nezadovoljstvo

Koromačno vs. Holcim: Mještani se žale na buku, prašinu, infrastrukturu i projekt spaljivanja otpada

| Autor: Branko Biočić
(Snimio Branko Biočić)

(Snimio Branko Biočić)


Tvornica cementa Koromačno izgrađena je 1926. godine i do sada je uglavnom funkcionirala u suživotu s lokalnim stanovništvom, ljudi ovoga kraja su se identificirali s cementarom te je skoro svaka obitelj bila vezana uz rad cementare. Međutim, kako tvrde mještani Koromačna i okolice, procesi koji se odvijaju u Holcimu u posljednje vrijeme narušavaju ovakve odnose.

(Foto TZ Raša)(Foto TZ Raša)

Mještani žele informacije

Naime, trenutno je u izgradnji postrojenje predkalcinatora čime će se fosilna goriva zamijeniti s gorivom iz otpada. To je diglo na noge Mjesni odbor Koromačna čiji predsjednik Milenko Plazibat kaže:

- Zbog radova na tom postrojenju razina buke se dodatno podigla, ponekad i do kasno u noć te razina buke na nekim lokacijama u naselju Koromačno u noćnim satima prelazi zakonom propisane vrijednosti. Istodobno, zbog povećane potrebe Holcima za klinkerom, poluproizvodom cementa, on se dovozi brodovima u Koromačno, čime se dodatno zaprašuje naselje Koromačno. Želimo naglasiti da su se problemi s iskrcajem brodova s klinkerom intenzivirali u posljednjih nekoliko godina.

Također, smatramo da će se izgradnjom predkalcinatora udvostručiti količina goriva iz otpada koji neće biti nužno iz naše regije ili Hrvatske, već će Holcim gorivo iz otpada tražiti na tržištu i spaljivat će onaj otpad s najboljom cijenom. Holcim planira do 2028. godine izgraditi postrojenje za hvatanje i skladištenje CO2 te transport brodovima iz Koromačna u napuštene plinske bušotine u blizini Ravenne.

Nama nisu dostupni podaci s detaljima o tom projektu, samo znamo da se prilikom hvatanja CO2 i njegovog pretvaranja iz plinovitog u tekuće stanje odvija stanoviti kemijski proces za koji su potrebne velike količine morske vode (85-95 m3/h). To je u stvari kemijska tvornica o kojoj mi nemamo nikakve podatke o tome koja će se kemikalija koristiti za pretvorbu CO2 iz plinovitog u tekuće stanje.

Postavlja se pitanje kakav će imati utjecaj povrat tih velikih količina rashladne vode na biljni i životinjski svijet u moru. Tekući CO2 bi se skladištio u dva spremnika od 3.000 t i onda bi se brodovima vozio u Italiju. Prema našim saznanjima napravio bi se produžetak rive za prihvat brodova veličine 110 metara koja će, ako se napravi paralelno s kopnom u naselju, dodatno smanjiti kvalitetu života mještanima Koromačna koji će se praktično naći u tvorničkom krugu.

Želimo naglasiti da je manipulacija s CO2 na otprilike 100 metara od prvih kuća neprihvatljiva jer znamo da je CO2 opasan po ljude i životinjski svijet ako dođe u atmosferu, govori Plazibat, te ističe da su im poznati primjeri o štetnosti CO2 koji su imali smrtne posljedice kako u Hrvatskoj, tako i u svijetu. Stoga smatraju da ako se gradi postrojenje za hvatanje i transport CO2 ono mora biti udaljeno od naselja.

Napominje da još nitko u svijetu nema napravljeno takvo postrojenje za hvatanje CO2 koje se planira napraviti u Koromačnu. Zbog svega gore navedenog MO Koromačno nije suglasan da se radi projekt o kome nemaju detaljne informacije kako će izgledati jer su tim projektom, kako kažu, potencijalno ugroženi nnjihovi životi i dodatno se narušava njihova kvaliteta. Mjesni odbor Koromačno je zatražio od Holcima da poveća donacije lokalnoj zajednici i da više sudjeluje u rješavanju problema lokalnog stanovništva.

- Mišljenja smo da se Holcim razvija i širi jako brzo, dobit kompanije raste, a lokalnoj zajednici se dodatno narušava kvaliteta života. Trajno se devastira prostor uz povećanje buke, zaprašivanja i problema s prometom.

Zatražili smo od Holcima da sudjeluje u rekonstrukciji ceste Labin - Koromačno jer smatramo da je ona postala opasna za sve sudionike u prometu zbog oštećenja kolnika, brzine vožnje, naročito kamiona, i gustoće prometa. Na dijelu dionice ceste u Koromačnu se ne mogu ni mimoići dva kamiona pa jedan mora ići unatrag da bi propustio drugog, prije nekoliko dana smo tamo imali incident koji je mogao završiti s tragičnim posljedicama.

Apeliramo na Županijske ceste, Holcim i Općinu Raša da sjednu za stol i počnu rješavati problem prometa na cesti Labin - Koromačno, poručuje Plazibat.

Kaže da žitelji ovog kraja žele kao i do sada suživot s Holcimom, ali ne na način da Holcim raste, a kraj da stagnira ili nazaduje, žele se razvijati u skladu s razvojem Holcima. Također, mještani Koromačna ističu da je sve manje ljudi iz ovoga kraja zaposleno u Holcimu, pa su tim više njihovi zahtjevi opravdani.

(Foto MO Koromačno)(Foto MO Koromačno)

Ugljično neutralna proizvodnja cementa

Očitovanje o ovom problemu zatražili smo i dobili od uprave Holcima Koromačno. U svom stavu ističu da je Cementara u Koromačnu tu gotovo sto godina i upravo iz tog razloga im je izuzetno važno da svi budu informirani i sigurni da sve što rade, rade odgovorno i uz poštovanje prema zajednici. Pojašnjavaju i svoj projekt.

- KOdeCO net zero projekt u Koromačnu je velika prilika za Istru u kojoj se sve više okrećemo zelenom održivom turizmu, velika prilika za cijelu Hrvatsku, da među prvima u Europi imamo ugljično neutralnu proizvodnju cementa.

Europska unija, a time i Hrvatska kao članica, postavila je cilj da cijeli kontinent bude klimatski neutralan do 2050. godine, a Holcim je predvodnik koji je taj proces prije tri godine pokrenuo prvi u Hrvatskoj. Razumijemo da lokalna zajednica ima pitanja i zabrinutosti i zato ćemo nastaviti otvoreno komunicirati sve ključne informacije te dati odgovore na sva pitanja.

Želimo naglasiti da je tehnologija hvatanja i skladištenja CO2 razvijena, koristi se u svijetu dulje od 50 godina, a jedan od primjera utiskivanja imamo i u Hrvatskoj. Ono što je inovativno u našem projektu je spajanje tehnologije hvatanja s proizvodnjom cementa. U tijeku je projektiranje sustava za hvatanje CO2, a ovlaštena tvrtka izrađuje studiju utjecaja na okoliš.

Na nedavnom sastanku s Mjesnim odborom i načelnikom najavili smo da ćemo, nakon dovršetka studije, organizirati onoliko prezentacija koliko bude potrebno – a ne samo jedno predstavljanje obavezno po zakonskoj regulativi. Želimo detaljno predstaviti sve utjecaje i mjere koje poduzimamo kako bi projekt bio siguran i pouzdan, baš kao i naša tvornica koja radi već gotovo sto godina.

Jednako tako, ukidanje fosilnih goriva u industriji propisano je europskim zakonima i naša je obaveza da se toga pridržavamo. Žao nam je što izgradnja kasni, što zbog toga moramo dovoziti klinker da bismo kupcima isporučivali cement i što smo imali pritužbe susjeda na bučne radove.

Mjesni odbor smo već obavijestili da su nam izvođači radova obećali da će poduzeti sve da se tako nešto više ne dogodi. Uz svu moguću pažnju, edukacije vozača i važnost koju pridajemo sigurnosti u prometu, prošlog tjedna dogodila se nezgoda za koju se ovim putem još jednom iskreno ispričavamo obitelji.

Odmah smo poduzeli korake te dogovorili angažman prometnog stručnjaka da u suradnji sa Županijskom upravom za ceste izradi prijedlog rješenja koje će dodatno povećati sigurnost u prometu, odgovaraju iz Holcima te ističu da dugoročno rješenje na kojem Holcim već radi je projektiranje novog prometnog ulaza u tvornicu kako bi kamioni u potpunosti zaobišli naselje Koromačno.

Također, prema zahtjevu Mjesnog odbora i načelnika Općine Raša, Holcim je izrazio namjeru sufinanciranja dijela županijske ceste od Viškovići do Koromačna, zajedno sa Županijskom upravom za ceste i Općinom Raša.

Naglašavaju da je Holcim proteklih godina dobrovoljno tijekom ljetnih mjeseci maksimalno smanjio sve aktivnosti u tvornici kako bi lokalna zajednica mogla nesmetano iznajmljivati apartmane i osigurati zadovoljne turiste te da uspješnost tog pristupa potvrđuju visoke ocjene koje turisti ostavljaju tijekom boravka u Koromačnu, kao i činjenica da mnogi stanovnici Labina i okolice dolaze upravo u Koromačno na kupanje.

Žao nam je što je Mjesni odbor odlučio svoje stavove iznijeti kroz medije, a ne kroz nastavak otvorenog dijaloga koji smo već započeli, zaključuje Dario Vrabec, predsjednik uprave Holcima.

Inače, na čelu Tvornice cementa od 1. ožujka je Mihajlo Mirković, bivši direktor TE Plomin i pulske cementare. Mjesni odbor Koromačno održao je o tom problemu i sastanak s načelnikom općine Raša Leom Knapićem, koji je najavio da će se naknadno očitovati.

(Snimio Branko Biočić)(Snimio Branko Biočić)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter