao kako su plaće bile najvažnija tema razgovora, no da sindikate zabrinjava i činjenica da brodogradnja generalno u Hrvatskoj u zadnjih pet godina nije stala na zdrave noge, da brodogradnja nema sustavno riješen problem financiranja, te da ovakva ne možemo konkurirati na svjetskom tržištu.

- Tu je, da tako kažem, grijeh vlade, jer ako je mislila zadržati brodogradnju i kad je već toliko novaca uložila u nju, onda je morala postaviti i sustav financiranja izgradnje brodova na način na koji to rade sve države u Europskoj uniji. Međutim ako ovi ljudi svi zajedno dobro ugovore posao, a nemaju novaca za realizirati ga onda smo mi osuđeni na to da se svaku godinu dana, ili svake dvije godine nalazimo ovdje i razgovaramo o tome koliko ćemo ljudi otpustiti,“ kazao je predsjednik SMH.

Žele da ih se pita

Govoreći o programu restrukturiranja i dokapitalizacije Dragičević je kazao da je spremnost na zadržavanje brodogradnje nužan preduvjet kojeg svaki potencijalni investitor mora ispuniti. Brodogradnja je naš interes. Hrvatska mora imati industriju jer bez industrije nema izlaska iz krize, kazao je to dodao da su sindikati spremni sudjelovati kao partner u izradi programa. „Želimo da nas se pita, jer ukoliko nas se ne bude pitalo nećemo podržati nikakav program koji ne zadržava brodogradnju i dugoročnu opstojnost ovog brodogradilišta, zaključio je.

Predsjednik SIK Bruno Bulić kazao je kako će posljedica procesa restrukturiranja i diversifikacije sigurno biti i viškovi radnika, te da sindikat traži da se i same namjere dogovaraju i koordiniraju sa socijalnim partnerima, a ne da budu dovedeni pred gotov čin.

Boris Cerovac iz Jadranskog sindikata kao najvažnije teme izdvojio je uz isplatu plaća i dugovanja prema radnicima, opstanak brodogradnje na ovim prostorima. „Opstanak brodogradnje je jedino što daje mogućnost da bi ostao čim veći broj radnika raditi u Uljaniku što je cilj našeg sindikata. Ne želimo da se zatvaraju navozi jer zatvaranjem navoza praktički nestaje brodogradnja, kazao je Cerovac.

Vlada odobrila jamstva od 96 milijuna eura

Vlada je u četvrtak ovlastila Ministarstvo financija da izda državno jamstvo u iznosu od 96 milijuna eura u korist Hrvatske poštanske banke ili drugih poslovnih banaka u zemlji ili inozemstvu za zaduženje Uljanik Brodogradilišta radi provedbe sanacije i financijske konsolidacije, koje će postati aktivno tek po odobrenju Europske komisije. Za sredinu veljače sazvana je izvanredna skupština dioničkog društva Uljanik radi dokapitalizacije. (Milan PAVLOVIĆ)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter







Vremenska prognoza

Podaci preuzeti sa: www.yr.no


Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Golden Gate of
Pula: Golden Gate of