Nakon reakcije stanara u ulici veruda

JEDAN RAČUN ZA JEDNO BROJILO STVAR JE PROŠLOSTI Direktor pulskog Vodovoda pojasnio: Svi stanari zgrada s jednim vodomjerom dobivat će zasebne račune

| Autor: Zvjezdan STRAHINJA
snimio N. LAZAREVIĆ

snimio N. LAZAREVIĆ


Na Verudi čujemo i za slučaj da su stanari, na nagovor upravitelja zgrade, ugradili digitalna kontrolna brojila i stigli do novog apsurda - brojila im na daljinu očitava jedna tvrtka, usluga se naravno naplaćuje, a stanari su i dalje dužni pokrivati Vodovodu neobjašnjive gubitke vode

Obveznik plaćanja vodne usluge više ne može biti zgrada, nego stanari pojedinačno, a Zakon o vodnim uslugama ovlastio je isporučitelje usluge, kao što je pulski Vodovod, da sami utvrde uvjete mjerenja, obračuna i naplate. To je razlog što stanari zgrada s jednim vodomjerom dobivaju zasebne račune, u svakom od njih ukalkulirane i fiksne troškove.

Rezime je to odgovora Deana Starčića, direktora Vodovoda Pula, na otvoreno pismo koje je na više adresa odaslao Vladimir Filipović, predstavnik stanara u Ulici Veruda, i o čemu smo jučer pisali.

Desetljeće evidencije

Filipović je ukazao na apsurd da je novim načinom naplate voda znatno poskupjela u odnosu na model primjenjivan prethodnih 47 godina. Prije su stanari, nakon očitanja glavnog brojila, sami obračunavali svoja učešća i plaćali jedinstveni račun, a sada učešća obračunava Vodovod i na adrese svakog od stanara, u ovom slučaju njih 36, šalje račun.

Kako je Filipović objasnio, voda je poskupjela jer se fiksni dio do sada obračunavao na jednom računu pa dijelio na 36 dijelova, a sada je svaki račun opterećen tim fiksnim dijelom u cijelosti. Filipović strahuje i da će novi obračun narušiti odnose u zgradi koji su dosad bili jako dobri po pitanju podmirenja obveza.

Od direktora Vodovoda Deana Starčića doznajemo da je upravo takav model naplate prisutan već godinama u Puli te da su u prosincu 2019. na adresu sporne zgrade na Verudi uputili obavijest da im dostave dokaze o vlasništvu ili korištenju stana da bi ih uveli u pojedinačnu evidenciju potrošača.

- Sve to sukladno je članku 205. st. 2. Zakona o vodama koji je stupio na snagu 2010., prema kojem je cijena vodnih usluga prihod isporučitelja vodne usluge, a obveznik plaćanja je vlasnik ili drugi zakonski posjednik nekretnine u kojoj se usluga koristi odnosno korisnik, zatim članku 66. Općih i tehničkih uvjeta isporuke vodne usluge javne vodoopskrbe te članku 42. Zakona o vodnim uslugama. Prema tome, račun za vodne usluge nije moguće ispostavljati za stambenu zgradu, već je potrebno suvlasnike uvesti u evidenciju korisnika vodnih usluga kako bi im se pojedinačno dostavljali računi, poručuje Starčić.

Nakon što je dokumentacija prikupljena, u lipnju je stanarima u Ulici Veruda stigao i novi obračun. Prikupljanje dokumentacije i uvođenje suvlasnika u evidenciju spor je postupak koji traje od 2010. godine.

- Uvedeno je 1.755 stambenih zgrada, a ostalo ih je još 16 koje se vode kao korisnici vodnih usluga te je u tijeku uvođenje njihovih suvlasnika u evidenciju, poručuje direktor Starčić. Pritom odbacuje tvrdnju da je zbog toga došlo do poskupljenja vode, barem po kubnom metru. Filipović je, naime, napravio računicu prema kojoj je kubik vode sa 16,38 kuna poskupio na 22,62 kune. Možda nije pravilan prikaz za cijenu kubika, ali je činjenica da im je usluga vodoopskrbe u prosjeku poskupjela za 38 posto.

Individualizacija obračuna

Iz Vodovoda preciziraju da je utrošak vode po računu opterećen fiksnim dijelom osnovne cijene vodnih usluga od 16,95 kuna mjesečno, a u računu je fakturiran i fiksni dio za javnu odvodnju tvrtke Pragrande u iznosu od 11,30 kuna. Za stanare nije sporan fiksni dio, koji je, kako Starčić napominje, određen i utvrđen Zakonom i Uredbom o najnižoj cijeni vodnih usluga i vrsti troškova koje cijena vodnih usluga pokriva, nego to što im se sada naplaćuje na svakom računu u cijelosti.

Prema Uredbi, napominje Starčić, isporučitelj vodne usluge je obvezan troškove koji ne ovise o količini isporučene vode, a nastaju kao posljedica priključenja nekretnine na komunalne vodne građevine, obračunati i naplatiti korisniku vodne usluge.

- Hoće li pritom isporučitelj vodne usluge izračunati fiksne troškove zasebno za svakog korisnika i potom individualizirati obračun tih troškova putem fiksnog dijela cijene vodne usluge prema konkretnom korisniku ili će izračunati skupno sve fiksne troškove i odrediti da se putem fiksnog dijela cijene vodne usluge naplate - bilo u jednakom iznosu od svih korisnika, bilo u jednakom iznosu po kategorijama korisnika (poslovni, stambeni prostori i slično) - nije uređeno predmetnom uredbom, već je na ocjeni donositelja odluke o cijeni vodnih usluga i davatelja suglasnosti na odluku. Isporučitelji vodne usluge u Hrvatskoj primjenjuju u pravilu model skupnog izračuna fiksnih troškova te obračuna u jednakom iznosu svakom od obveznika iste kategorije, piše Starčić.

Napominje da je cijena vodnih usluga Vodovoda pod kontrolom Vijeća za vodne usluge koje nije imalo primjedbi na način obračuna fiksnog dijela. "S obzirom na sve navedeno, navodi predstavnika suvlasnika zgrade da je Vodovod Pula u ovom slučaju postupio nezakonito neosnovani su", zaključuje Starčić.

Raspitali smo se kakva su iskustva u drugim stambenim zgradama u Puli, a Irina Alboretto, predstavnica stanara u Spinčićevoj ulici, rekla nam je da i tamošnjih 20 vlasnika stanova plaća 20 računa, mada se stanje obračunava s jednog brojila.

- Mi smo ugradili kontrolna brojila, ali Vodovod ne očitava te satove, već glavni vodomjer, a naplaćuje nam kao da je očitao svih 20, kaže Alboretto.

Pritisak i gubici vode

Filipović je izvijestio i da je novi obračun pokazao da skupno stanje svih računa premašuje brojku s glavnog brojila, a tvrdi da je višak prikazane vode nastao zaokruživanjem količine na puni kubik, pri čemu su stvorene velike razlike u odnosu na stvarno stanje. Gubitke imaju i u drugim zgradama, ali oni se ne mogu objasniti na ovaj način.

- Kod nas zbroj stanja na kontrolnim brojilima po stanovima ne odgovara glavnom vodomjeru. Tražila sam i od stanara da svaki mjesec slikaju svoj sat, ali od toga nema koristi. Jer iz Vodovoda kažu da je njihova odgovornost samo do glavnog vodomjera, da situaciju unutar zgrade moramo rješavati sami, kaže Alboretto i navodi da se u njihovoj peterokatnici mjesečno stvara gubitak od desetak kubika.

Sličan problem opisuje nam i Suzana Grujić Lopar, predstavnica stanara zgrade u Krležinoj ulici s 14 stanova.

- Uvjetovali su nam da stavimo kontrolna brojila, a dva su stanara to odbila. Kako to Vodovod dozvoljava, ako je svima uvjetovano? Zbog toga svima obračunam vodu po brojilu, a ovoj dvojici po broju osoba. Koji god model obračuna bio, Vodovod uvijek šalje posebne račune u koje ugrađuju sve naknade, kao da očitavaju pojedinačna brojila za svaki stan, a što ne rade, priča Grujić Lopar.

I kod njih stanje ne štima između glavnog i kontrolnih brojila. Nekada je razlika i po 30 kubika vode, a iz Vodovoda su im odgovarali da to nije njihova briga, da se "izgubljena" voda najvjerojatnije nalazi u cijevima. Neki stanari zbog toga imaju teoriju da se pojačavanjem pritiska kazaljka na glavnom satu jače vrti i prikazuje nerealno stanje.

Digitalna brojila

Na Verudi čujemo i za slučaj da su stanari, na nagovor upravitelja zgrade, ugradili digitalna kontrolna brojila i stigli do novog apsurda - brojila na daljinu očitava jedna tvrtka, usluga se naravno naplaćuje, a stanari su i dalje dužni pokrivati Vodovodu neobjašnjive gubitke vode. Sličan slučaj, kaže nam Grujić Lopar, imaju i u susjednom ulazu u Krležinoj, gdje stanari unatoč svim mjerama predostrožnosti, i dalje moraju mjesečno pokrivati 15-20 kubika vode više nego što potroše.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter