nagrada za životno djelo

Boris Žgomba, jedan od ključnih ljudi hrvatskog i regionalnog turizma: Nagrada je potvrda rada ali i obveza

| Autor: Tea Tidić
(Foto Uniline grupa)

(Foto Uniline grupa)


Dobitnik nagrade za životno djelo na ovogodišnjim Danima hrvatskog turizma koji su održani u Dubrovniku jest Boris Žgomba, predsjednik uprave Uniline Grupe, koja ima sjedište u Puli, a ujedno je i predsjednik Udruženja putničkih agencija pri HGK i član izvršnog odbora Europske udruge putničkih agencija.

Jedan je od ključnih ljudi koji su obilježili razvoj hrvatskog i regionalnog turizma posljednjih desetljeća. Povodom ovog prestižnog priznanja, koje dodjeljuju Ministarstvo turizma i sporta, Hrvatska turistička zajednica i Hrvatska gospodarska komora, razgovarali smo s Borisom Žgombom o njegovom poslovnom putu, izazovima, postignućima te pogledima na budućnost turizma.

Što za vas znači nagrada za životno djelo?

- Nagrada za životno djelo veliko je profesionalno priznanje, osobito zato što dolazi od struke i odnosi se na dugogodišnji doprinos razvoju hrvatskog turizma. Ona je i osobna potvrda mog rada, ali i rada svih ljudi s kojima sam surađivao proteklih desetljeća. Ujedno je i obveza - poticaj da i dalje nastavimo doprinositi razvoju turizma, unaprjeđenju kvalitete i jačanju konkurentnosti Hrvatske.

Zahvalan sam supruzi i obitelji, mom timu, partnerima i suradnicima, jer bez njih ovaj put ne bi bio moguć. Ovo priznanje dolazi u važnom trenutku za hrvatski turizam, kao potvrda kontinuiteta i vizije koja nas vodi prema održivom razvoju.

(Foto Uniline grupa)(Foto Uniline grupa)

Počeci

Kako i kad je krenuo vaš profesionalni put u turističkom sektoru? Koji je trenutak označio prekretnicu u vašoj karijeri?

- Moj profesionalni put u turizmu započeo je 1980-ih, u lokalnom istarskom okruženju, u vrijeme kada je turizam funkcionirao u potpuno drugačijim uvjetima. Vrlo brzo prepoznao sam potencijal incoming segmenta, što je u to vrijeme bilo relativno novo područje.

Prekretnica je svakako bila 1996. godina, kada smo partneri i ja osnovali Uniline. Započeli smo plasmanom Hrvatske na europska tržišta, a uz veliki angažman cijelog tima, koji je u počecima brojao tek nekolicinu djelatnika, stigli su i prvi veliki klijenti koji su vjerovali u naš pristup te nam bili dodatni poticaj za daljnji rast. Kao trenutke za koje mogu reći da su bili prekretnice izdvojio bi ulazak na nova tržišta - osobito Aziju gdje smo bili među prvima iz Hrvatske, razvoj sportskog segmenta, akvizicija eToursa te u konačnici stvaranje Uniline Grupe.

U počecima, jeste li zamišljali da ćete svojim radom ostaviti ovako dubok i dugoročan utjecaj na hrvatski turizam?

- Naravno da je bilo velikih želja i ambicija, ali početni je cilj bio jednostavan - stvoriti profesionalnu i pouzdanu agenciju. Sve ostalo razvijalo se postupno, kroz puno rada, upornosti i energije cijelog tima.

Istra i Hrvatska su danas snažne, prepoznatljive destinacije, a to je rezultat zajedničkog dugogodišnjeg rada svih u sektoru. Moj doprinos gradio se kroz godine sudjelovanjem u strukovnim inicijativama, vijećima, projektima i udrugama, ali i kroz svakodnevnu operativu i učenje iz svakog izazova.

Možete li usporediti kako je izgledao istarski i hrvatski turizam kad ste počinjali i danas? U kojem segmentu se turizam najviše promijenio?

- Početkom 1990-ih turizam je imao skromnu infrastrukturu, tržište je bilo neuređeno, a promocija vrlo ograničena. Danas je situacija potpuno drugačija: konkurencija je snažna, digitalizacija sveobuhvatna, a kvaliteta i profesionalizacija su dosegle visoku razinu. Istra je pritom bila pionir u održivosti, kvaliteti i upravljanju destinacijom.

Najveće promjene vidljive su u očekivanjima gostiju - danas traže autentična iskustva, vrijednost za novac, personalizaciju i kvalitetu na svakom koraku. Veliki iskorak dogodio se i u razvoju specijaliziranih oblika turizma, od sportskih i MICE programa do outdoor sadržaja.

Godine 1996. osnovali ste Uniline. Kako ste od male agencije stvorili jednu od vodećih turističkih kompanija?

- Uniline je osnovan s jasnom vizijom rasta i internacionalizacije. Od prvog dana ulagali smo u ljude i u njihove kompetencije. Među prvima u Hrvatskoj ušli smo na azijska tržišta, širili se u segmente avio-usluga, MICE-a, mobilnosti i sporta.

Diverzifikacija poslovanja pomogla je da ostanemo stabilni čak i u izazovnim vremenima. Ključni su bili i partnerski odnosi s globalnim i nacionalnim institucijama, kao i snažna ulaganja u tehnologiju.

Formiranjem Uniline Grupe omogućili smo svakoj sastavnici specijalizaciju, a istovremeno stvorili bolje uvjete za investicije i sinergiju unutar grupacije. Ono što nas je pratilo od početka jest agilnost i brza prilagodba tržištu, a isto ostaje i u budućnosti.

Kako danas vidite ulogu turoperatora u doba digitalizacije i individualnih rezervacija?

- Turoperator više nije samo distributer - on stvara iskustvo. Posebno u kompleksnim putovanjima, grupama, sportskim i MICE operacijama uloga stručne podrške i operativne sigurnosti ostaje nezamjenjiva. Lokalno znanje, personalizacija usluge i sposobnost upravljanja cijelim procesom i dalje su ključne prednosti. Digitalni alati i AI su podrška, ali ne mogu zamijeniti znanje i iskustvo koje turoperator, odnosno naši djelatnici donose.

Što danas traže nove generacije gostiju?

- Nove generacije žele autentičnost, personalizaciju i fleksibilnost. Putuju kraće, ali više puta godišnje. Važna im je brza komunikacija, digitalna dostupnost, održivost te odgovorno ponašanje destinacija. Traže kombinaciju aktivnog odmora i opuštanja, jednostavnost procesa rezervacije, a osobitu pažnju stavljaju na omjer cijene i kvalitete.

Ove godine velik broj nagrada s Dana hrvatskog turizma stigao je u Istru. Kako to komentirate?

- Istra je jedna od najkonzistentnijih destinacija kada je riječ o razvoju kvalitete. To je rezultat snažne suradnje privatnog i javnog sektora, kontinuiranih ulaganja te jasne, dugoročne strategije. Nagrade su potvrda ispravnog smjera, ali i poticaj svima nama da nastavimo razvijati autentičnost, održivost i dodanu vrijednost destinacije.

Koje konkretne mjere smatrate ključnima za održivu budućnost turizma?

- Prije svega ulaganje u kadrove - edukacija, razvoj i zadržavanje kvalitetnih ljudi. Zatim odgovorno upravljanje prostorom i kapacitetima te razvoj cjelogodišnjeg turizma kroz specijalizirane proizvode i događanja. Važne su i ekološke inicijative te jačanje lokalnog sadržaja i kulturne autentičnosti. I za kraj, naravno nezaobilazna digitalizacija koja danas ima važnu ulogu u stvaranju pametnih destinacija koje, uz pomoć tehnologije i podataka, omogućuju kvalitetnije i održivije iskustvo gostima i lokalnoj zajednici.

Motivacija

Koja bi se tri strateška prioriteta hitno trebala definirati na razini države?

- Turizam je iznimno kompleksan, a s obzirom na njegov značajan udio u hrvatskom BDP-u, važno je pažljivo balansirati između razvoja, zaštite prostora i ekonomskih učinaka. Prvi strateški prioritet svakako je dugoročna nacionalna strategija turizma, no ključno je da njezina provedba bude agilna i prilagodljiva brzim promjenama koje se događaju na globalnoj razini. Drugi prioritet su infrastrukturna ulaganja koja se moraju provoditi kroz kvalitetnu suradnju privatnog i javnog sektora, uz istovremeno poticanje odgovorne digitalne transformacije destinacija i poduzeća.

Treći prioritet su porezne i regulatorne prilagodbe koje će omogućiti uravnotežen razvoj turističkog sektora, nastavak ulaganja te konkurentnost u vrlo dinamičnom globalnom okruženju.

Što vas je kroz cijelu karijeru najviše motiviralo? Što biste poručili mladim stručnjacima u turizmu?

- Motivirala me ljubav prema turizmu i radu s ljudima, želja za stvaranjem i povezivanjem tržišta te strast prema izazovima. Ključna je bila i vjera u tim i sve ljude koji su pridonijeli uspjehu.

Mladima poručujem: ulažite u znanje, učite od drugih, ali uvijek vjerujte svojim instinktima. Ne bojte se pokušavati i riskirati. Turizam nudi globalne prilike, dinamiku i razvoj - a uspjeh dolazi kroz predanost, profesionalnost i autentičnost.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama