OLEOTURIZAM - Veliki projekt TZ-a Istarske županije

Svijet uči od Istre o razvoju turizma ekstra djevičanskog maslinovog ulja

| Autor: Duška PALIBRK
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


Ceste maslinovog ulja, zapravo čitav projekt razvoja turizma ekstra djevičanskog maslinovog ulja Istre, posljednji u nizu velikih razvojnih projekata županijske Turističke zajednice, prepoznat je u svijetu kao primjer uspješne prakse. Već smo navikli na vijesti o brojnim nagradama i uspjesima istarskih uljara na najprestižnijim svjetskim natjecanjima, a sada su zaredali i pozivi uglednih institucija u svijetu maslinovog ulja da se projekt razvoja oleoturizma u Istri prezentira na stručnim skupovima i uglednim manifestacijama, i to ne bilo gdje, nego upravo u Španjolskoj i Italiji, tradicionalnim maslinarskim velesilama.

Denis Ivošević, direktor županijskog TZ-a, kaže da su u zadnjih mjesec dana pozvani na dva velika i eminentna eventa, da predstave istarski »know-how« i svoja dostignuća na polju oleoturizma, bez obzira što Istra nije član tih prestižnih institucija. U Španjolskoj su sudjelovali na najvećem i najznačajnijem maslinarskom sajmu na svijetu, Expoliva, koji traje tri dana i posjeti ga više od 20.000 ljudi. Održava se u regiji Andaluziji, provinciji Jaen, koja drži svjetski primat po količini proizvodnje maslinovg ulja. Na prostoru manjem od Istre imaju 66 milijuna stabala maslina i godišnje proizvode 500.000 tona ulja.

Impresionirani profesionalci

- S obzirom na tako impresivne brojke, logično je da se upravo na tom području održava najveći i najznačajniji maslinarski sajam na svijetu. Pored impresivnog izložbeno-sajamskog prostora gdje se može vidjeti i doznati o najnovijim dostignućima u maslinarstvu, velik dio eventa posvećen je nagrađivanju ponajboljih maslinovih ulja, tečajevima za edukaciju kao i konferenciji na temu razvoja oleoturizma. Za divno čudo taj oblik turizma u toj najvećoj svjetskoj maslinarskoj regiji još uvijek nije zaživio u pravom smislu te riječi jer prioriteti su na strani ogromnih količina proizvodnje i na izdašnim državnim odnosno EU poticajima. Zvuči nestvarno i frapantno da taj oblik turizma još nije čak ni u povojima. Upravo iz toga razloga pozvali su predstavnike Toscane, Mykonosa i Istre da prezentiraju svoje modele razvoja oleoturizma, prenosi nam Ivošević.

Prije desetak dana, pak, pozvan je u Materu, grad na jugu Italije, gdje su održane godišnje skupštine Citta’ dell’olio i Mreže gradova maslinovog ulja Mediterana (RE.CO.MED) te prvi kongres o turizmu ekstra djevičanskog maslinovog ulja - Oleoturismo. Matera je jedan od najstarijih gradova na svijetu, na samoj je granici s regijom Apulija koja ima 11 milijuna stabala maslina i godišnju proizvodnju od 177.000 tona maslinovog ulja. Na oba eminentna eventa prezentirao je dostignuća Istre na polju oleoturizma koja su, kaže Ivošević, impresionirala sve prisutne profesionalce na stručnim predavanjima. Naglasak je bio na tome da je Istra svojom proizvodnjom ekstra djevičanskog maslinovog ulja, uz Lago di Gardu, najsjevernija točka Mediterana gdje uspijevaju masline.

(Snimio Milivoj Mijošek)(Snimio Milivoj Mijošek)

Ivošević podsjeća da je maslinarstvo u Istri, u relativno kratkom roku od svega 17 godina, od gotovo najrudimentalnijeg pristupa u proizvodnji i preradi pa ukorak s time i u marketingu, komunikaciji i prodaji, posljednjih desetak godina preraslo u vrlo dobro strukturiran turistički proizvod koji ima najveći kompetitivni potencijal i velik prostor za nadogradnju u odnosu na druge autohtone istarske produkte.

- Iako na samom početku gotovo nitko nije vjerovao u taj projekt, navodeći da nije isto razvijati vinski turizam ili turizam ekstra djevičanskog maslinovog ulja, pritom aludirajući da je vinski turizam logičan i atraktivan, a ekstra djevičansko maslinovo ulje nije, na kraju se ispostavilo da je istarsko ekstra djevičansko maslinovo ulje danas najprepoznatljiviji te ujedno najkonkuretniji naš produkt u svijetu. Prvo, trebalo je imati viziju i jasno razrađen program aktivnosti jer je bilo potrebno krenuti gotovo pa od nule. Jasno, u svakom razvojnom projektu ključna je edukacija u prvom koraku, a u drugom je financijski dio neizostavan i prijeko potreban za bilo kakvu promjenu u realnom životu, kaže Ivošević.

Promotor Marco Oreggia

Krenulo se s edukacijom istarskih maslinara o agrotehničkim mjerama, načinu proizvodnje i berbe, odabiru najoptimalnije tehnologije za preradu maslina, načinu skladištenja ekstra djevičanskog maslinovog ulja, flaširanju pa sve do onog dijela koji je presudan za podizanje reputacije istarskog ekstra djevičanskog maslinovog ulja, a to je dizajn boca i etiketa, pakiranje, komunikacija, marketing, do na kraju same tehnike prodaje.

- U svim fazama došlo je do dramatičnih promjena. Usvojena su nova znanja i vještine, treningom su se određeni koraci pretvorili u standardnu proceduru postupanja, iskorištena su sva dostignuća moderne tehnologije, u cijeli proces su se uključili specijalizirani stručnjaci za agrotehničke mjere i zaštitu, stručnjaci za odabir tehnologije prerade, profesionalci u dizajnu, komunikaciji i prodaji. Na najbolji mogući način zatvoren je logičan krug proizvodnje i prodaje i za to su jedino zaslužni naši uporni i, rekao bih, hrabri proizvođači našeg tekućeg zlata. Danas je njihov trud prepoznat i uvažen. Tu ne mislim samo na prestižna inozemna natjecanja, gdje Istrijani redovito osvajaju najeminentnija svjetska priznanja i nagrade, već i na opću kulturu prepoznavanja, a posebno konzumiranja kvalitetnog ekstra djevičanskog maslinovog ulja i u domaćinstvima, ali i u sektoru ugostiteljstva, ističe Ivošević.

Turistička zajednica Istre je u svim tim koracima bila velika podrška maslinarima. U početku je ta potpora bila više u razvojnom smislu, dok je posljednjih desetak godina isključivo orijentirana na komunikaciju, promociju i prodaju. Svake godine TZ Istre na Poluotok dovede više od 350 novinara, influencera, pisaca, stručnjaka iz sektora turizma, a posebno iz segmenta enogastronomije koji svojim reportažama, člancima i objavama šire unikatne priče iz Istre, predstavljajući je kao regiju koja je učinila velik, ako ne i najveći kvalitativni iskorak po pitanju oleoturizma u svijetu.

Važan medij u toj komunikaciji, ističe Ivošević, svakako je Marco Oreggia, za kojeg kaže da je definitivno najveći i najznačajniji promotor istarskog ekstra djevičanskog maslinovog ulja i to ne samo putem njegove »biblije«, Flos Olei, nego i inače. Svake godine dolazi u Istru, obilazi najnovije, preuređene maslinarske itinerere, svjedoči novom kvalitativnom razvoju.

Istarski maslinari imaju godišnje oko 190.000 posjetitelja

- Istra je 1995. godine ostala na svega 254.000 stabala maslina, da bi intenzivnom sadnjom danas dostigla brojku od oko 1,8 milijuna stabala. Jedina smo regija na svijetu koja ima jednak, ako ne i veći broj sommeliera za ekstra djevičansko maslinovo ulje nego za vino. Prestižni Flos Olei Istru je sedam godina zaredom proglasio najboljom maslinarskom regijom u svijetu. Udio istarskih maslinara od 500 najboljih i odabranih od stručnog panela Flos Oleia, znao je iznositi ogromnih 15 posto, što znači da smo u najboljim godinama imali uključeno između 75 i 79 istarskih maslinara. Također svake godine smo istovremeno imali najmanje jednog pobjednika u kategoriji, što je dodatan motiv svakom istarskom maslinaru. Istra ima prosječno najvišu cijenu ekstra djevičanskog maslinog ulja na svijetu, oko 22 eura. Ponajbolji maslinarski itinereri, njih desetak, imaju po 10-12 tisuća individualnih posjetitelja godišnje, što ih čini jednako interesantnima i profitabilnima kao što su vinski itinereri, određene izložbe, galerije ili muzeji. Sveukupno na godišnjoj razini imamo oko 190.000 individualnih posjetitelja. U periodu Covida-19 Istra je imala najintenzivniji period investiranja - u manje od 16 mjeseci investirano je u osam novih maslinarskih centara, ističe Ivošević.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter