(Arhiva Glasa Istre)
U redakciju Glasa Istre javio se sugrađanin David, inače taksi vozač iz Pule, koji je, kako nam je rekao, 2018. godine započeo raditi na Uber platformi. Želeći ukazati na poteškoće s kojima se susreću kao vozači preko ove, ali i platforme Bolt, ispričao nam je što ga je nagnalo da s poslovnom praksom izađe u javnost.
Do 2024. godine bio je, kaže, zadovoljan radom na Uber platformi te su cijene bile korektne, nekada donekle nepojmljive za taksiste koji ne koriste ništa drugo osim taksimetra u vozilu, ali za putnike povoljne. Prošle godine minimalna cijena za uberX kategoriju iznosila je 7,50 eura, dok je za nešto bolju kategoriju Confort bila 8,80 eura te je za kombi uberXL iznosila 12,50 eura.
Ove, 2025. godine, cijena vožnje običnim automobilom iznosi 5,40 eura, dok za nešto skuplju vožnju Confort iznosi 8,25 eura, a za kombi tj. uberXL kategoriju 8,80 eura. U međuvremenu, kako nas je informirao ovaj vozač, dok smo čekali odgovore nadležnih, usluga je poskupjela za jedan euro, ali i dalje ukazuje na "apsurdnu situaciju" sa sniženim cijenama.
- U doba kad sve poskupljuje, komentira on, na taj način rušiti cijene na taksi tržištu, nudeći nerealno niske cijene prijevoza, stvara i lošu klimu među kolegama taksistima koji nisu na ovoj platformi pa često spominju "nepoštenu praksu i nekonkurentnost".
Osim navedenog, naš sugovornik ukazuje na još neke neuralgijske točke, zbog kojih nam se javio snažno uznemiren i rezigniran. Naime, aplikacije Uber i Bolt uzimaju 25 posto provizije na svaku vožnju. Predstavljene cijene za klijente time se za vozača umanjuju za ovaj postotak, dok istovremeno firma vozača, ako je u sustavu PDV-a, mora platiti još dodatnih 25 posto na iznos koji putnik plaća. Taj zarađeni iznos je u konačnici sramotan za vozača, navodi on.
Također, veli da Uber i Bolt ne plaćaju poreze u RH, a ako je firma ili obrt u sustavu PDV-a, onda 25 posto odlazi platformi i 25 posto od bruto iznosa odlazi državi. To znači da od, primjerice, 8,03 eura koje plati putnik, vozač ima 4 eura, ne računajući da se iznos umanjuje i za amortizaciju, gorivo i doprinose.
S obzirom na sve navedeno, obratili smo se Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture po pitanju zakonskih odredbi oko minimalnih cijena taksi prijevoza - postoje li uopće? - ali i ostalih uređenih poslovnih uvjeta, jer se čini da problemi koji se navode nadilaze moć pregovora vozača s navedenim platformama, a u praksi ih stavlja u nepovoljan položaj.
"U skladu s važećim Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu, autotaksi prijevoz se može obavljati uz korištenje taksimetra ili elektroničkih aplikacija, ali zakon ne propisuje minimalne ni maksimalne cijene usluga.
Cjenik autotaksi prijevoza utvrđuje sam prijevoznik, koji ima slobodu da ga prilagodi tržišnim uvjetima i poslovnim odlukama. Na taj način, platforme kao što su Uber ili Bolt, mogu u skladu s vlastitim poslovnim modelima, prilagoditi cijene", vele iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Zakon o prijevozu u cestovnom prometu ne propisuje nikakve smjernice u pogledu određivanja cijena, niti se njime zadire u tržišne uvjete i konkurenciju koju stvaraju različiti pružatelji usluga, tumače nam.
"Nadalje, ugovorni odnosi između vozača i platformi spadaju u privatne ugovore između dviju strana i nisu u nadležnosti Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Ove platforme postavljaju uvjete pod kojima vozači s njima mogu surađivati, a vozači imaju slobodu odlučiti hoće li poslovati s određenom platformom.
Ministarstvo, s druge strane, propisuje uvjete pod kojima se autotaksi prijevoz obavlja, kao i uvjete za licenciranje prijevoznika, ali nije nadležno za poslovne odnose između vozača i platformi", preciziraju iz Ministarstva.
Osim nadležnosti u ovom, zasada uvjetno rečeno sporu, zanimao nas je i sustav PDV-a za ove platforme; jesu li ili nisu u tom sustavu, kao što kaže naš sugovornik. Budući da pitanje u vezi sa sustavom PDV-a nije u njihovoj nadležnosti, iz ovog su nas Ministarstva uputili da se za navedeno obratimo Ministarstvu financija.
Iz Porezne uprave tako su nas uputili u obveze plaćanja PDV-a po određenoj transakciji koja ovisi o vrsti isporuke, statusu isporučitelja i primatelja (kupca) te odredbama o mjestu oporezivanja isporuka dobara i usluga.
"Strani porezni obveznici koji u svom vlasništvu imaju platforme kao što su Uber i Bolt načelno posluju prema modelu u okviru kojeg omogućuju povezivanje korisnika i vozača putem aplikacije, dok uslugu prijevoza ne obavljaju one, već vozač koji je u Republici Hrvatskoj registriran kao obrt ili društvo.
Prema Zakonu o porezu na dodanu vrijednost, porezni obveznik koji nema sjedište u Republici Hrvatskoj obvezan je registrirati se za potrebe PDV-a (upisati u sustav PDV-a) ako u Republici Hrvatskoj obavlja oporezive isporuke za koje ne može prenijeti poreznu obvezu na primatelja isporuke (npr. kod prodaje krajnjim potrošačima).
Porezni obveznici (platforme) naplaćuju proviziju, odnosno izdaju račun vozaču (obrtu ili društvu) za uslugu povezivanja s korisnicima. Takva usluga povezivanja oporeziva je PDV-om prema općem načelu, odnosno prema sjedištu poreznog obveznika primatelja usluge, neovisno o tome je li strani porezni obveznik (platforma) registrirana za potrebe PDV-a u Republici Hrvatskoj po nekoj drugoj osnovi ili ne.
To znači da strani porezni obveznik (platforma) na obavljenu uslugu neće zaračunati PDV države sjedišta, već je primatelj usluge (vozač koji je u Republici Hrvatskoj registriran kao obrt ili društvo) obvezan na primljenu uslugu obračunati i platiti hrvatski PDV po stopi 25 posto neovisno o tome je li upisan u sustav PDV-a ili nije.
Tako obračunani PDV primatelj usluge koji je upisan u registar obveznika PDV-a može odbiti kao pretporez uz ispunjenje uvjeta propisanih člankom 60. Zakona o PDV-u", pojašnjavaju iz Porezne uprave.
Iz Bolta su nam odgovorili kako njihova platforma omogućuje jednostavno i pouzdano naručivanje vožnji putem napredne tehnologije i analitike, osiguravajući korisnicima optimalne cijene i kvalitetnu uslugu, a vozačima prilike za ostvarivanje što bolje zarade. Naglašavaju kako je već šest godina Bolt vodeća platforma na hrvatskom tržištu zahvaljujući balansiranom pristupu koji uzima u obzir potrebe i korisnika i partnera vozača, pružajući im stabilan prihod, sigurnost i fleksibilnost.
"Što se tiče formiranja cijena, važno je naglasiti da cijene usluga na platformi nisu proizvoljne, već se temelje na dinamičkoj analizi odnosa ponude i potražnje. Takav model omogućuje tržišno realne cijene koje odražavaju stvarnu situaciju u prometu, potražnju od strane korisnika i dostupnost vozača.
Općenito, više cijene bi išle u korist platformi, no cilj je održati ravnotežu koja osigurava dostupnost usluge korisnicima po prihvatljivim cijenama, a istovremeno pravednu naknadu vozačima. Povratne informacije od naših korisnika je da dolaskom platformi usluge taksi prijevoza nisu više rezervirane za imućnije ili za posebne prigode, već je usluga dostupna svima, u različitim životnim situacijama, pojašnjava Sanja Babić PR Manager Odnosi s javnošću.
- Autotaksi prijevoznici samostalno snose odgovornost za svoje porezne i fiskalne obveze prema državi. Državne institucije imaju detaljan uvid u svaku vožnju ostvarenu putem Bolt aplikacije, čime su im sve relevantne informacije dostupne u stvarnom vremenu. Bolt uredno plaća sve poreze i davanja. Bolt ostvaruje prihod isključivo kroz proviziju od 25 posto na cijenu od izvršene vožnje kojom financira brojne aspekte poslovanja, tumači Babić.
Naime, prema podacima ove platforme, svaki peti vozač je obrtnik, što ukazuje, smatraju iz Bolta, na rastući trend među vozačima da odaberu upravo ovaj model kao fleksibilniji, financijski isplativiji i administrativno održiv način poslovanja.
Premda smo poslali upit i Uberu te dali dovoljno vremena za njihovo očitovanje, do zaključenja teksta nismo ga zaprimili.