LEIDI: PULSKI PROIZVOD

U 14 GODINA IZGRADILI 310 BRODICA Mali brodograditelj iz Pule zapošljava 19 radnika i proizvodi vrhunska plovila

(D. MEMEDOVIĆ)

(D. MEMEDOVIĆ)


Sve je počelo 2004. godine, kad Marsel Brkić, nakon sedmogodišnjeg staža u Tehnomontovom brodogradilištu, s još jednim radnikom pokreće vlastiti posao u maloj unajmljenoj garaži u Pješčanoj Uvali * Kod nas nema krize. Potrebno je pratiti trendove, nove tehnologije. Ja sam u trlišu od jutra do mraka, moraš raditi, biti ozbiljan, kaže Marsel, vlasnik obrta Leidi

 

Dok svjedočimo potapanju pulskog Arsenala, samo nekoliko kilometara dalje, u industrijskoj zoni Galižane, već 14 godina uspješno posluje Leidi, obrt za proizvodnju i popravak plastičnih brodica. Vlasnik Marsel Brkić iz Pule upravo se vratio s nautičkog sajma u Biogradu, gdje je, veli, bilo dvostruko više ljudi nego lani, a za njegov brod Leidi 800, dug 8,7 metara, raspitivali su se i domaći ljudi i stranci. Sve je veća potražnja za većim brodicama, pa se i u ovom obrtu prilagođavaju zahtjevima tržišta. U hali u Galižani primjećujemo upravo ovakav model koji se dovršava, međutim, tu je i nekoliko drugih brodica jer se paralelno gradi njih čak sedam. Dok se jedan lijeva, drugi se finišira, na treći se uvodi struja.

Po struci stolar

A sve je počelo 2004. godine, kad Marsel, nakon sedmogodišnjeg staža u Tehnomontovom brodogradilištu, s još jednim radnikom pokreće vlastiti posao u maloj unajmljenoj garaži u Pješčanoj Uvali. Iako je po struci stolar, brodove je naučio graditi upravo u Tehnomontu, a jednu godinu proveo je i u firmi Heli yacht u Puli. No, ljubav prema moru i brodovima gaji od malena: kaže da je još kao šestogodišnjak naučio upravljati brodom. Njegov je otac Milan gradio drvene brodice za sebe, a brod su imali i prije Marselova rođenja.

- Te 2004. godine počeli smo izrađivati kalupe i pripremati se za proizvodnju, obrt je otvoren iduće godine, a prvi brod koji smo proizveli bio je Leidi 490 pod sloganom Dama za duboko more i plitki džep. Koštao je od 20 do 40 tisuća kuna, ovisno o stupnju opremljenosti. Leidi 490 bila je izrađena kao jahta od dva milijuna dolara, kvalitetno, pazili smo na svaki detalj. Bila je to pet metara duga pasarica bez kabine. Onda smo, na zahtjev kupaca, izgradili brod s kabinom. Prvi izlazak u javnost bio je 2005. na Obrtničkom sajmu u Puli, gdje smo prodali godišnju proizvodnju. Bilo je puno upita za veća plovila. U startu nam je krenulo odlično, bio je strašno dobar prijem, prisjeća se Marsel.

Njegova supruga Marijana, koja se bavi papirologijom, nabavom i financijama, domeće da su tad u Puli dobili Srebrno svrdlo za drugi top proizvod sajma. Kupci ovih plovila su ljudi koji žele odmor provesti na moru, u društvu svoje obitelji prijatelja. Ima tu i domaćih i stranaca. Puno je Austrijanaca i Čeha koji u Istri imaju kuću za odmor, pa sad žele kupiti i brod. Putem tvrtke Leidi Nordik As izvozili su i u Skandinaviju, no glavnina se plasira u Hrvatsku, Sloveniju, Crnu Goru, nešto i u Italiju. Nakon godinu dana poslovanja, Marselu se priključio njegov brat Aleksandar.

U skladu sa zahtjevima tržišta, dvije godine kasnije, 2006., počinju razvijati Leidi 600, brod dug 7,1 metar, pod sloganom Brodica za svako more. Bila je to novost na tržištu, brod s kabinom u retro stilu koji izvana izgleda poput drvene pasare, s izvanbrodskim motorom. Plovio je maksimalnom brzinom od 30 nautičkih milja (NM), odnosno 20 NM putne brzine.

Porez na luksuz

- Brod s izvanbrodskim motorom bio je novitet i u Europi. Time smo oslobodili prostor u samom brodu budući da motor zauzima veliku površinu. Drugi brodovi plovili su na dizel. Dugo smo se probijali izvanbrodskim motorom. Osim što ne zauzima prostor u brodu, prednost tog motora jest što je u startu jeftiniji, bez buke i vibracija, lakše se održava i servisira. Oslobodili smo prostor u brodu i ondje smjestili toalet, što se kupcima jako svidjelo, objašnjava Marsel. Takav brod, ovisno o stupnju opremljenosti i motoru, košta od 20 do 40 tisuća eura. Leidi 600 osvojila je Grand prix 2009. godine na nautičkom sajmu u Rijeci. U to doba uveden je novi namet, porez na luksuz, koji je svako plovilo opterećivao s oko 2,5 tisuća eura.

- Taj namet bacio je hrvatsku brodogradnju na koljena. Kroz različite udruge ipak smo se uspjeli izboriti za ukidanje tog poreza, no posljedice su bile velike: od 120 brodara koji su tada poslovali, danas ih je ostalo svega 20-ak, u Istri Leidi i porečki Mar servis, prisjeća se Marsel. Uz racionalizaciju troškova, ali i malo sreće, Leidi je uspio preživjeti i taj udarac.

- Maltretirali su nas i inspekcija i trošarine. Kod nas nema krize. Potrebno je pratiti trendove, nove tehnologije. Ja sam u trlišu od jutra do mraka, moraš raditi, biti ozbiljan, kaže naš sugovornik.

S obzirom da je tržište zahtijevalo sve veća plovila, 2011. godine počinju razvijati 8,7 metara dugu Leidi 800, predstavljenu u Rijeci dvije godine kasnije. Imala je dvije izvedbe, s unutarnjim i vanjskim motorom. Dobiva šest ležajeva, odvojenu krmenu kabinu, uz putnu brzinu od 20 nautičkih milja. Volumen ovog broda puno je veći, a cijena mu je dosegnula 80, pa i 90 tisuća eura. Jedan takav, namijenjen crnogorskom kupcu, upravo se dovršava u hali u Galižani. Za izgradnju takvog broda potrebno je čak 90 dana. S obzirom na poprilično visoku cijenu, prije tri godine izbacuju Leidi 660, nešto manju verziju s četiri ležaja, kuhinjom, toaletom, te cijenom od oko 50 tisuća eura. Grade i modificiranu verziju Leidi 800, s više bočnih prozora, čime se plovilo otvara prema moru.

Slobodan vikend

Proizvode isključivo brodove od poliestera budući da su, u odnosu na drvene, dugotrajniji, jeftiniji, brži i lakše se održavaju. Posebne smole koje su dobavljaju u bačvama lijevaju se u slojevima u kalupe i tako nastaje "kostur" broda, čija se paluba izrađuje od drveta, tikovine. Osim ležajeva, svako je plovilo, po želji kupca, opremljeno minijaturnim hladnjakom i štednjakom, skrivenim ispod sjedala. Marsel nam pokazuje model 660, u kojem se stol i dva sjedala mogu preinačiti u dodatni, peti ležaj. Sve unutar kabine je malo, ali funkcionalno. Podigneš stolac, a unutra frižider.

Danas u obrtu Leidi zapošljavaju 19 radnika. Posluju pozitivno, plaće su redovite i, što je bitno, sve to uspiju unutar 40-satnog radnog tjedna, uz slobodne subote i nedjelje. Planiraju izgraditi peti model dug deset metara, Leidi 1000, s osam ležajeva i tri zasebne kabine. Kupac će moći birati hoće li jedan ili dva motora. I pogon planiraju proširiti jer im je postojeća hala od 580 četvornih metara postala pretijesna. Na susjednom zemljištu od dvije tisuće kvadrata koje su nedavno kupili izgradit će još jednu halu. "Ako si premalen, ne možeš opstati na tržištu. Mora postojati određena količina proizvedenih brodova", veli Marsel. A oni su ih u proteklih 14 godina izgradili 310. Devedeset posto plovila izgrade za potrebe ljetovanja. Sve je više naručitelja brodova za čarter i prijevoz turista, a ima i onih koji žele ribariti. I takvim se naručiteljima prilagođavaju, zato su uspjeli opstati i u turbulentnim vremenima. (Mirjana VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter