INTERAKTIVNA IZLOŽBA U MEMO MUZEJU

PULA KROZ FOTOOBJEKTIV ALOJZA ORELA: Interaktivni put do mjesta sjećanja utkanih u kolektivni identitet svih koji vole ili žive Pulu

Želja nam je, veli Milan Radošević, da posjetitelji svojim sjećanjima, utiscima, promišljanjima o pulskoj prošloj zbilji, iznesu što je Pula za njih značila, a što znači danas, razmišljaju li o tome dok hodaju tim istim ulicama, odmaraju na klupama tih istih parkova ili ispijaju kavu na istim, a opet na svoj način različitim trgovima

| Autor: Mirjana VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ, Duška PALIBRK


Deseci bijelih mornarskih kapa, promatranih iz ptičje perspektive, uredno poslagani u redu na Giardinima. Mornari strpljivo čekaju da kupe ulaznicu za projekciju filma u kinu Partizan.

Pula je bio grad vojske svih rodova, pa otud i ova crno-bijela fotografija Alojza Orela, jedna od 15-ak postavljenih u Memo muzeju u povodu Dana grada. Izložba je interaktivna: posjetitelji će moći sami, ispod svake fotografije, dopisati svoja sjećanja i utiske. Ostaje otvorena do petka, 7. svibnja, a ulaz je slobodan.

Ulice, trgovi, parkovi

Autori jučer otvorenog interaktivnog postava fotografija "Ulicama našeg grada: Pula kroz fotoobjektiv Alojza Orela 1950. - 1990." su povjesničar Milan Radošević i voditelj Muzeja Filip Zoričić koji ističu bogat Orelov fotografski opus, što umjetnički, što dokumentaristički.

Pulski parkovi nekad i danas

- Od svojeg dolaska u Pulu 1947., tada već renomirani fotograf Alojz Orel desetljećima će svojim fotoobjektivom pratiti životno bilo najvećega istarskog grada, ali i Poluotoka u cjelini. Između ostalog, njegova arhiva čuva i sjećanje na gradske trgove, ulice, parkove, koji su protekom vremena postali nešto više od prvotno namijenjene im svrhe - mjesta sjećanja utkana u kolektivni identitet svih koji na ovaj ili onaj način vole ili žive Pulu. Upravo je taj, i predmetno i kronološki uzak izbor iz njegova stvaralaštva koji čini ovaj postav, imao za cilj, povodom obilježavanja Dana grada Pule, potaknuti na refleksiju sve generacije Puležanki i Puležana, kako starosjedilaca tako i onih koji su, kao i mnogi stoljećima prije njih, svojim recentnim dolaskom unijeli novu radnu i stvaralačku energiju, ističu autori.

Želja nam je, veli Radošević, da posjetitelji svojim sjećanjima, utiscima, promišljanjima o pulskoj prošloj zbilji, iznesu što je Pula za njih značila, a što znači danas, razmišljaju li o tome dok hodaju tim istim ulicama, odmaraju na klupama tih istih parkova ili ispijaju kavu na istim, a opet na svoj način različitim trgovima. Svaka od izabranih 15 fotografija priča svoju priču, a najbolje nam je mogu ispripovijedati upravo oni koji su pisali njezine stranice, kaže on.

U "televiziji" se danas nalazi pekara

- Crno-bijeli kontrast vidljiv na pulskim ulicama 1950-ih i 1960-i ujedno je i metafora teških poratnih godina, opterećenih izgradnjom razrušenog grada, domaćim i međunarodnim političkim sukobima i nametnutim deficitom slobodne misli, ali istovremeno i izazova modernizacije i postupnoga ekonomskog oporavka. Razdoblje je to i suživota pulskoga civilnog stanovništva i tisuća mladih mornara koji će potrajati sve do 1990-ih. I dandanas na prostoru bivših jugoslavenskih republika prva asocijacija na Pulu kod srednje i starije generacije, uz dužno poštovanje prema našoj ljepotici Areni, jesu Mate Parlov (kojemu je upravo postavljen spomenik na Giardinima) i/ili služenje vojnoga roka na Muzilu, objašnjavaju autori.

Prijelaz u šarene 1970-e

Od 1970-ih u svijetu fotografije dominantni postaju filmovi u boji, dodaju, a takav nam dojam pružaju i prizori s pulskih ulica.

- Brojni automobili parkirani ispred gradskih znamenitosti te na pločnicima urbane jezgre ukazuju na sve bolji standard, odjeća prolaznika biva sve šarenija, a dijelovi pošumljene obale sve su češća meta kupača. Neke su ulice, posebno starogradske, usnule zimski san koji i danas snivaju, prkoseći Heraklitovoj izreci "samo mijena stalna jest", izjavio je Radošević.

Tko se još sjeća snježne 1956.? I dame na vrhu zgrade?

Postav je, objašnjavaju autori, nastao prigodnim izborom gradskih motiva iz bogatoga Orelovog opusa. Izabrani motivi odnose se na pulske ulice, trgove i parkove u razdoblju od 1950. do 1990. godine, koje ujedno predstavljaju i najplodnije Orelove stvaralačke godine. U gradske asfaltne i kamene "arterije", snabdijevane kisikom zelenih oaza, generacije Puljana utisnule su bezbroj nevidljivih stopa. Jedno od odredišta bili su trgovi, okruženi ustanovama bez kojih je nemoguće zamisliti svakodnevni gradski život. Protekom vremena i putovi i odredišta postaju nešto više od prvotno namijenjene im svrhe - mjesta sjećanja utkana u kolektivni identitet svih koji na ovaj ili onaj način vole ili žive Pulu.

Aleksej Orel, Milan Radošević i Filip Zoričić (Snimio Dejan Štifanić)

Sutra svečanost u INK-u i Marušićeva izložba

U sklopu Dana grada Pule sutra se u 13 sati u Povijesnom i pomorskom muzeju Istre otvara izložba fotografija Duška Marušića Čičija "Trier". U 20 sati počinje program u INK-Gradskom kazalištu u Puli, polusatnim koncertom Massima za što su besplatne ulaznice već podijeljene, a potom od 20.30 slijedi središnja svečanost uz Dan grada s podjelom nagrada ovogodišnjim gradskim laureatima, što će direktno prenositi pulska TV Nova.

U četvrtak od 18 sati može se pratiti online predavanje "Proljetno čišćenje organizma", preko Zooma Gradske knjižnice i čitaonice. U 19 sati u Kinu Valli počinje svečanost u povodu 10 godina Kluba Pulske filmske tvornice, svečana sjednica uz projekcije, a nastavlja se u 21 sati otvaranjem izložbe u Klubu PFF-a u Stiglichevoj 12.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter







Vremenska prognoza

Podaci preuzeti sa: www.yr.no


Web kamere

Pula

Pula: Golden Gate of
Pula: Golden Gate of

Pula

Pula: Amphitheater
Pula: Amphitheater