110 GODINA PULSKE  VIZURE

OTOK SV. KATARINA I RT MONUMENTI OD ZRAKOPLOVNE I PODMORNIČKE BAZE DO NAUTIČKE MARINE: Umjesto ruševnih, ali vrijednih svjedoka povijesti sada imamo marinu koja mijenja grad

Na prostoru gdje je prije 110 godina nastalo hrvatsko ratno zrakoplovstvo, jer su na čelu tog djela austro-ugarske vojske bili Hrvati, danas je Marina Polesana. Što posjetitelji marine imaju za vidjeti od tog povijesnog blaga? Gotovo pa ništa! U protekle dvije godine srušene su zgrade zrakoplovstva. Prekrivene su ili uklonjene tračnice po kojima su voženi hidroplanovi, a jednako tako su završile i staze s kojih su ti zrakoplovi spuštani u more

| Autor: Paulo GREGOROVIĆ


Kada je 2013. godine Franc Branko Ancelj izdao knjigu "Sto godina pulskih vizura" bio je to vrhunac njegovog višegodišnjeg istraživanja o tome što je na početku 21. stoljeća ostalo od austro-ugarske ostavštine. Knjiga je bila sukus 40 sabranih feljtona i izabranih polemičkih članaka objavljenih u Glasu Istre od kraja 2005. do sredine 2008. godine. Dvije godine nakon izdavanja knjige zauvijek nas je napustio taj cijenjeni pulski arhitekt, urbanist i publicist.

Pula se nakon toga nastavila razvijati, ali rijetki su autori našli shodnim razmatrati evoluciju pulskih vizura. U Puli se štošta promijenilo u proteklom desetljeću, a od ovog je mjeseca još jedna pulska vizura dobila novu namjenu. Riječ je o bivšoj vojnoj zoni otok Sveta Katarina-rt Monumenti koja je svečano postala dio kompleksa Marina Polesana. Doduše, gradnja je još u tijeku o čemu svjedoči činjenica da je tamo trenutno više bagera i kamiona nego plovila.

No, vizura je znatno promijenjena pa je s povijesnog aspekta pitanje jesu li veću štetu učinili vandali otkako je vojska napustila to područje 2004. godine ili novi koncesionar koji je srušio ili zatrpao povijesne građevine. Dakle, nedvojbeno je da je, s gospodarskog aspekta, prostor dobio novu vrijednost, donio novo zapošljavanje, dodatni prosperitet gradu Puli i njegovim mještanima. Ali treba sagledati i povijesni značaj tog prostora.

Zapravo, kada se govori o otoku Sv. Katarina i rtu Monumenti onda se u povijesnom smislu govori o području zbog kojeg se 2012. u Hrvatskoj obilježilo 100 godina ratnog zrakoplovstva. Tri su pulska događaja iz 1912. koja se računaju kao začetak ere ratnog zrakoplovstva u Hrvata, a kako navodi monografija "Sto godina ratnog zrakoplovstva u Hrvatskoj" iz 2012. To su: svečano otvorenje Zrakoplovne postaje Pula na Sv. Katarini, prvog probnog leta Hrvata hidroplanom pored Sv. Katarine i postavljenje Hrvata za zapovjednika Austro-Ugarskog ratnog zrakoplovstva.

Što posjetitelji Marine Polesane imaju za vidjeti od svega tog povijesnog blaga? Gotovo pa ništa! U protekle dvije godine srušene su zgrade zrakoplovstva. Prekrivene su ili uklonjene tračnice po kojima su voženi hidroplanovi, a jednako tako su završile i staze s kojih su ti zrakoplovi spuštani u more. Samo prije godinu i pol svega toga je bilo i posjetitelji na otoku mogli su si predočiti kako je izgledala prva hrvatska zračna luka.

Uklanjanje, razgradnja, rušenje, prikrivanje… sve je to ono što se dogodilo s austro-ugarskom ostavštinom na rtu Monumenti i otoku Sv. Katarina. Ok, dogodilo se i više nema povratka. Koncesionar marine nije prepoznao značaj tih građevina na otoku i sačuvao barem djelić kao dodatnu turističku atrakciju koja svjedoči o začecima hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Konzervatori su to dopustili. Povjesničari nisu na to upozorili. Arheolozi će austrougarsku ostavštinu istraživati tek za nekoliko stotina godina. Prošao voz i došao novi koji je donio "ljepše i starije" kamenje na Sv. Katarinu i Monumente.

 

Ali Pula ima još puno velebnih i povijesno značajnih objekata iz doba austrijskog i austro-ugarskog vremena. Ima ih na susjednom otoku Sv. Andrija, na Vallelungi, na štinjanskom priobalju i na svim štinjanskim brežuljcima, na čitavom Muzilu, na Velom i Malom Brijunu, na sjevernom Kamenjaku, na Paraviji i u Barbarigi, ima ih diljem užeg i šireg centra grada Pule… Valjda će nešto od toga biti sačuvano za buduće generacije. Jer, kada je nastupila demokracija krivnja za uništenje tri vrijedna vojna utvrđenja u kamenolomu Max i vrijednih bitnica na kojima su građeni hoteli (Histria, Brioni, Pula…) pripisivala se jednoumlju iz doba Jugoslavije.

Sigurno je da u Puli postoji dovoljno prostora za novu gradnju, a da se stara i vrijedna arhitektura koliko toliko sačuva za buduća pokoljenja. Jer, hoće li nam naši potomci oprostiti ako srušimo sve građevine koje su svjedoci toga da se u Puli, prije nego igdje u Hrvatskoj, razvijala napredna vojna tehnologija? Prije 110 godina gradili su se u Puli hidroplani, zrakoplovi, podmornice, brod na zračnom jastuku, najveći europski radio odašiljač...

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter