Apsolutno svjesni da u borbi za goli opstanak kompanije briga o maketama, slikama i papirima nije visoko na listi zadataka i prioriteta, nekolicina dobrih poznavatelja starije i novije povijesti Uljanika apelirala je ovih dana na pokretanje akcije kako bi se ta vrijedna baština prvo zaštitila i sačuvala, a u dogledno vrijeme i na dostojan način prezentirala
Makete i nacrti brodova, fotografije i originalni zapisi o povijesti brodogradilišta, umjetnička djela inspirirana brodogradnjom i Uljanikom, te vrijedni darovi poslovnih partnera iz raznih krajeva svijeta… Tek djelić je to bogate kulturno-povijesne zbirke raznih predmeta koji su redom neprocjenjivo vrijedni svjedoci povijesti i tradicije brodogradnje i Uljanika, a za koje se zadnjih dana pojavljuje opravdana bojazan da bi mogli biti djelomično ili u potpunosti izgubljeni u raspletu agonije pulskog brodograđevnog diva. Najveći dio tih predmeta izložen je ili spremljen u upravnoj zgradi brodogradilišta (a nekad austro-ugarskog admiraliteta), u kojoj su se domaćini desetljećima njima ponosili i hvalili pred brojnim brodovlasnicima i drugim gostima.
Apsolutno svjesni da u borbi za goli opstanak kompanije briga o maketama, slikama i papirima nije visoko na listi zadataka i prioriteta, nekolicina dobrih poznavatelja starije i novije povijesti Uljanika apelirala je ovih dana na pokretanje akcije kako bi se ta vrijedna baština prvo zaštitila i sačuvala, a u dogledno vrijeme i na dostojan način prezentirala.
Berge Istra
U tu zajedničku baštinu bez sumnje spada bogata kolekcija maketa brodova koji su u Uljaniku izgrađeni, uključujući i malu repliku broda Kaiser, prvog broda koji je daleke 1858. godine porinut s Uljanikovih navoza. Najveći broj maketa ipak se odnosi na novije razdoblje, od kad je običaj da se maketa izrađuje za svaki isporučeni brod. Tako se u zagradi Uprave, među ostalim, nalaze i maketa najvećeg broda izgrađenog u Puli, legendarne Berge Istre, ali i vrijedna maketa prvih jaružala koja su izgrađena za danas već svima poznatog luksemburškog brodara Jan de Nul.
Kad je o Berge Istri riječ, u Uljaniku se čuva i original dokumentarnog filmskog zapisa o gradnji tog čuvenog broda koji je također rijedak i vrijedan svjedok jednog vremena. Kad je o maketama riječ, kako doznajemo, posebno vrijedna među njima je maketa broda za prijevoz vagona, popularne "parome", koju su vrhunski dagestanski filigrani izradili od nekoliko kilograma srebra. Radi se o daru iz ruske Republike Dagestan koji je stigao u Pulu kao zahvala za uspješno realiziran program izgradnje i isporuke četiri takva broda, koji su nazvani prema Makhachkali, glavnom gradu i luci te Republike na zapadnoj obali Kaspijskog jezera.
Iz Ruske federacije u Uljanik je stigla i zlatna sablja optočena rubinima i drugim dragim kamenjem, koja se, poput makete "parome" u srebru, nalazila u uredu predsjednika Uprave Uljanika. Mnogi su vrijedni darovi iz raznih epoha "razbacani" po hodnicima i uredima upravne zgrade, a među njima se u sali Poslovnog savjeta, u kojoj je prije nekoliko dana ugošćena i kineska delegacija, nalazi i slika koja je bila dar i ostala kao sjećanje na posjet kineskog predsjednika Hua Guofenga Uljaniku.
Ručni crteži
U Uljaniku se nalazi i bogata kolekcija nacrta brodova od kojih su oni najstariji rukom crtani na posebnom platnu i sežu još iz vremena samih početaka brodogradilišta. Tu je i pravo bogatstvo originalnih fotografija i zapisa poput rukom pisane kadrovske knjige iz 1906. godine, u kojoj se krasopisom nalaze imena hrvatskih, austrijskih i talijanskih brodograditelja iz tog vremena.
Zgrada skriva i veliku zbirku vrijednih umjetničkih radova, poput kolekcije slika poznatog labinskog slikara Renata Percana, koji je uz umjetničku perspektivu Uljanikova otoka, naslikao za Uljanik i desetak slika istarskih gradova i sela. Izvan same zgrade čuvaju se i drugi predmeti poput topova ili kolekcije sačuvanih brodskih sidara, a među darovima je i uvećana fotografija legendarne austrijske carice Sissy, kume pulskog brodogradilišta.
I u prošlosti je bilo više pokušaja da se svi ti predmeti okupe na jednom mjestu kako bi se mogli prezentirati i Puljanima i gostima, ali bez uspjeha. Jedna od zadnjih ideja bilo je da se dvije hale koje se nalaze preko puta zgrade pošte urede u prostor u kojem bi se postavila zbirka povijesti brodogradnje i samog Uljanika, no ni to nije zaživjelo. U svakom slučaju, trebalo bi reagirati dok bogata povijest ne iscuri prema crnom tržištu i privatnim kolekcionarima.