Proizveli smo emergency agregat za polarni kruzer Scenic Eclipse koji je prije tri godine izgrađen u Puli. Brodovlasnik sad u 3. maju gradi praktički blizanca tog broda, Scenic Eclipse 2, te je s nama još lani ugovorio izgradnju istog agregata i za taj novi kruzer. Posao je pri samom kraju, vrše se zadnja testiranja i ispitivanja te bi za nekoliko dana trebao biti isporučen naručitelju, kaže Livio Bolković, direktor Motortecha
Agregat će biti ugrađen u brod koji će ploviti i u ekstremnim polarnim uvjetima (Snimio Duško Marušić Čiči)
Pulska tvrtka Motortech Consulting ovih dana dovršava prvi veliki ovogodišnji posao u svojoj proizvodnoj hali u Arsenalu.
- Mi smo izgradili emergency agregat za polarni kruzer Scenic Eclipse koji je prije tri godine izgrađen u Puli. Praktički blizanca tog broda, polarni kruzer Scenic Eclipse 2, brodovlasnik (Australac Glen Moroney i tvrtka Scenic, op. a.) sad gradi u riječkom 3. maju i s nama je još lani ugovorio izgradnju istog agregata i za taj novi brod. Taj posao je pri samom kraju, vrše se zadnja testiranja i ispitivanja, te bi za nekoliko dana agregat trebao biti isporučen naručitelju, govori Livio Bolković, direktor Motortecha, dok se na stolu za ispitivanje vrše zadnja testiranja impresivnog uređaja koji će uskoro biti ugrađen u brod namijenjen plovidbi i u ekstremnim polarnim uvjetima.
Emergency agregat ugrađuje se u brodove i zgrade, a služi kao alternativni i privremeni izvor napajanja energijom u slučaju eventualnih problema s glavnim izvorom energije.
Nakon isporuke agregata slijedi još jedan veliki posao ugovoren s pulskim brodogradilištem Tehnomont, a radi se o po tri pogonska motora i tri kopče za dva sofisticirana protupožarna broda koje Tehnomont gradi za grčke vatrogasce.
- Šest motora i šest kopči ja za nas velik posao, no radi se o kontinuitetu izvrsne suradnje koju već dulje vrijeme imamo s Tehnomont brodogradilištem. Već dugi niz godina tvrdim da je to najbolje srednje brodogradilište u Hrvatskoj sigurno te jedno od boljih u Europi. Prošle godine smo kao isporučitelji glavnih pogonskih agregata surađivali na projektu katamaran broda koji je izgrađen za Nacionalni park Brijuni te smo isto tako isporučili i glavne pogonske motore i po dva pomoćna agregata za dvije škotske ribarice koje se grade u tom brodogradilištu, kaže Bolković.
Početkom ove godine Motortech je preuzeo održavanje svih agregata u Međunarodnoj zračnoj luci Franjo Tuđman u Zagrebu, kao i u staroj zagrebačkoj zračnoj luci, čime su dodatno proširili postojeću listu klijenata s obzirom na to da tu vrstu usluge već pružaju brojnim kompanijama i tvrtkama širom zemlje.
Osim što je zapošljavalo ogroman broj ljudi, te svojim poslovanjem značajno doprinosilo rastu lokalnog BDP-a, brodogradilište Uljanik dugi niz godina bilo je svojevrstan inkubator znanja i vještina, odnosno rasadnik poduzetničkih ideja iz kojih su se rodile i razvile brojne uspješne pulske tvrtke i poduzetničke inicijative. Jedna od prvih takvih bila je tvrtka Motortech Consulting osnovana 1994. godine kao sljednik proizvodnje brzohodnih motora pokrenute u Uljanikovoj Tvornici dizel motora 1978. godine. Livio Bolković i njegovi poslovni suradnici iz Uljanikove strojogradnje shvatili su da se promjenama koje dolaze treba prilagoditi i na njih odgovoriti, te odlučili da će njihov odgovor biti osamostaljivanje i ulazak u poduzetničke vode s ciljem razvoja snažnog servisnog punkta na prostoru Pulskog zaljeva. Pokazalo se, a i tri desetljeća kasnije iznova se potvrđuje, da je to bila ispravna odluka s obzirom na to da se tvrtka kroz sve ovo vrijeme raste i razvija, te se u svom segmentu poslovanja duboko ukorijenila ne samo na domaćem već i na brojnim stranim tržištima. Motortech je danas, kad su u pitanju brodski dizel motori i dizel električnih agregati, najveći servisni punkt na obje strane Jadrana. Isto tako najveći su proizvođači brodskih dizel električnih agregata u Hrvatskoj i sa svojim proizvodima opskrbljuju praktički sva hrvatska brodogradilišta.
Motortech danas ima dvadesetak radnika, od kojih su sedmorica diplomirani inženjeri raznih struka, a ostalo specijalisti koji se kontinuirano usavršavaju. Ovlašteni su zastupnik i serviser ISUZU japanskog proizvođača motora za područje istočne i srednje Europe, dok 90 posto svih ostalih najvažnijih proizvođača motora pokrivaju kao ovlašteni servisni punkt. Posjeduju probni stol za testiranje motora i tri vodene kočnice te mogu ispitati bilo koji motor od 20 pa sve do 5 tisuća konjskih snaga. U tom su poslu jedini u Hrvatskoj tako da svi motori za koje je potrebno obaviti testiranje zbog certificiranja moraju doći na njihov stol. Isto tako imaju najveći stol za ispitivanje dizel pumpi u ovom dijelu Europe i najveći tzv. suhi teret za testiranje kopnenih i brodskih agregata u Hrvatskoj. Motortech je danas, među ostalim, zadužen za održavanje brodova iz flote Hrvatske ratne mornarice, zatim za održavanje brodova Brodospasa koji se nalaze u pulskom bazenu, brodova ribarske flote, dio brodova Javne ustanove Nacionalni park Brijuni, turističkih brodova, jahti i mnogih drugih plovila. Za razliku od brojnih drugih djelatnosti, pandemija Covida nije utjecala na ugovaranje poslova i poslovanje Motortecha, osim jednom kraćeg razdoblja kada su, kako kaže Bolković, malo “šepali” zbog većeg broja zaraženih radnika.
- Dogodilo se to u prvoj polovici prošle godine, baš u vrijeme kad smo radili jedan veliki posao za Jadranski ronilački servis. Pri kraju tog posla dogodio se “proboj” Covida zbog kojeg je gotovo polovica firme morala ostati doma, no naručitelj je imao razumijevanja i sve je na koncu uz minimalno kašnjenje ipak uspješno odrađeno i isporučeno, kaže naš sugovornik. Značajne poslove tijekom prethodnih godina Motortech je imao i na ruskom tržištu, odnosno u brodogradilištima u Astrahanu i brodogradilištu Viborg koje se nalazi na granici s Finskom. U Astrahanu su agregatima opremili tri od ukupno četiri naftne platforme najvećeg Lukoilovog nalazišta na polju Filanovsky, a dva agregata isporučili su i u Viborg, no sve poslove s Rusijom zaustavio je Covid tako da u sadašnjem režimu sankcija nije ostalo otvorenih stavki s kupcima s tog tržišta.
- Sve naručeno isporučeno je i naplaćeno još prije pandemije. Za ovu godinu bila je u planu nova potencijalna suradnja, no u svjetlu ovih događanja od toga očito neće biti ništa. Međutim, to ni u kojoj mjeri neće utjecati ni na poslovanje, a ni na poslovne planove Motortecha. Ono o čemu svakako moramo voditi računa je osiguranje opskrbnih lanaca opremom i mudro ugovaranje poslova s obzirom na nestabilnost tržišta i ogroman rast cijena energenata i sirovina. No kako je nama po tom pitanju, tako je i svima drugima, a ja tvrdim da znanjem i iskustvom u Motortechu možemo odgovoriti i tim izazovima. Uostalom, znali smo i do sada, zaključuje Livio Bolković.