(NOVO)NORMALNI ODMOR

TURIZAM NAKON KORONE: Moći će putovati i oni koji se nisu cijepili, NO ZA NEKE ĆE TO BITI TEŽE ILI ČAK NEMOGUĆE

Od iznimne je važnosti da se cijepi što više građana jer tako štitimo sebe, ali i one oko nas koji su najugroženiji. Dobra epidemiološka slika, dovoljna razina procijepljenosti turističkih djelatnika i cjelokupnog stanovništva zasigurno će ove godine utjecati na percepciju svih turističkih destinacija, pa tako i Hrvatske, kaže ministrica turizma Nikolina Brnjac

| Autor: Glas Istre
(EPA)

(EPA)


Osim što će spašavati živote ljudi, cjepivo protiv koronavirusa ove će godine spašavati i radna mjesta. Borba protiv pandemije se nastavlja, a samim time i borba za spas ekonomija, pri čemu je sektor turizma jedan od najpogođenijih, piše Novi list.

- Svjetski je turizam pretrpio strašan udarac. Prema podacima Svjetske turističke organizacije (UNWTO) s padom od 70 posto, vratio se na razinu turističkog prometa iz 1990. Dakle, trideset godina unatrag. Ipak, krajem prošle godine u svijet se vratila nada u ponovno pokretanje putovanja i to s odobrenjem cjepiva Pfizer/BioNTech, Moderne i Oxford-AstraZenece. U situaciji kada je velik dio svijeta u lockdownu, malo tko planira putovanja, no sigurno je da će, kada se situacija s pandemijom stabilizira, glad za putovanjima biti velika. Cjepivo će tako biti jedan od odlučujućih faktora u pokretanju turističkih tokova.

Zdravstvena sigurnost je i dosad bila jedan od značajnih faktora prilikom odabira putovanja, pa se tako i u Hrvatskoj preventivno moglo cijepiti protiv niza bolesti, ako se kretalo na put. Naime, Nastavni zavod za javno zdravstvo godinama provodi neobavezna cijepljenja odraslih osoba i djece uz izdavanje potvrde o cijepljenju, odnosno međunarodnog certifikata o cijepljenju za putnike. Cijepljenje sa svrhom odlaska u neku stranu zemlju, dakle, nije ništa novo. Svijet ipak nikad dosad nije bio u ovakvoj situaciji kada će cijepljenje prije svega očuvati živote, a posljedično i vraćati stvari u normalu, pokretati ekonomske tokove, a time i putovanja. Činjenica je da će vrlo malo vjerojatno za putovanja cjepivo biti obavezno, ali je sigurno da će biti puno lakše putovati ako smo cijepljeni.

Qantas je prva zrakoplovna tvrtka koja je objavila da će zahtijevati cijepljenje međunarodnih putnika. Cipar od 1. ožujka ove godine planira omogućiti svima koji mogu dokazati da su cijepljeni da preskoče zahtjev za negativnim testom.

"Mislim da vlade neće uvjetovati cijepljenje za putovanja. Ako to učine, ubit će svoj sektor«, rekla je Gloria Guevara, čelnica Svjetskog vijeća za putovanja i turizam. Umjesto toga, smatra kako će se vjerojatno pojačati pravila za testiranje na virus prije polaska. Isto tako, turističke tokove trebala bi ubrzati i »cijepna putovnica«. Za sada je najperspektivnija Common Pass, koju će primjerice Aruba početi koristiti već idućeg mjeseca. Uz Common Pass, Svjetsko udruženje zrakoplovnih organizacija (IATA) radi na vlastitoj mobilnoj aplikaciji Travel Pass i ove godine planira testni program British Airwaysom.

Dakle, cijepljenje će sigurno ubrzati vraćanje turizma na noge, a jedina otežavajuća okolnost bi mogla biti brza dostupnost dovoljnih količina cjepiva. Govoreći o perspektivama koje cijepljenje donosi i za hrvatski turistički sektor, ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac kazala je kako dolaskom cjepiva ulazimo u novu etapu borbe protiv pandemije koronavirusa, piše Novi list.

– I to, vjerujem, uspješnu. U prvoj fazi cijepe se oni najugroženiji, starije stanovništvo i zdravstveni djelatnici. Naravno da ću se i ja cijepiti, čim za to dođe vrijeme, s obzirom na to da je preporuka epidemiologa i liječnika pričekati dok imunitet nakon preboljenog COVID-a još traje. Struka na razini cijelog svijeta kaže kako je cijepljenje najučinkovitija javnozdravstvena mjera u povijesti medicine. Da bi cjepivo bilo učinkovito, moramo postići određenu razinu procijepljenosti u populaciji koja će onemogućiti daljnje širenje koronavirusa.

Od iznimne je važnosti da se cijepi što više građana jer tako štitimo sebe, ali i one oko nas koji su najugroženiji. Dobra epidemiološka slika, dovoljna razina procijepljenosti turističkih djelatnika i cjelokupnog stanovništva zasigurno će ove godine utjecati na percepciju svih turističkih destinacija, pa tako i Hrvatske, istaknula je Brnjac. Podsjetila je kako je tijekom prošle turističke sezone naša značajna snaga bila sigurnost destinacije. Samim time, ističe, cijepljenje je poruka odgovornosti koja doprinosi cjelovitoj slici kvalitete destinacije.

– Uz cijepljenje, tu su i protokoli zdravstvene sigurnosti za sve dionike u turizmu koje će Ministarstvo uskoro predstaviti i marketinški prezentirati na emitivnim tržištima. Radi se svakako o dvosmjernom odnosu odgovornosti jer će turisti koji se budu cijepili i pridržavali mjera očekivati isto i od svojih domaćina. Moramo biti svjesni da osobe starije životne dobi, kao i obitelji s djecom, čine značajan dio turističkog prometa već od predsezone, a oni će puno polagati na sigurnost. Osobno se nadam što većoj razini procijepljenosti u turističkom sektoru, kao i u općoj populaciji u Hrvatskoj jer vjerujem da će nam to donijeti normalizaciju turističkog prometa i funkcioniranja industrije putovanja, ali i ono najvažnije – povratak u život na kakav smo navikli, bez mjera i ograničenja, rekla je resorna ministrica, piše Novi list.

Turistički djelatnici i sami su svjesni važnosti koju će cijepljenje i stavljanje pandemije pod kontrolu značiti za turističku sezonu. U jednoj od najjačih mediteranskih destinacija, Turskoj, dolazak cjepiva »nabildao« je moral ovdašnjih turističkih djelatnika, kažu turski mediji, navodeći izjavu Ülkaya Atmaca, šefa turskog Udruženja profesionalnih hotelijera (POYD) koji je naglasio kako dolazak cjepiva budi nade u sljedeću turističku sezonu. »Svaka pozitivna vijest o cijepljenju pozitivno se odražava na sektor.

Vjerujemo da će cjepivo vrlo brzo podići turizam s dna«, kazao je šef turskog udruženja hotelijera.
I u hrvatskom turističkom sektoru ukazuju kako će cijepljenje odigrati bitnu ulogu ove godine.
– Epidemiološka situacija bit će jedan od ključnih faktora uspjeha sljedeće sezone, a cijepljenje je povećalo optimizam kod svih i vjerujemo kako će ono donijeti normalizaciju svih gospodarskih aktivnosti, rekao nam je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma, krovnog turističkog udruženja u našoj zemlji. Pritom je upozorio i kako će ključna biti brzina postizanja visoke razine procijepljenosti.

– Nadamo se da će se ona povećavati s vremenom, kako u Hrvatskoj. tako i na glavnim emitivnim tržištima. Osobno sam zagovornik cijepljenja i cijepit ću se čim dođem na red, ali u sektoru smatramo kako cijepljenje ne bi trebalo biti uvjet za putovanja. Naime, već se u ovoj sezoni pokazalo kako se pridržavanjem epidemioloških mjera može postići dobar rezultat. Postoje različita razmišljanja i prijedlozi oko načina na koji pokazati da se određena osoba cijepila i vidjet ćemo koji od njih će globalno prevladati, no evidentno je već sada da će neki univerzalno prihvatljiv dokaz o cijepljenju postojati. Držim da cijepljenje ne bi trebalo biti obvezno, a hoće li netko uvoditi različite načine provjere zdravstvenog stanja, primjerice testiranje gosta, ovisit će o ukupnoj epidemiološkoj situaciji pojedinog područja i politici pojedinog gospodarskog subjekta, odnosno regije, zaključio je Ostojić.

Ivan Herak, posebni savjetnik ministrice turizma za strateško planiranje razvoja i EU fondove i član Upravnog Vijeća Instituta za turizam Republike Hrvatske, ukazuje kako je turizam naša krucijalna gospodarska djelatnost koja presudno osigurava da realni i javni sektor »drže glavu iznad vode«. Istovremeno je sigurnost boravka turista u destinaciji temeljni čimbenik koji će odlučujuće determinirati rezultate ovogodišnje turističke sezone, a samim time, smatra, procijepljenost domaćeg stanovništva će presudno utjecati na stvaranje percepcije o zdravstvenoj sigurnosti boravka u našoj zemlji, piše Novi list.

– Uostalom, to je pokazala i prethodna godina, kada su aktivnosti Vlade i Stožera civilne zaštite odlučujuće utjecale na to da je turistička potražnja Hrvatsku percipirala kao sigurnu turističku destinaciju, pa smo stoga u tim i takvim okolnostima realizirali najbolje rezultate u mediteranskom okruženju. Naravno, u kontekstu priželjkivanih rezultata sektora bitna će biti i procijepljenost stanovništva u državama koje predstavljaju naša najvažnija emitivna tržišta, no na tu činjenicu ne možemo utjecati.

S obzirom na to da među onima koji nisu skloni cijepiti se postoji više »antivakserskih« kategorija, počev od onih koji to ultimativno ne žele iz nekih iracionalnih razloga, pa do onih koji se u nedostatku jasnijih informacija i iskustava jednostavno boje cijepljenja, od odlučujućeg će značaja biti kvalitetna edukativna kampanja Vlade, u kojoj je stanovništvo potrebno educirati ne samo o neštetnosti cijepljenja, već i o činjenici da necijepljenjem ugrožavaju svoje i tuđe živote, živote svojih najbližih. Isto tako, jasno treba dati do znanja da u ovim posebno teškim okolnostima koja imaju i neka obilježja kataklizme, na spomenuti način ugrožavaju i gospodarski oporavak Hrvatske.

Svaki građanin Hrvatske treba osvijestiti trenutak da kolateralu necijepljenja čine smanjeni izdaci za državni i ostale proračune, lošiji rezultati poslovanja tvrtki, gubitak radnih mjesta i sve posljedično što uz to ide, rekao je Herak, podsjetivši i na to da je proteklog ljeta neodgovorno ponašanje pojedinaca u nekim našim destinacijama rezultiralo činjenicom da je turistička sezona u Hrvatskoj završila već krajem kolovoza. Na pitanje koliko će »cijepne putovnice« olakšati putovanja, naveo je kako je realno očekivati da će one biti jedan od temeljnih preduvjeta normalizacije industrije putovanja u međunarodnom prometu.

– Sve zapravo vodi prema uspostavi globalnog sustava verificiranja testiranja i cijepljenja, rezonira posebni savjetnik ministrice turizma i sporta, dodajući kako su za sada u tom smislu najdalje otišli pojedini avioprijevoznici koji su definirali razne epidemiološke protokole u testiranju putnika prije leta, poput brzih testiranja putnika na COVID-19, biometrijske identifikacije putnika i slično, piše Novi list.

– Primjerice, u navedenom kontekstu treba spomenuti suradnju WHO-a i Estonije na razvoju digitalne međunarodne potvrde o cijepljenju. Osobno, drugu opciju osim »cijepnih putovnica« ne vidim. Naravno, još uvijek će od velike važnosti biti protokoli kojima će se osiguravati socijalna distanca. Neki protokoli poput jačanja medicinske ekipiranosti destinacija, certificiranja zdravstvene izvrsnosti i ostalog, postat će naša svakodnevica. Rekao bih zapravo da nam se na »mala vrata« uz ekonomsku, socijalnu, prostornu i ekološku održivost turizma, kao standard koji će u budućnosti biti nužno osigurati, polako nameće i zdravstvena održivost turizma koja kao pojam implicira i visoku razinu zdravstvene sigurnosti destinacije.

Hrvatska je pokazala da zna funkcionirati u ovakvim izuzetno nepovoljnim okolnostima. Vlada i ministarstvo turizma po tom pitanju rade odličan posao. U pogledu projekcije rezultata ove turističke sezone treba biti optimističan, ali ne i euforičan, s obzirom da je realno očekivati da će pandemija u nekom znatno blažem on-off modu i dalje potrajati. Osim toga, ne smijemo zanemariti činjenicu da se radi o krizi koja je bitno drukčija od svih do sada, kao i da se radi o krizi koja je zahvatila cijeli svijet. Percepcija sigurnosti kroz sve epidemiološke protokole bit će ključna za rezultate ovogodišnje turističke sezone.

Dovoljna razina procijepljenosti i imuniteta koja će garantirati sigurnost kretanja trebala bi značiti početak povratka na staro, istaknuo je Herak, te dodao kako očekuje bolje brojke nego lani, a povratak na pretpandemijske brojke nije, kaže, realno očekivati prije 2023. s obzirom na to da je pandemija uzrokovala pad gospodarske aktivnosti i u svim emitivnim turističkim zemljama. Što znači da naši potencijalni gosti neće u tolikoj mjeri moći putovati zbog pogoršanja imovinskog stanja i bit će primarno orijentirani na putovanja po vlastitim državama.

– Tu smo u odnosu na konkurenciju u prednosti zbog činjenice da smo autodestinacija, ali i u nepovoljnoj situaciji, ne samo zbog malog učešća domaće potražnje u ukupnom broju noćenja turista od oko 8 posto, već i zbog nemjerljivo skromnijeg marketinškog budžeta, zaključuje Herak, piše Novi list.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter







Vremenska prognoza

Podaci preuzeti sa: www.yr.no


Web kamere

Pula

Pula: Korzo, Giardini
Pula: Korzo, Giardini

Pula

Pula: Amphitheater
Pula: Amphitheater