Odlično smo se nosili s krizom izazvanom pandemijom koronavirusa, zajedno sa 17 predstavništva HTZ-a u svijetu promovirali smo Hrvatsku kao zemlju sa jako dobrom epidemiološkom slikom i na nama je da taj imidž zadržimo. Pred nama su mjeseci u kojima će se intenzivirati turistički promet i potrudimo se svi skupa iznijeti ovu turističku godinu najbolje što možemo, kaže Staničić
S Kristjanom Staničićem, direktorom Hrvatske turističke zajednice, razgovarali smo o aktualnoj situaciji u turizmu, kao i o očekivanjima za ovu turističku sezonu.
- Brojimo gotovo čitav lipanj, možete li komentirati brojke na razini cijele Hrvatske, ali i posebno Istre i usporediti ih s lanjskim?
- Trenutno se nalazimo na oko 25 posto lanjskog lipanjskog rezultata, a do kraja mjeseca procjenjujem kako ćemo ostvariti više od 3 milijuna noćenja. Samo u Istri, u lipnju imamo gotovo 790 tisuća noćenja i uz Kvarner, Istra predstavlja regiju u kojima se trenutno realizira ozbiljniji turistički promet u zemlji. Važno je naglasiti da govorimo o gotovo dvostruko više gostiju od primjerice tjedan dana ranije i to je ono što budi optimizam. Mislim da trebamo biti realni i ne uspoređivati se s lanjskom godinom. Radi se o dvije godine koje ni po čemu nisu usporedive.
- Jesmo li se prebrzo otvorili i opustili, posebno ako vidimo što se dogodilo u Zadru prije nekoliko dana?
- Ne mislim da smo se prebrzo otvorili. Prvi smo se otvorili zahvaljujući odličnoj epidemiološkoj slici, ali i zahvaljujući izravnim bilateralnim pregovorima i kontaktima premijera Plenkovića sa svojim kolegama u Sloveniji, Njemačkoj, Austriji, Češkoj i Mađarskoj. Iskoristio je svoj ugled koji ima unutar Europske unije. Mi se svi moramo naučiti živjeti u novim okolnostima i biti odgovorni. U konačnici i turisti koji su odabrali Hrvatsku kao svoju odmorišnu destinaciju to od nas očekuju. Mislim da upravo Istra ima najveću prednost pred ostalim turističkim regijama u Hrvatskoj zbog blizine emitivnih tržišta, ali i raznolike i kvalitetne turističke ponude. Odlično smo se nosili s krizom izazvanom pandemijom koronavirusa, zajedno sa 17 predstavništva HTZ-a u svijetu promovirali smo Hrvatsku kao zemlju sa jako dobrom epidemiološkom slikom i na nama je da taj imidž zadržimo. Pred nama su mjeseci u kojima će se intenzivirati turistički promet i potrudimo se svi skupa iznijeti ovu turističku godinu najbolje što možemo.
- Mislite li da bi se trebali suzdržati od velikih događanja, festivala i okupljanja ovo ljeto?
- Nove životne okolnosti traže nova rješenja i puno prilagodbi i kompromisa. Nije lako sve to pomiriti. Ono što je sigurno je to da Istra, ali i cijela Hrvatska obiluju s dovoljno kvalitetnog sadržaja za ugodan, raznolik i opuštajući odmor. Ove sezone, više nego ikada, odmorišna destinacija odabirat će se prema faktoru sigurnosti, higijene, čistoće okoliša, sadržaja na otvorenom, domaće hrane i jednostavne prometne dostupnosti.
- Kako ste se unutar Hrvatske turističke zajednice komunikacijski prilagodili novonastaloj situaciji, što ste komunicirali kroz kampanje i ima li kakvih povratnih reakcija?
- Komunicirali smo cijelo vrijeme pandemije, vrlo intenzivno i to s različitim sadržajima i porukama. Prije pokretanja oglašivačkih kampanja osnovni komunikacijski kanal s tržištima bile su nam društvene mreže. Kroz dva i pol mjeseca pokrenuli smo tri koncepcijski i komunikacijski različite kampanje. Moram priznati da smo radili dan i noć i pokazali fleksibilnost, brzinu i kreativnost. Ponekad čovjek nije ni svjestan što sve može i koliko može dok se ne nađe u određenoj situaciji. Doslovno preko noći morali smo obustaviti određene projekte, preokrenuti smjer i izmijeniti Godišnji program rada. S intenzivnim kampanjama oglašavanja krenuli smo početkom lipnja na sedam ključnih europskih tržišta kojima je Hrvatska lako dostupna automobilima i koje imaju sličnu epidemiološku situaciju kao i mi. Kampanje su pokrenute na tržištu Njemačke, Austrije, Slovenije, Poljske, Češke, Slovačke, Mađarske, a ovih dana krećemo i sa velikom promocijom u Nizozemskoj, Belgiji, Švedskoj, Norveškoj, Švicarskoj, Francuskoj, Italiji, ali i prema domaćem tržištu. Rezultati su iznimno dobri i zadovoljni smo povratnim informacijama. Uostalom turistički promet koji se trenutno realizira u zemlji dokaz je da smo uspjeli.
- Kako stojimo na inozemnim tržištima s obzirom na našu konkurenciju?
- Trenutno vrlo dobro. U povoljnijoj smo poziciji od naših konkurenata na Mediteranu, primjerice Italije, Francuske ili Španjolske, ali i od Grčke koja za razliku od nas uvelike ovisi o avio prometu.
- Unatoč koronavirusu mnoge aviokompanije ponovno pokreću letove za Hrvatsku. Koliko takve aktivnosti mogu pomoći u spašavanju ove teške sezone?
- Da bi u ovim okolnostima bili uspješni moramo biti prisutni na svim područjima na kojima možemo ostvariti određeni rezultat. Iako su u ovom razdoblju dominantna putovanja vlastitim prijevoznim sredstvima, zračni promet se polagano ponovno pokreće i zato je važno zadržati našu prisutnost i u ovom segmentu, posebice kada govorimo o nama nešto daljim, a opet vrlo važnim tržištima kao što su Velika Britanija, Francuska, skandinavske zemlje, zemlje Beneluksa i slično. Važnost aviolinija je još i izraženija kada govorimo o dalekim tržištima kao što su SAD, Kina, Južna Koreja i druge. Određene avio linije krenule su s prometom prema hrvatskim zračnim lukama, a najveći broj njih očekujemo tijekom srpnja i kolovoza i to prema Splitu, Dubrovniku, Zadru, ali i prema Rijeci i Puli. Iako je Istra primarno auto destinacija, zračna povezanost istarskih destinacija preko Zračne luke Pula iznimno je važna zbog realizacije turističkog prometa u posezoni.
- Koje su destinacije trenutno najtraženije. Traže li turisti usamljenija i sigurnija mjesta ili su tradicionalno u većim turističkim centrima? Tko bi na kraju mogao koliko-toliko profitirati, hoteli, kampovi, nautičari ili privatni iznajmljivači?
- Podaci sustava eVisitor pokazuju kako su najtraženije morske destinacije. Naime, od početka godine do danas u Hrvatskoj smo ostvarili oko 5,5 milijuna noćenja od čega je oko 4,5 milijuna noćenja ostvareno na Jadranu. Najtraženije destinacije trenutno su Vir, Rovinj, Medulin, Mali Lošinj, Poreč, Umag, odnosno Istra i Kvarner. Primjećujemo kako su u prednosti one destinacije koje se mogu pohvaliti raznolikom smještajnom ponudom s naglaskom na objekte u domaćinstvu i kampove koji su u ovim trenucima najtraženiji zbog svog koncepta poslovanja koji gostu može osigurati osjećaj privatnosti i sigurnosti, ali vrlo je važna i dobra hotelska ponuda koja će, kako će se bližiti glavni ljetni dio sezone, biti sve traženija. Istra obiluje iznimno kvalitetnim smještajem u strukturi kuća za odmor, koje nude visoko kvalitetni smještaj, čak i određenu razinu luksuza, koji je u mnogim primjerima spojen s tradicijom, a sve to omogućava boravak u svojevrsnoj osami gdje ste okruženi uskim krugom ljudi i prirodom što je u uvjetima globalne pandemije iznimna komparativna prednost.
- Što možemo očekivati od domaćeg turizma? Puno se govori o domaćim gostima kao o „spasiteljima“ ovogodišnje sezone.
- U dosadašnjim godinama udio domaćeg turizma u ukupnom rezultatu iznosio je oko 13 posto. Obzirom na okolnosti očekujemo kako će udio domaćeg turizma u ukupnim rezultatima rasti. Mnoge nama konkurentne zemlje računaju upravo na svoje domaće goste koje pozivaju da odmore provode u vlastitim zemljama. Za domaće tržište prvo pokrećemo brand kampanju u sklopu koje ćemo promovirati turističke proizvode i destinacije, kako na obali, tako i na kontinentu. Za rujan planiramo pokretanje akcije "Tjedan odmora vrijedan" koja će za cilj imati kreiranje turističkih ponuda i aranžmana po povoljnijim cijenama kako bi domaće stanovništvo poticali na putovanja izvan glavnog ljetnog dijela godine i zapravo s time produžili sezonu.