Skupocjeni jaružar Willem van Rubroeck na opremnoj obali u Puli (M. MIJOŠEK)
Čini se da bi priča oko jaružala Willem van Rubroeck, skupocjenog i modernog broda koji se radi u Uljaniku za poznatu luksemburšku tvrtku Jan De Nul, mogla biti novi izvor velikih problema u pulskom brodogradilištu. Naime, brod koji je trebao biti ponos Uljanika već mjesecima uslijed zastoja u proizvodnji stoji privezan uz jednu od opremnih obala u istom stupnju dovršenosti. Na njemu je obavljeno nešto više od 80 posto potrebnih radova, a iz naručitelja Jan de Nula, nakon što su više puta gubili živce zbog svih zastoja i otezanja, početkom ove godine i formalno su raskinuli ugovor s Uljanikom i tako stekli uvjete za naplatu 124 milijuna eura državnog jamstva (oko 920 milijuna kuna).
Međutim, brodovlasnik usprkos svemu ne želi odustati od broda koji je trebao postati najmoćnije jaružalo na svjetskim morima i u koji je ugrađeno znanje i iskustvo koje je razvijeno u Jan de Nulu. Stoga se još neko vrijeme pokušavao postići dogovor, pa da taj posao ipak bude dovršen u Puli. Međutim, kako je vrijeme odmicalo, a Uljanik se sve više udaljavao od restrukturiranja, ta je mogućnost postajala sve manje izvjesna. Na koncu se u javnosti pojavila informacija da je Vlada s brodovlasnikom postigla nagodbu da on ne naplati jamstvo, već preuzme nedovršen brod, te da mu pritom država isplati 22 milijuna eura razlike procijenjene vrijednosti broda i njegove uplate Uljaniku.
Ideja da se brod otegli do nekog drugog brodogradilišta gdje bi se dovršio je izvediva, ali nimalo jednostavna. Naime, dovoljno znanja i iskustva za dovršetak takvog broda u ovom dijelu svijeta ima nizozemski IHC, no malo je šanse da Jan de Nul krene prema njima budući da je svojevremeno upravo to brodogradilište bio zamijenio Pulom.
Puno izvjesnije je da će Willem van Rubroeck biti dovršen u nekom puno daljem brodogradilištu, no da bi do tamo uopće stigao, trebao bi u pulskom brodogradilištu biti pripremljen za to tegljenje. Neslužbene informacije govore da bi, prema dogovoru o 22 milijuna eura, ta priprema trebala biti dovršena do konca travnja. Međutim, problem je u tome što se nije vodilo računa tko će u brodogradilištu koje je u štrajku i velikim problemima svih vrsta taj posao obaviti, ni s kojim materijalom s obzirom da se ne može nabavljati materijal preko blokiranih računa, a ono što je ključno jest da nije poznato ni je li ta operacija uopće izvediva u planiranom roku. Stručnjaci koji su upoznati sa situacijom skeptični su prema izvedivosti tog posla u roku sve i da je brodogradilište na punom broju "radnih okretaja". U situaciji u kojoj se Uljanik nalazi, to vrlo vjerojatno neće biti moguće.
To je novi problem zbog kojeg bi, nakon svih pregovora i dogovora, ipak moglo na koncu biti aktivirano državno jamstvo te napravljena nova šteta proračunu. Ta šteta se, smatraju sindikati, mogla izbjeći da se na vrijeme reagiralo i donijela odluka da se financira gradnja i omogući dovršetak broda u Uljaniku.
"Ovako su doveli sebe u situaciju da se možda ipak neće moći realizirati taj posao na način na koji su definirali u svojim ugovorima, pa da stvarno budu aktivirana jamstva. Puno materijala je još uvijek po Uljanikovim skladištima, gdje se mora ustanoviti koji je to materijal i transportirati ga do broda. Onda se mora osigurati mjesto na koje će se to odložiti na brodu, na kojem se moraju pomaknuti brojne skele i pozatvarati rupe da bi ga se uopće moglo odmaknuti od obale. Po meni, tu ima posla najmanje dva mjeseca za pedesetak radnika. U ovom trenutku to nije moguće osigurati, niti je realno nadati se da to može biti napravljeno do kraja mjeseca", kaže sindikalac Boris Cerovac.