Ova izvrsno organizirana konferencija je, pored izlaganja o dosadašnjim i budućim postignućima u digitalizaciji društva, poslala zanimljive poruke od kojih se izdvaja ona Europskog nadzornika za zaštitu podataka Wojciecha Wiewiórowskog da je zaštita osobnih podataka ujedno i zaštita pojedinca
Ilustracija (Pixabay)
U povodu Europskog dana zaštite podataka, 28. siječnja održana je konferencija pod nazivom "Digitalna transformacija i zaštita podataka u doba globalne pandemije".
Konferencija je okupila mnogobrojne inozemne i domaće stručnjake u području zaštite podataka pa je tako i Centar Feralis u ulozi glavnih govornika uveličao samo događanje u organizaciji Agencije za zaštitu osobnih podataka (AZOP) i Hrvatske gospodarske komore (HGK).
Ove godine je važnost osobnih podataka smještena u kontekst glavnih svjetskih trendova koje je skoro prije godinu dana naglo ubrzala pojava pandemije.
Ova izvrsno organizirana konferencija je, pored izlaganja o dosadašnjim i budućim postignućima u digitalizaciji društva, poslala zanimljive poruke od kojih se izdvaja ona Europskog nadzornika za zaštitu podataka Wojciecha Wiewiórowskog da je zaštita osobnih podataka ujedno i zaštita pojedinca.
Termin digitalna transformacija je dobio na popularnosti pojavom pandemije, ali je u svojoj osnovi prisutan više od desetljeća. Iako je riječ o neizbježnom procesu koji su mnoge organizacije već primjenjivale ponajprije u svrhu povećanja svoje produktivnosti, isto tako je i neizvjestan pri čemu se nerijetko dogodilo da se željeni rezultati nisu u potpunosti ostvarili.
Danas, kada je ta transformacija postala nužda da bi se poslovanje održalo i nastavilo, dobro je razumjeti da tehnologija igra ključnu ulogu ali sama transformacija ima daleko širi poslovni kontekst.
Premda se digitalizacija nužno odnosi na informacije (dokumente, podatke i komunikaciju) sa svrhom poboljšanja poslovanja, ona između ostalog uključuje i njihovu točnost, tko im sve ima pristup, period u kojem su dostupni, back up lokacije i njihovu zaštitu. Prednosti koje donosi tehnologija dovode do promjena poslovnih procesa, što može značiti ukidanjem nepotrebnih a često kreiranjem posve novih produktivnijih načina poslovanja. Kada se promjene poslovanja smjeste u kontekst vremena gdje je rastući trend rada na daljinu i održavanjem sastanaka online, a poslovna reputacija se prebacuje u virtualni prostor, u prvi plan dolazi sigurnost i zakonitost obrade osobnih podataka kao temeljem povjerenja i kredibiliteta na tržištu.
U nazivniku digitalizacije je jedna riječ – promjena. Svaka promjena poslovanja u pravilu zahtjeva uključenost stručnjaka za zaštitu podataka. U ovisnosti od razine tehničko-pravnih znanja i načinima angažiranosti u promjenama, stručnjak za zaštitu podataka dolazi u priliku većom razinom uključenosti znatno povećati važnost zaštite podataka i njene prednosti za poslovanje. Kako bi to mogao i sama organizacija u svojoj strategiji treba jasnije i više aktualizirati njegov utjecaj u procesima promjena.
Promjene u eri rastuće digitalizacije će u određenoj mjeri otkriti postojeće propuste u načinu poslovanja. Ako nove poslovne prakse ne budu primijenjene neuspjeh u transformaciji neće biti u mogućnostima tehnologije, već u "starom" načinu razmišljanja, a sama automatizacija će te propuste samo više istaknuti.
Povećana razina uključenosti stručnjaka za zaštitu podataka treba izbjegavati šablonizirane preporuke postojećih najboljih praksi a savjeti trebaju biti u smjeru da svojim vještinama i znanjem stvore prednost organizaciji u razumijevanju uloge zaštite podataka.
Prije gotovo tri godine je počela primjena Opće uredbe o zaštiti osobnih podataka. Iako je sama Uredba zahtijevala dodatna pojašnjenja, tržište je bilo većinom bilo spremno na minimalne pomake u poslovanju, a samu Uredbu je nerijetko koristilo da pronađe nišu u kojoj će postojeći modeli biti zakoniti. Mada je sama Uredba najavljivala seljenje poslovanja u cloud, prilika za promjenu razmišljanja o promjenama poslovanja se nije dogodila.
Danas kada govorimo o digitalnoj transformaciji prije svega govorimo o transformaciji načina razmišljanja o poslovanju, a tehnologija i prilagodba poslovanja se odvijaju pod pritiskom socijalnih ograničenja.
U novom shvaćanju poslovanja su njegova sigurnost i zakonitost od vitalnog značaja. Tržište je u novoj poziciji da shvati ulaganje u sigurnost podataka i zakonitost njihove obrade iskoristi kao dugoročno ulaganje u povjerenje klijenata i očuvanje integriteta poslovanja.