(Privatna arhiva)
Kad su prošle godine pokrenule prvi Tinker Labs - radionice istoimene franšize za djecu u Puli, krenule su u taj projekt pune entuzijazma, ali bez pretpostavke kako će se sve odvijati. Startale su u tročlanom sastavu: profesorica matematike Anamarija Božić, profesorica prirode i biologije Anja Orešković Dušić i profesorica fizike Jelena Korenić, inače zaposlene u OŠ dr. Mate Demarina u Medulinu. Tim za ovu godinu su ojačale i profesoricom nutricionizma Mašom Srdić. Danas s punim pravom potvrđuju da je to bio dobar potez.
Naglasak ovih radionica je na STEAM pristupu. Na prvu bi se pomislilo na školski i krut pristup, zbog samog spomena znanosti. Međutim, Tinker Labs upravo je suprotno. Svaki je sat osmišljen oko koncepta ili teme za koju žele zainteresirati djecu zabavom, interaktivnim igrama i aktivnostima. Mali budući znanstvenici svoj put tako započinju zaigrano, ali svakako potkovani znanjem, jer se znanje, reći će profesorice, najbolje i stječe kad lakoća uma upija bez straha i otpora.
(Snimila Jelena Milović)
U subotu, 2. rujna, na Giardinima od 9.30 do 12.30 sati Tinker Labs održat će promociju u obliku informativnog dana. Naše sugovornice profesorice Božić i Korenić spremne su, zajedno s kolegicama, za početak nove školske godine, a na početku su se prisjetile prve godine.
- Zadovoljna sam proteklom godinom. Najteži izazov bilo je poskupljenje materijala za rad s djecom, ali generalno, što je i najvažnije, djeca koja su upisala Tinker jako su napredovala. Od klinaca od četiri godine koji su isprva trčali oko stola, došli smo do djece koja 45 minuta sjede i rade, postavljaju pitanja, ali i daju suvisle odgovore. Pokazatelj je to, još jednom, da se naš školski sustav definitivno treba mijenjati i ne treba biti ovako krut, govori Božić.
Knjige su već spremne za male znanstvenike (Snimila Jelena Milović)
Djeca im to redovno potvrđuju, a ovakav vid radionica školska djeca neminovno uspoređuju sa školom te uvijek ističu da Tinker, za razliku od redovne nastave, doista vole. Što je to drugačije i zašto ponekad djeca ne žele iz Tinkera otići kući? Profesorice ne dvoje - Tinker nema sličnosti sa školom, pogotovo u načinu na koji se doživljavaju djeca.
- Kurikulum, nažalost, pišu ljudi koji nikad nisu radili u razredu i ne poznaju njegovu dinamiku. U formalnom obrazovanju težimo da klinci trebaju imati enciklopedijsko znanje i da moraju znati sve, a ne moraju. Mišljenja sam da ih radije trebamo naučiti misliti i istraživati. Dajmo im dobru bazu, a poslije će oni putem učiti, saznavati i usmjeravati se, veli Božić.
Svjesne toga, ove profesorice imaju sasvim drugačiji i opušteniji pristup, premda predmeti koje one predaju, najčešće predstavljaju bauk u školama.
- Primjećujemo da je njih strah reći svoje mišljenje jer se boje da će pogriješiti i kakva će reakcija biti na ono što su rekli. Tu su i školske ocjene koje djecu dodatno opterećuju. Kod nas je drugačije. Mi ih potičemo da pokušavaju i da nije bitno ako pogriješe na tom putu. To je njima ovdje sve igra pa to i ne osjete na taj način, veli Korenić.
Budući da u Tinker Labs dolaze djeca u dobi od četiri pa do 12 godina, saznajemo da je prve godine, otkad su u Puli, najviše bilo upravo Totsa, što je grupa djece od četiri do šest godina. Ta djeca iskazuju i najveći interes da nastave dolaziti u Tinker. To je za njih nešto posve novo, jer je riječ o dječici koja dolaze izvan školskog sustava. Ona djeca koja već jesu u školskom sustavu, zbog ostalih obaveza, pokazuju nešto manji interes za ove radionice. Ipak, s Townima, a to su djeca od sedam do 12 godina, prekrasno je raditi, vele profesorice, jer ta djeca barataju pisanjem i čitanjem te je pristup radionicama i ozbiljniji
- Matematički pojmovi s kojima barataju predškolci, a koji su polaznici Tinkera, super su napredni za njihove vršnjake, kad se referiramo na specifične pojmove koji ih uvode u matematiku: više - manje, gore - dolje, ispod - iznad, ispred - iza. To je matematički koncept koji mi odrasli, kao takav, ne prepoznajemo. Naime, to su sve startne pozicije na kojima se gradi matematičko znanje, jer matematika nije samo zbrajanje i oduzimanje. Djeci je u školi najteže shvatiti pojmove prethodnika i sljedbenika, a tu uspješno razviju i taj koncept, koji čak postoji pri testiranju za osnovnu školu. Iz perspektive odraslih to izgleda kao jednostavan koncept. I to je doista temeljni koncept za usvajanje matematičkih znanja kod djece. Najvažnije je da oni vježbaju mozak, da razmišljaju, trude se istraživati i dolaziti do rješenja, opisuje Božić.
Implementacija ovih predmeta u stvarnost i jest pravi pristup koji ova znanja čini životnima i djeci puno prihvatljivijima, a Tinker Labs je upravo zamišljen kao baza kroz koju će se djeca osnažiti da kažu ono što misle.
- Put do točnog odgovora je puno pogrešnih odgovora, koji to čak nužno i nisu, ali su sigurni vodič do ispravnog puta, veli profesorica.
Djeca s osmijehom ulaze u ugodan prostor koji se nalazi u blizini OŠ Tone Peruško, gdje je nekad bio Arhitektonski studio Kajić. Ovim je profesoricama to najveće postignuće. Dinamika radionica ostaje ista, Totsi i Totsi plus, kao i Towni, sastajat će se jednom tjedno, u trajanju jednog školskog sata.
- Ove godine imamo i dvije dodatne grupe. Naime, nedavno smo prošle tečajeve Tots plus i Town plus, tako da ćemo imati ukupno četiri radionice. Od danas kreću ogledni sati. Tako će se u danas i sutra održati ogledni sati za Tots prve razine, a Tots plus i Town plus nastavljaju po svom ustaljenom rasporedu, a to su upravo djeca koja su i najbolji pokazatelji da su ove radionice zaživjele. Upisujemo i nove članove, tako da se svi zainteresirani mogu tada javiti, pozivaju profesorice.
- Ako razmišljate o ovim radionicama, morate se potpuno odmaći od poznatog školskog sustava po principu: sad radimo matematiku, sad fiziku, a sad kemiju. Kod nas je sve povezano. Ako učimo boje, onda učimo i valne duljine, to su odmah fizika i matematika, ali i biologija. Biologija, naravno, zato jer govorimo i o tome kako nastaje duga, o kruženju vode u prirodi. Djeca se izražavaju i kroz likovnost, a i inače jako puno toga ovdje rade vlastitim rukama, tako da razvijaju kreativnost, ali i finu motoriku. Roditeljima nekada sve to izgleda samo kao igra, ali to je vrlo promišljena igra. Recimo, ovdje mogu naučiti i spektar boja, a sve je smisleno. I meni je, kao profesoru, bilo izazovno odlijepiti se od tog koncepta školskog pristupa matematici. Sve te "igre", kratke aktivnosti i sve ono ostalo što mi ovdje radimo, budi u njima znanje, ali i želju za istraživanjem. To ostaje. Bubanje im neće ostati u glavicama, govori Božić.
Tinker Labs je kao stvoren za djecu koja imaju puno pitanja (Privatna arhiva)
Pitanje je kakva zanimanja nas čekaju u budućnosti, zato djecu treba učiti da dolaze do kreativnih rješenja. Najvažnije je da znaju pronaći i istražiti ono što im u tom trenutku treba. Svijet se jako promijenio, tehnologija je enormno napredovala, a u Tinkeru uspješno drže korak s time.
- Već radimo naše holograme, a na jednom od tečajeva naučit ćemo kako sliku iz 2D prebaciti u 3D, najavljuje Božić. Djecu Tinker mijenja na način da ona postaju sve znatiželjnija i stalno gladna znanja. "Roditelji nam kažu kad dovedu dijete: evo vam ga, ja više nemam snage odgovarati na pitanja. To će ti odgovoriti teta u Tinkeru", uz smijeh zaključuju profesorice Božić i Korenić.