PIŠE Dubravko GRAKALIĆ

Ipsilon podiže BDP za 0,5 posto


Početak proširenja završne dionice Istarskog ipsilona od Rogovića do tunela Učka velika je vijest za istarsko i hrvatsko gospodarstvo. Radovi čije je trajanje određeno trogodišnjim rokom zaposlit će dosta domaće radne snage – govori se o tisuću radnika, a tu je i podatak da će francuski izvođač Bouygues angažirati lokalne tvrtke za podizvođače radove. Pulska Cesta i GP Krk radit će na projektu čija je vrijednost milijardu i dvjesta milijuna kuna (bez PDV-a) i koji je trenutačno drugi po veličini i vrijednosti u hrvatskoj cestogradnji. Samo je investicija u Pelješki most vrjednija i veća od izgradnje proširenja Istarskog ipsilona u puni profil na spomenutoj dionici.

Ekonomisti su već izračunali da proširenje Ipsilona diže nacionalni BDP za 0,5 posto još za vrijeme dok traju radovi, te kako će izmijenjeni koncesijski ugovor, kojim se koncesionaru Bina Istri produžuje ugovor do 2034. godine, značiti više od sedamsto milijuna kuna prihoda u državni proračun na ime koncesijske naknade, poreza i doprinosa.

Hrvatska administracija pokazala se ovom prilikom dovoljno sposobnom da s Europskom komisijom ispregovara dopuštenje za produljenje koncesije koje je bilo nužno za dovršetak radova na punom profilu Istarskog ipsilona, iako su se iz Bruxellesa čule i tvrdnje kako bi to bila nedopuštena državna potpora. U dvogodišnjim pregovorima pokazalo se kako hrvatska Vlada ima pravo u nakani da se promjenom ugovora s koncesionarom uđe u taj veliki posao.

Nakon izgradnje 28 kilometara punog profila ceste, 11 vijadukata, 14 podvožnjaka, tri nadvožnjaka i jednog odmorišta, Istarski vijadukt postat će kompletan. Putovanje automobilom od tunela do Pazina ubrzat će se za dvadeset minuta, a promet će postati sigurniji. Prometno zagušenje koje je vidljivo u turističkoj sezoni postati će manje.

Ali, završetak izgradnje prometne žile kucavice Istre dovršit će se tek probijanjem druge cijevi cestovnog tunela Učka. Građevinska dozvola već je dobavljena, kao i studija na okoliš za dionicu ceste od primorske strane tunela do Matulja. Novac za taj veliki građevinski poduhvat – novi cestovni tunel bio bi dug 5.600 metara, što je više od postojećeg – osigurati će se tek kada auto cesta bude u punom profilu. Ipak, važno je plan postoji i da je razrađen te da se na njemu baziraju buduće investicije u cestovnu infrastrukturu.

Puni profil Istarskog ipsilona omogućit će i "puni profil" istarskog turizma. Većina gostiju koja pohodi hotele, kampove i privatni smještaj u Istru dolazi vlastitim automobilom i nema dvojbe kako su potrebne brže i sigurnije prometnice. Pozitivni ekonomski učinak proširenja Ipsilona koji je započeo njegovom izgradnjom nastavit će se godinama nakon što ona bude dovršena.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama