Vitlo i sajla neophodni su im rekviziti. Njihova deviza je "što gore to je bolje", prevrtanje na krov nije im strano, a nepristupačni tereni pravi su im izazov, vozačima terenskih vozila, sudionicima jednotjednog međunarodnog off-road natjecanja pod nazivom "Wild boar walley challenge" koje je u organizaciji buzetskog off-road kluba "Kamo oko vidi", okupilo pedeset i pet posada iz sedamnaest zemalja ponajviše iz Italije, Austrije, Njemačke, Francuske, Mađarske... Očekivala se i posada iz Izraela međutim zbog tehničkih je problema u zadnji tren odustala.
- Sve je više natjecatelja, kaže predsjednik off-road kluba "Kamo oko vidi", organizator i direktor natjecanja Gordan Krota i dodaje da je to stoga što su prepoznali atraktivnost terena i truda uloženog u razvoj ovog ekstremnog turizma kao i gostoprimstvo. - Tko jednom dođe, vraćat će se doživotno, tako nam barem kažu, dodaje Krota.
Povezne linije bile su duge osamdesetak kilometara dnevno pa se vozilo terenima buzetskog i susjednih područja. Završnicu su obilježile subotnje vožnje na poligonu u Cunjskoj vali koje su najatraktivnije i gledateljima jer se uz vrlo zahtjevnu terensku vožnju, može vidjeti savladavanje prepreka na poligonu gdje su ekstremne uzbrdice, jarci ispunjeni vodom i sklizavi blatnjavi putovi.
- Ovaj se sport ekstremno razvio zadnjih godina u Europi. To su vozila izrađena samo za takav tip sporta, s vitlom naprijed i nazad za samoizvlačenje. Na otvorenom putu imaju ograničenje kretanja, mi im limitiramo brzinu, penaliziramo u trkaće vrijeme. Ukoliko primjerice voze u centru grada 31 kilometar na sat, a dozvoljeno im je bilo trideset, u sportsko vrijeme računa im se 15 minuta kazne. Vozači se natječu dvije kategorije "light class" koju voze konstrukcijski tvornički terenci, dok hard klasu voze prototipovi koji se rade specijalno za utrke, ističe Krota. Njihova cijena kreće se od 50.000 pa sve do 100.000 eura pa je park vozača u Mašimovoj škuji ovih dana omiljeno odredište svih onih koji vole pogledati skupocjene terence. - To je jako skup sport, zapravo hobi. U Europi postoje četiri trke poput naše no trenutno mislim da je naša u Buzetu trenutno najjača u Europi po kvaliteti trase, broju sudionika i zvučnim imenima vozača, kaže Krota.
Jedna posada u terencu ima vozača i suvozača, a osim toga svatko ima barem četiri člana prateće ekipe i obitelji pa tijekom osam, devet dana na Buzeštini boravi njih oko tristo i pedesetak koji popunjavaju smještajne kapacitete u listopadu i uživaju u jesenjoj gastro ponudi.- Zato i držimo ovaj termin natjecanja. Naša utrka je zadnja u europskom kalendaru off-roada i nama to na sjeveru Istre itekako odgovara jer je u posezoni jedan vjetar u leđa svima koji se bave turizmom, uvjeren je Krota. Ovakva ekstremna natjecanja uz sportsku dimenziju imaju značajan turistički predznak jer samo će zahvaljujući ovome, na buzetskom području tijekom desetak dana biti ostvareno oko tri tisuće noćenja.
Divlja utrka, a rigorozna pravila
Za sada nema većih primjedbi sredine zbog ovogodišnjeg natjecanja kaže Krota, a jednu smo mu prenijeli mi, onu Alda Rabaka koji se požalio da mu je na relaciji državne ceste Roč - Buzet u zavoju Selca terenac ispred njega "pošpricao" vozilo blatom, a na kolniku ostavio blatni trag. - Mještani negoduju, po Roštini su terenci vozili čak preko privatnih njiva, van trase. Prelaze preko Mirne i Bračane i ostalih vodotoka. Za takva natjecanja treba napraviti poligone, a ne da se remeti normalan život na terenu, prenio je Rabak.
- Imamo redare koji čiste cestu, a i policija stalno provjera i ako uoče bilo kakvu stvar odmah se reagira. Vozi se po privatnim terenima s čijim vlasnicima imamo ugovoreno, a prometnice se koriste samo kao veza od jednog do drugog poligona. Svako vozilo ima ugrađen GPS i u svakom trenutku znamo njegovu poziciju. Ukoliko utvrdimo da je zašao na privatnu površinu momentalno ga isključimo iz natjecanja, pa su pravila jako rigorozna po tom pitanju. Sva su vozila registrirana. Samo da bi se pristupilo natjecanju treba predočiti prometnu i osiguranje. Ukoliko se bilo što ošteti, saniramo oštećenja na dionici trase. Najveći problem su nekontrolirane vožnje zbog kojih su svi pod povećalom javnosti. Jedna firma u Bujama primjerice, vlasnik je Talijan koji živi u Italiji, na Internetu nudi vožnju terencima kroz od Buja kroz humsku valu i prema Parku prirode Učke. Po sedam terenaca zna biti u koloni, prepričava nam Krota. (Gordana ČALIĆ ŠVERKO)