TEKST REALIZIRAN U SURADNJI S GRADOM PULOM

BRANISLAV BOJANIĆ, DIREKTOR PULA PARKINGA: Svi bi se parkirali što bliže centru, a mogućnosti su nam ograničene ranijim urbanim razvojem i sve većim brojem automobila

| Autor: Milan PAVLOVIĆ

Nabavljene su četiri generacije parkirališnih automata i uređaja za kontrolu parkirališta, s time da ova najmodernija ima opciju pisanja registarskih oznaka i primanja papirnatog novca, a u skoroj budućnosti će se na njima moći puniti električni automobili i bicikli, najavljuje Branislav Bojanić

Premda ova turistička sezona u Puli protječe bez uobičajenih ljetnih prometnih gužvi, srpanj i kolovoz ipak su značajno oživjeli gradske ulice, pa i parkirališta. Pune ruke posla zbog toga već neko vrijeme imaju djelatnici gradske tvrtke Pula Parking. Održavanje i upravljanje parkiralištima djelatnost je koja i uz daleko manje prometa iziskuje puno strpljenja i spremnosti za ugodne i malo manje ugodne razgovore s vlasnicima često nemarno parkiranih "limenih ljubimaca". U Pula Parkingu kažu da im se s upitima i primjedbama u vezi parkirališne usluge svakodnevno obraćaju mnogi dobronamjerni, ali i oni drugi sugrađani i gosti, a o nekim temama koje ih zanimaju razgovaramo s direktorom Branislavom Bojanićem.

- Kada govorimo o brizi o parkingu te redu na gradskim parkiralištima, doista je riječ o vrlo osjetljivoj komunalnoj djelatnosti. Ali najosjetljivija je u slučajevima kad korisnici javnog parkirališnog prostora trebaju platiti naknadu za parkiranje, ili, nedajbože, dnevnu parkirališnu kartu ako su zaboravili produžiti parking. Mnogi se tada uzbude jer najveće uzbuđenje u današnjem materijaliziranom svijetu nastane kada od nekoga tražite novac. Osjetljivost ovog pitanja je i u nečemu drugom. Radi se o komunalnoj djelatnosti za koju su stanovnici svakog grada pa i našeg jako zainteresirani. Ugoda je kada se lako možete parkirati i to, po mogućnosti, što bliže svom ciljnog mjesta, prodavaonice u koju odlazite, radnog mjesta, ureda i slično. Ali svi moramo shvatiti - parkirališni prostor je ograničen ranijim urbanim razvojem i, s druge strane, velikim brojem automobila. Tu je prisutna i naša loša tradicija ili naklonost da osobni automobil koristimo neracionalno i za svaku priliku. Neki pokazuju time i svoju moć, da ne kažem bogatstvo, kroz to kakav automobil voze.

- Kad je u pitanju grad veličine Pule, sa svim njegovim žiteljima, gostima i njihovim automobilima, postoji li drugi način za rješavanje pitanja parkiranja ili je pravno uređenje parkiranja na javnom parkirališnom prostoru naprosto neminovnost?

- Ako ste ograničeni u raspoloživom javnom parkirališnom prostoru, uz stalno jačanje potražnje zbog povećavanja broja automobila i navale na određene prostore, a u pravilu se radi o središtima grada, prisiljeni ste postaviti takav sustav ili model koji će korisnike parkirališta navoditi da ih što manje i što kraće vrijeme koriste kako bi se omogućilo da isti prostor koristi više zainteresiranih osoba. Zbog toga je svugdje, bar u meni poznatom svijetu, uveden sustav vremenski ograničenog parkiranja s visokom naknadom za parkiranje. Kad i u takvim uvjetima mnogi ne mogu naći parkirališno mjesto, pribjegavaju javnom prijevozu, taksiju ili jednostavno malo više hodaju do svojih odredišta. Trebat će i u Puli i drugdje još puno toga učiniti da se vozači potaknu da te svoje ljubimce na četiri kotača ostavljaju na pristupnim točkama udaljenim od središta grada, odakle će do centra grada prošetati, ili stići javnim prijevozom.

- Za što se vi zalažete?

- Snažno se zalažem za razvijanje javnog gradskog prijevoza, što više pješačkih zona, a laku dostupnost osobnim automobilima važnim ustanovama kao što su bolnice, razne službe i gradski uredi. Zalažem se isto tako i za veći broj parkirnih garaža na pristupnim mjestima prije ulaska u gradove, odakle bi trebalo osigurati brz javni prijevoz.

- Naknada za parkiranje je prihod. Kako ga treba koristiti?

- Zanemarimo razliku kada se poslom parkiranja bavi gradska tvrtka ili odjel u gradskoj upravi ili koncesionar. U svakom slučaju dio od prikupljene naknade odlazi za troškove rada, a drugi dio na održavanje i stvaranje novog. Bez obzira na cijenu parkiranja u Puli od četiri kune na sat, koja je daleko najniža na našim i inozemnim prostorima, uspjeli smo u zadnjih nekoliko godina učiniti zaista mnogo toga. Od tvrtke koja je nekad imala 12 porasli smo na 45 zaposlenika, a pritom je naša osnovna djelatnost proširena na održavanje horizontalne i vertikalne signalizacije u gradu, trgovinu motornim vozilima, poslove zaštite osoba i imovine, pripremanje hrane i pružanje usluge prehrane i mnogo drugoga.

- Organizirana je služba za rad "pauka" u dvije smjene te je to vozilo sad čitavog dana prijetnja nesavjesnim vozačima. U dvije smjene radi i blagajna Pula Parkinga. Kad su gradska parkirališta u pitanju, asfaltirana su i uređena parkirališta kod Pedagoškog fakulteta, na Marsovom polju, kod Veslačkog kluba, parkiralište Yaht service, Mehanika, Prilaz kralja Salamona te Benediktinske opatije. Uz to, uređena su parkirališta u Rojcu i Castropoli te poravnata i uređena parkirališta Marsovo polje 2 i Luka Pula.

Od 2007. godine za 60 posto smo povećali broj parkirališnih mjesta i danas ih imamo 1.840. Na parkiralištu Stara tržnica uveden je red i instalirana podizna rampa, dok je na Karolini postavljena automatska 24-satna naplata. Na Karolini je uređen i prostor javnog WC-a, caffe bara i info-punkta, odnosno blagajne, te punionica električnih automobila. Na svim parkiralištima postavljena je vertikalna i horizontalna signalizacija koja se održava na godišnjoj razini, a solarnom LED rasvjetom osvijetljena su parkirališta Mehanika, Marsovo polje i Dobrićeva. Od opreme nabavljene su četiri generacije parkirališnih automata i uređaja za kontrolu parkirališta s time da ova najmodernija ima opciju pisanja registarskih oznaka i primanja papirnatog novca, a u skoroj budućnosti će se na njima moći puniti električni automobili i bicikli. Uvedena je SMS M-parking naplata i sustav dnevne parkirališne karte te su postavljeni planovi grada na svim većim parkiralištima. Puno je napravljeno i na uređenju sjedišta tvrtke, a postavljen je i videonadzor na najvažnijim parkiralištima tako da u svakom trenutku možemo znati što se na njima događa. Dakle, našim prihodima kontinuirano podižemo komunalni standard na gradskim parkiralištima i drugim javnim prostorima u skladu s politikom Grada.

- Uz sve to, često sam i sam imao priliku svjedočiti ljutnji nekih vozača kojima je "pauk" digao vozilo s nogostupa gdje su stali "samo na nekoliko minuta" ili onih kojima je izdana dnevna karta jer im je plaćeni parking istekao prije pola sata. Imate li puno takvih incidentnih situacija?

- Bude ih dosta, ali nije svakomu sve za zamjeriti. Ako to čine iz osobnih uvjerenja, pa makar bili u krivu, nemojmo im zamjeriti, već učinimo sve da im objasnimo ono što im nije jasno. Mnogi nisu niti upućeni u ovu materiju. Nešto objašnjenja je dano kroz vaša pitanja i odgovore. Zato je dobro o tome pisati. Što se tiče onih drugih, koji se samo zlonamjerno bune, s njima treba postupati kao i sa svima drugima - dok se kreću u granicama slobode izražavanja, dopustiti im da govore i ono što nam se ne sviđa, ali ako pređu u vrijeđanje, klevetu i slično, tada su drugi mehanizmi zaštite. Za takvo ponašanje ne treba imati razumijevanje. U najmanjoj mjeri, prozvati ih imenom i prezimenom da se zna tko nam je susjed, sugrađanin koji se buni protiv civilizacijskih rješenja cijelog razvijenog svijeta. Neka odu u susjednu nam Italiju i pokušaju primijeniti isti model ponašanja, ne platiti parkirališnu kartu, povrijediti neko pravilo ponašanja, pa i ono najbanalnije. A pravila igre u prometu su itekako važna.

- Konačno, možete li ocijeniti politiku parkiranja u gradu Puli?

- Mi u gradu i u gradskoj tvrtki Pula Parking činimo sve što je moguće kako bismo našim sugrađanima omogućili što više parkirališnih mjesta, laku pristupačnost. Ne smijemo zaboraviti teškoće koje nastaju velikim prilivom vozila za vrijeme turističke sezone. No, bitno je napomenuti da je povećavanje broja parkirališnih mjesta u Puli teško izvedivo, ali ne i nemoguće. Ono što se čini, čini se uz velike napore jer imamo zadane vrijednosti i prostore. Primili smo ih u nasljeđe. Drugo, to je urednost naplate parkiranja. Jer, samo na taj način postiže se pravičnost koju svi vole, omogućava se i drugima da se parkiraju kada se, pa i namjerno, uklone vozila svih onih koji ne mare za propise, čuvane prostore, prostore za osobe s invaliditetom i slično.

- Moja je poruka - ne bojte se "pauka" ako niste pogriješili, ne bojte se "lisica" ako ste poštivali propise. Znate tko se buni? U pitanju su oni koji nerado poštuju pravni poredak, obveze koje proizlaze iz življenja u organiziranoj i civiliziranoj društvenoj zajednici. Njima kao da je stalo do nereda. Međutim, kao legalisti strogo se brinemo o poštivanju važećeg pravnog poretka. Nismo spremni prihvaćati tuđe blanketne iskaze, ma kako ih zvali - prijedlozima ili pitanjima. Štoviše, manirom odgovornih obnašatelja javnih poslova spremni smo uložiti i izvanstandardne napore i vrijeme da bismo pojasnili ono što drugi eventualno nisu razumjeli. Pula Parkingu je u djelatnosti parkiranja, koja je u nadležnosti Grada Pule, interes osigurati poštivanje pravnog reda i poretka, kao i obvezu svih koji koriste javno dobro, odnosno parkirališni prostor, da ga odgovorno koriste pod jednakim uvjetima. To čine plaćanjem dužne naknade. Nitko nikoga ne prisiljava na korištenje parkirne karte. Zalažem se za civilizirano ponašanje jer bez toga nam nema opstanka i života u svim sredinama gdje živi veći broj ljudi.

Nova poslovna zgrada

Jedan od projekata Pula Parkinga je i izgradnja nove poslovne zgrade koju grade na sadašnjoj adresi, u Prilazu kralja Salomona, na lokaciji nekadašnjeg otpada "Zrenjanin" u čije su neuvjetne prostore uselili prije 30-ak godina. Izgradnja zgrade počela je 2017., a ukupna površina prizemlja, prvog i drugog kata, prema glavnom projektu, iznosi 345 kvadrata. Gradnju financiraju iz vlastitih sredstava, prema mogućnostima društva, a do sada je uloženo 1.032.631 kuna. Direktor Bojanić kaže da unutrašnjost nove zgrade zbog nedostatka novca nisu uređivali.

- Treba još uložiti otprilike pola uloženog novca. Do kraja godine ćemo probati napraviti fasadu, ali to će trajati, rok dovršetka nije poznat, ne znamo hoće li to biti za godinu ili dvije. Dogodila se korona i ja ne mogu ne isplatiti plaće, a završavati zgradu. To je svima jasno. Ove sezone zbog korone smo na 60-ak posto lanjskih brojki. Zgradu na dva i pol kata moramo dovršiti jer pet prizemnih prostorija u kojima radimo nemaju uvjete za rad. To je pet prostorija u nizu koje su tu zatečene i uz koje smo naknadno dogradili zahod, kaže Bojanić.

Jedan od projekata o kojem će se isto tako puno pričati u skoroj budućnosti bit će izgradnja parkirališta na pet etaža na prostoru sadašnjeg parkirališta Opće bolnice Pula. Na nekoliko minuta od centra grada i lako pristupačno Puljanima i gostima, najveći dio tog parkirališta bit će pod naplatom, no Bojanić kaže da se sadašnji režim parkiranja neće mijenjati za korisnike usluga bolnice. Plan je da se za njih osigura jedna etaža na kojoj će parkiranje ostati besplatno. (M. VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter