NAJNOVIJE



Autor: Dino Milić-Jakovlić

NA DANAŠNJI DAN 11. rujna 1970. predstavljen Ford Pinto, najpoznatiji 'automobil-buktinja' u povijesti

| Autor: Autoportal.hr

Startao kao genijalni kompakt, američka 'anti-Buba', završio u središtu jednog od najvećih skandala u autoindustriji ikada, zbog konstrukcijske greške koja je pri naletu straga izazivala požar

Malo je automobila ikada proizvedenih koji su na tako lošem glasu kao Ford Pinto, predstavljen na današnji dan prije 49 godina, svega dan nakon Chevroleta Vega, a šest mjeseci nakon AMC Gremlina, glavnih američkih konkurenata u bespoštednoj borbi s malim uvoznim modelima ranih 1970-ih, prvenstveno Volkswagen Bubom

Danas nema gotovo niti jedne liste najgorih automobila ikada proizvedenih a da je bez Pinta, premda je taj automobil izvorno prihvaćen bolje od rivala, a čitavim tijekom proizvodnje nadmašivao ih je i prodajom. 

Bio je pomalo nezgrapan, jer su na dužinu i visinu jednaku onoj uvoznih modela u Fordu napravili dosta širu karoseriju za američke gabarite, premda ne tako izraženo kao kod Gremlina. 

U gabaritima 410 x 176 x 130 cm bio je minijaturan za američke standarde, ali istodobno vrlo prostran. Pokretao se provjerenim benzincem 1.6  Kent sa 76 KS iz modela Escort (1972. je prigušen na 55 KS) i 2.0 Pinto OHC sa 101 KS iz Ford Taunusa, a 1975. dobio je 2.8 V6 iz Granade.

Startao je cijenom od 2769 dolara i, za tamošnje pojmove senzacionalnom potrošnjom od 34 mpg (milja po galonu), što u 'prijevodu' znači 6,6 l/100 km. Do 1980. prodan je 3.173.491 primjerak, no loša reputacija stigla je iz sigurnosnih razloga.

Otkriveno je da pri udarcu straga spremnik goriva može biti nabijen na diferencijal i probušen, uzrokujući požar i eksploziju. Najmanje 27 smrtnih slučajeva pripisuje se toj konstrukcijskoj grešci, a Ford je 1978. bio prisiljen opozvati sve preživjele primjerke (i vlasnike) i ugraditi dodatnu plastičnu zaštitu. 

Pravi je skandal izbio jer se pokazalo kako su u Fordu znali za problem još tijekom razvoja Pinta, ali su ga ignorirali. jer je računica pokazala da je isplativije plaćanje odštetnih zahtjeva rodbini poginulih od nužnih konstrukcijskih modifikacija. Preračunali su se...

Analitičari hladnije glave odavno su dokazali da je ta 'greška' bila uobičajen dio konstrukcije mnogih onovremenih modela, a da ni smrtnost u Pintu nije bila veća nego u konkurentskim modelima, no smrtonosni udarac imidžu je već zadan. Pinto neosporno nije na ponos Fordu i američkoj auto industriji, no niti takva katastrofa kakvom ga danas smatraju.



Podijeli: Facebook Twiter




Više iz rubrike

Vremenska prognoza

Podaci preuzeti sa: www.yr.no

Web kamere

Pula

Pula: Forum
Pula: Forum

Pula

Pula: Amphitheater
Pula: Amphitheater
Webcams provided by webcams.travel add a webcam