SIN MARČANSKIH ESULA

MAJKA MU JE IZ COKUNI Bolest okončala karijeru Sergija MARCHIONNEA, spasitelja FIATA i CHRYSLERA


Karijera Sergija Marchionnea, jednog od najzahtjevnijih i najboljih šefova auto industrije, koji je spasio Fiat i Chrysler od bankrota, neočekivano je okončana u subotu zbog zdravstvenih komplikacija nakon operacije ramena

Sergio Marchionne, nama je posebno zanimljiv jer je on sin Marije Cukon iz Cokuni (kraj Marčane). Inače, Marchionneovi roditelji su emigrirali iz Istre u Italiju po završetku Drugog svjetskog rata tijekom kojeg su partizani bacili u fojbu Trlji (kraj Barbana) Sergiovog djeda Jakova (Giacoma) Cukona rođenog Medulinca, a tada poznatog trgovca iz Krnice. Dok su istovremeno nacisti ubili Sergiovog strica Josipa (Giuseppea) Cukona, a drugi Sergiov stric Martin Cukon uspio se spasiti. Inače, Martinov unuk je Kristijan Floričić poznati ulagač i biznismen iz Premanture kojeg je 2000. godine upravo Marchionne savjetovao da ulaže u dionice i najavio mu da će doći do rasta vrijednosti.

Marchionne je rođen 1952. u Italiji, a zajedno s roditeljima emigrirao je u Kanadu 1966. godine kod svoje tete Ane Cukon. Njegova poslovna karijera doživjela je vrhunac kada je kao čelnik Fiata kupio Chrysler čime je svjetskoj povijesti postao najpoznatija osoba koja vuče korijene iz Istre. Premašio je tada i popularnost najpoznatijeg Istrana, Marija Andrettija iz Motovuna, svjetskog prvaka u Formuli 1 (1978.), pobjednika 500 milja Indianapolisa (1969.). Kao što je Andretti u nekoliko navrata došao na odmor u Motovun s obitelji, tako je i Marchionne u prošlosti, između poslovnih obveza i testiranja novih Ferrarija i Maseratija na pistama, pronalazio vremena i posjećivao Cokune, rodno mjesto svoje majke.

Kraj karijere

Četrnaest godina nakon što je preuzeo kormilo talijanskog Fiata, koji je tada bio u velikoj krizi, taj 66-godišnjak zamijenjen je na čelu grupacije Fiat Chrysler (FCA).

Marchionne je pretrpio ozbiljne komplikacije, a zdravlje mu se pogoršavalo, priopćila je FCA grupa. Dodala je da se zbog toga neće moći vratiti na posao i nije dala više informacija.

U Italiji, gdje mu je spašavanje Fiata donijelo status legende, Marchionne je bio tretiran poput rock zvijezde. Taj bivši student filozofije i računovođa gotovo nikada nije nosio kravatu i preferirao je 'casual' pulovere, šaleći se da štedi na vremenu za odijevanje.

Marchionne je bio strastveni pušač prije nego što se odrekao te navike prije godinu dana i bio je poznat kao radoholičar prije nego što se razbolio.

Tražio je od drugih da rade isto tako naporno, pa je i od prijatelja i od neprijatelja stekao ugled tvrdoglavog i arogantnog šefa.

U svom posljednjem javnom nastupu, 26. lipnja, Marchionne je, noseći svoj prepoznatljivi pulover, izgledao umoran i bez daha dok je predstavljao Jeep Wrangler talijanskoj policiji u Rimu.

Nekoliko dana kasnije otišao je u Švicarsku na, kako je to priopćila FCA, operaciju ramena. FCA nije kazala što se dogodilo nakon što je napustio operacijsku salu, osim da je došlo do komplikacija i da mu se zdravlje iznenada pogoršalo u subotu.

Na izvanrednom sastanku upravnog odbora u subotu FCA je za nasljednika Marchionnea postavila Mikea Manleya, dosadašnjeg šefa odjela Jeep, i izrazila "duboku tugu" zbog Marchionneova stanja.

Legenda auto industrije

Marchionne je na čelu Fiata učinio ono što su mnogi smatrali nemogućim, a osobito njegovu vrlo rizičnu odluku prije nešto više od deset godina, kada je pokrenuo spajanje između tada posrnulog Fiata s gotovo bankrotiranim američkim konkurentom Chryslerom.

Danas je FCA grupa sedmi po veličini svjetski proizvođač automobila i bez dugova.

"Kao predsjednik uprave Fiata, Marchionne je postao legenda", kazao je nedavno Max Warburton, Bernsteinov analitičar automobilske industrije.

Njegovo poslovno umijeće zadržalo je ulagače u toj tvrtki i donijelo mu priznanja za odlične poteze čak i od konkurenata.

Od kada je stupio na čelo Fiata, tržišna vrijednost te kompanije porasla je za više od 11 puta, pri čemu je kao posebne tvrtke unutar grupe izdvojio proizvođača kamiona i traktora CNH Industrial i sportskih automobila Ferrarija.

"Možete reći da Sergio ima loš temperament, da je loš otac, jer nikad ne provodi vrijeme sa svojom djecom, ali nikad ne možete dovoditi u pitanje njegovo vodstvo kao menadžera. On je učinio čuda u Fiatu ", rekao je Reutersu jedan menadžer koji je radio s njim.

Rizični, ali isplativi potezi

Sin karabinjera, Marchionne je rođen i odrastao u siromašnoj središnjoj talijanskoj regiji Abruzzo, a njegova se obitelj, kada je imao 14 godina, preselila u Toronto.

Poslovno iskustvo i znanja stjecao je u financijskoj, a ne automobilskoj industriji, no Marchionne je zaslužio pohvale i slavu za spašavanje Fiata, najveće talijanske industrijske grupe sa stoljetnom poviješću i oko 200.000 zaposlenih u svijetu, kojemu je 2004. godine prijetio bankrot.

"Volim popravljati stvari i biti otvoren, Fiat sada treba popraviti", rekao je nakon što je imenovan za glavnog izvršnog direktora 2004. godine.

Idućih 14 godina nepopustljivo je ostvarivao te ciljeve, spavajući na kauču svog privatnog zrakoplova, dok je letio između ureda u Detroitu, Torinu i Londonu.

Najviše se posvetio rezanju troškova poslovanja kompanije, drastično smanjujući broj platformi za automobile i s drugim kompanijama sklapao dogovore o zajedničkim projektima kojima bi dijelili troškove razvoja i proizvodnje.

Postignuo je partnerski dogovor s Chryslerom prije nego što ga je Fiat na kraju sasvim preuzeo za Božićnih blagdana 2013. godine.

Dobio je okladu da će Chryslerov brand Jeep postati globalno jak. Danas je Jeep jedan od glavnih pokretača rasta Fiat Chryslera.

Poduzeo je hrabre korake kada je prekinuo proizvodnju nerentabilnih limuzina u SAD-u i preustrojio tvornice kako bi povećao proizvodnju unosnih SUV vozila i kamiona, što je bio potez koji su kasnije pratili i konkurenti.

Imao je još niz poslovnih odluka i poteza zbog čega je zaslužio poštovanje konkurenata, a Marchionne je izvršnu skupinu direktora FCA vodio željeznom rukom, kažu oni koji su s njim blisko surađivali.(Hina, Glas Istre)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter