Pošteno zarade svoje obroke jer svakodnevno rade i do osam sati. Najčešće su u obilasku ujutro od 5 do 10 sati i navečer od 18 do 21 sat, kada su i ptice najaktivnije. Ljeti, kada se dnevne vrućine penju i iznad 30 stupnjeva, ptice također miruju
Oni brinu o sigurnosti Zračne luke Pula. Oni su zaštitari, zaposlenici Securitasa Hrvatska, punopravni "djelatnici" koji svakodnevno obilaze aviopistu. Oni su Gipsi i Ziva, 4-godišnji border collie ili, službeno rečeno, psi koji brinu o sprječavanju kolizije zrakoplova i ptice. Ili, jednostavnije rečeno, tjeraju ptice od uzletno-sletne staze.
Zaslužena mirovina
Do prije par godina taj su posao obavljali, također border collie danas 10-godišnjaci Ben, Nera i Lady koji su, nakon godina više nego aktivne službe, zasluženo umirovljeni. I danas su prisutni u Zračnoj luci i djelatnici se od njih ne žele rastati. Ipak su im, kažu, bili pravo društvo i korisni radnici pa su i zaslužili da ostanu uz njih do kraja.
O njima brinu tri vodiča pasa, ali je u njihovoj obuci najvažniju ulogu imao Danijel Bošković.
- Tada, kao djelatnik Zračne luke, imao sam čast početi s edukacijom pasa. Ben, Nera i Lady okoćeni su 2008. godine i kupljeni u Dugom Selu. S njima smo bili na edukaciji, i taman s njihovih godinu dana, dakle 2009. kada smo počeli koristiti pse u Zračnoj luci Pula odmah smo ih uključili u rad, kaže nam Bošković, dok Viktor Diković, voditelj poslova zaštite zračnog prometa, dodaje da se Bošković i sam dodatno educirao i postao trener te su sada kod njega na edukaciji Gipsi i Ziva. Iako je danas, zbog outsourcinga, djelatnik firme Securitas Hrvatska, Bošković je i dalje prisutan u pulskoj Zračnoj luci i radi i dalje sa "svojim" psima. No, psi su, kako saznajemo, i dalje u vlasništvu Zračne luke, njih nisu 'outsourcali' pa Zračna luka brine za njihovu hranu, veterinarske potrebe i ostalom.
Naučeni na buku motora
Danas ih, dakle, imaju ukupno pet, ali samo su dva psa aktivna. No, pošteno zarade svoje obroke jer svakodnevno rade i do osam sati. Najčešće su u obilasku ujutro od 5 do 10 sati i navečer od 18 do 21 sat, kada su i ptice najaktivnije. Ljeti, kada se dnevne vrućine penju i iznad 30 stupnjeva, ptice također miruju. No, u slučaju potrebe, osim pasa, za tjeranje se koriste i plinski topovi, petarde i aerolaseri, jer zaštitarska služba radi od 5 do 22 sata bez prestanka. Naiđu li druge životinje, zaštitari imaju pravo odstrela. No, i tih je životinja sve manje, a ne ubijaju ih ako nije nužno. Mahom naiđu divlje svinje, zečevi i čagljevi, dok je nekada, kada je bilo više šume oko aerodroma, znalo biti srna i lisica. Sada ih gotovo i nema.
I dok u posebno prilagođenom vozilu za transport pasa stižemo na pistu na kojoj su u tom trenutku čak tri aviona istovremena uzlijetala i slijetala uočavamo da psi uopće ne reagiraju na buku avionskih motora.
- To je jedan od ciljeva obuke. Malo po malo ih vozim blizu aviona, ali i topova te ih izlažem toj buci upravo da se ne bi bojali i da, umjesto da trče za pticama, ne bi pobjegli kada avion prođe pored njih, pojašnjava nam Bošković.
I doista, po izlasku iz vozila, njihove su oči uprte samo u Danijela, pomno prate svaki njegov pokret, svaki mig i naredbu, a potom se spremno obrušavaju da je izvrše. Trče gdje im je rečeno i još brže se vraćaju tik uz noge svojeg "učitelja". Toliko su uigrani, poslušni i brzi da izazivaju nevjericu. Idu li uvijek zajedno na zadatak, pitamo Boškovića.
- Ovisi. Nekad idu sami, što je i bolje jer tako sami i uče. Kada su u paru, tada jedan uvijek preuzima ulogu vođe, "alfe", i onda ovaj drugi uvijek gleda u njega, umjesto da odradi sam naredbu. Zato ih nekad uzmem posebno i onda se uče biti samostalni u izvršavanju zadataka, pojašnjava nam nadalje Bošković.
Nakon pola sata intenzivne demonstracije usred podneva, puštamo ih da se odmore. Doista su pokazali da su pametni, poslušni, lijepi i svakako služe svrsi, jer pticama nije dopušteno slijetanje oko Zračne luke Pula.
Barem ne dok su Ziva i Gipsi blizu!