slavi četiri desetljeća rada

MAJSTOR VITRAJA IZ PULE LINO SKIRA Radio vitraje za Finu, crkve i brodove moćnika

| Autor: Vanesa BEGIĆ
Lino Skira

Lino Skira


Radio je vitraje za Finu, pulsku katedralu, crkvu sv. Franje, crkvu Majke Božje u Šijani, crkvu u Vrsaru, u Trvižu, u turističkom naselju Vabriga, opremio četiri broda za Rusiju. Kada radite velike objekte, kao što sam radio u Fini 1995. godine vitraj od 100 metara, bojao sam se kako će to na kraju uspjeti i hoće li naručitelj biti zadovoljan

Mnogi umjetnici djeluju oko nas čitav niz godina, realizirali su značajne objekte, ostavili svoj trag u javnim prostorima, ali budući da su dosta samozatajni, nekada niti ne znamo tko se krije iza radova u nekim javnim objektima.

Jedan od tih umjetnika je i Puljanin Lino Skira. Nekima su možda najpoznatije njegove lampe, no ovaj umjetnik, virtuoz za vitraje, realizirao je brojne objekte. Ove se godine obilježava 40. godišnjica njegova stvaralaštva.

Boje i svjetlost

- Oduvijek sam bio fasciniran tim očaravajućim bojama i efektom prolaza svjetlosti kroz obojana stakla. Sve je to počelo prije točno 40 godina, 1980. godine tijekom turističkog putovanja u Pragu, kada sam na tridesetak kilometara od Praga naišao na umjetnike koji su se bavili vitrajima. Malo sam gledao kako rade, i budući da me umjetnost oduvijek zanimala, rekao sam si da moram i ja to naučiti. Stoga sam krenuo put Venecije i Verone, ali niti tamo nitko mi nije htio odati tajne toga zanata. No, ipak sam kasnije naišao na izvrsnog majstora koji me bio voljan naučiti toj tehnici i tajnama zanata. Spomenut ću da je u to doba u sjevernoj Italiji bio veliki potres i on je rekonstruirao oštećene sakralne objekte. Tako sam često odlazio do mjesta Aiello del Friuli i učio. Učim i dan-danas, godinu za godinom, i evo već je iza mene 40 godina uspješnoga rada s puno objekata. Bilo je tu velikih i malih narudžbi, ističe Skira.

Taj posao, dakako, zahtijeva, puno truda, strpljenja, kreativnosti, a Skira ističe da je osnovno izabrati motiv i boje koje odgovaraju objektu.

- Kada radite velike objekte, kao što sam radio u Fini 1995. godine vitraj od 100 metara, bojao sam se kako će to na kraju uspjeti i hoće li naručitelj biti zadovoljan kao i izvođač. Naravno da je presudno izabrati i boje i motive koji odgovaraju objektu. Tom sam prilikom materijale - staklo i olovo naručio direktno u tvornici u Americi uz pomoć sina Deana koji je u to vrijeme studirao u New Yorku za dizajnera rasvjete i potom postao poznati dizajner rasvjete. Najveći je problem bio u doba restrikcija, navodi Skira.

Ovaj je autor radio vitraje za brojne značajne objekte kao što su primjerice pulska katedrala, crkva sv. Franje, crkva Majke Božje u Šijani, crkva u Vrsaru, u Trvižu, u turističkom naselju Vabriga, opremio četiri broda za Rusiju. Sav je potreban materijal za to nabavljao u Njemačkoj.

Unikatne lampe

- S obzirom na današnju krizu, kada nema nekih posebnih narudžbi za vitraje, radi unikatne stolne lampe, koje se mogu nabaviti putem njegove Facebook stranice, napominje.

Povjesničarka umjetnosti Gorka Ostojić Cvajner prilikom otvaranja jedne njegove izložbe naglasila je da "Danas Lino Skira vlada tehnikom vitraja, bilo da se radi o otvorima ili prozorima (velikim ili malim, sakralnim ili profanim), bilo da se radi o oblikovanju svjetiljke u poznatoj, kultnoj Tiffany tradiciji. Putem mu ništa nije bilo poklonjeno, napomenula je.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter