(Hina/EPA)
Kolijevka opere, Italija, UNESCO-u je podnijela zahtjev da umjetnost talijanskoga opernog pjevanja uvrsti na svoj popis nematerijalne svjetske baštine, a odluka bi trebala biti donesena krajem godine.
Opera je rođena u Italiji, pjevali su je talijanski domoljubi, a neke od najvećih svjetskih opernih arija potječu iz Italije i skladali su ih talijanski skladatelji.
Francuz Stephane Lissner, aktualni ravnatelj napuljskog Teatra San Carlo, otvorenog 1737. podsjeća da je to najstarija operna kuća na svijetu. Njezinu je izgradnju naručio burbonski kralj Karlo VII. koji je Napulju želio dati veličanstveno kazalište da bi gradu osiguralo zavidnu umjetničku ostavštinu.
Nakon raznih eksperimenata s glazbenim kazalištima u 16. stoljeću, opera nastaje oko 1600. godine u Firenci osnivanjem akademije koja promiče inovativnu kombinaciju pjevanog teksta i glazbe.
Prvim velikim opernim skladateljem smatra se Talijan Claudio Monteverdi, koji je živio od 1567. do 1643. A to je tek početak.
"Proučite li povijest opere u 18. stoljeću, ustanovit ćete da je samo u Napulju tada nastalo 400 novih skladbi", rekao je Lissner AFP-u.
Južni je talijanski grad tada bio glavni grad Napuljske kraljevine pod vladavinom Burbonaca.
Ministar Franceschini: Opera - jedan od najautentičnijih i najoriginalnijih kulturnih izričaja Italije
A zašto bi bilo legitimnije da upravo talijanska opera bude na UNESCO-ovu popisu nematerijalne svjetske baštine, a ne francuska ili njemačka?
Za Lissnera, koji je prije dolaska u Teatro San Carlo 2020. vodio milansku Scalu i Parišku operu, nema previše dilema.
"Izvedba opere na talijanskom... među ljubiteljima opere izaziva najveće emocije. Ne stavljajući u drugi plan svoje kolege ili francuske i njemačke skladatelje..., mislim da talijanska pjesma ima nešto dodatno, a to je sposobnost izražavanja emocija kao što nitko drugi ne može", smatra Lissner.
Za talijanskog ministra kulture Darija Franceschinija, opera je jedan od "najautentičnijih i najoriginalnijih kulturnih izričaja Italije" koji se proširio svijetom.
Podsjetio je na dirljive scene iz ukrajinskoga grada Odese u ožujku, kada su stanovnici izašli na ulicu pjevajući "Va, pensiero", ariju zbora židovskih sužnjeva iz Verdijeva 'Nabucca'. Smatra kako je to "još jedan dokaz da je talijansko operno pjevanje sastavni dio svjetskoga kulturnog nasljeđa, koje pruža svjetlost, snagu i ljepotu u najmračnijim trenucima".
"Kada ste u 19. stoljeću došli u bilo koji talijanski grad, svi su stanovnici pjevali operne arije. Bilo je to normalno", rekao je Lissner. "Italija je drugačija, talijanska kazališta i operne kuće su drugačije... i ako uđete u sela - to čak i nisu gradovi - naći ćete ondje mala kazališta."
I danas diljem Italije djeluje oko 60 opernih kuća, što je svjetski rekord, a "operna glazba u Italiji nije rezervirana samo za elitu", kazao je Lissner, dodajući da danas "većina stanovnika ne može priuštiti kupnju skupih ulaznica".
Tome se trendu Teatro San Carlo nastoji suprotstaviti, osiguravajući karte za mlađu populaciju po nižim cijenama.