TINKER LABS

Kad više nemate snage odgovarati na pitanja djece, odgovarat će tete u Tinkeru

| Autor: Jelena Milović
(Privatna arhiva)

(Privatna arhiva)


Kad su prošle godine pokrenule prvi Tinker Labs - radionice istoimene franšize za djecu u Puli, krenule su u taj projekt pune entuzijazma, ali bez pretpostavke kako će se sve odvijati. Startale su u tročlanom sastavu: profesorica matematike Anamarija Božić, profesorica prirode i biologije Anja Orešković Dušić i profesorica fizike Jelena Korenić, inače zaposlene u OŠ dr. Mate Demarina u Medulinu. Tim za ovu godinu su ojačale i profesoricom nutricionizma Mašom Srdić. Danas s punim pravom potvrđuju da je to bio dobar potez.

Naglasak ovih radionica je na STEAM pristupu. Na prvu bi se pomislilo na školski i krut pristup, zbog samog spomena znanosti. Međutim, Tinker Labs upravo je suprotno. Svaki je sat osmišljen oko koncepta ili teme za koju žele zainteresirati djecu zabavom, interaktivnim igrama i aktivnostima. Mali budući znanstvenici svoj put tako započinju zaigrano, ali svakako potkovani znanjem, jer se znanje, reći će profesorice, najbolje i stječe kad lakoća uma upija bez straha i otpora.

(Snimila Jelena Milović)(Snimila Jelena Milović)

Znatiželjna djeca

U subotu, 2. rujna, na Giardinima od 9.30 do 12.30 sati Tinker Labs održat će promociju u obliku informativnog dana. Naše sugovornice profesorice Božić i Korenić spremne su, zajedno s kolegicama, za početak nove školske godine, a na početku su se prisjetile prve godine.

- Zadovoljna sam proteklom godinom. Najteži izazov bilo je poskupljenje materijala za rad s djecom, ali generalno, što je i najvažnije, djeca koja su upisala Tinker jako su napredovala. Od klinaca od četiri godine koji su isprva trčali oko stola, došli smo do djece koja 45 minuta sjede i rade, postavljaju pitanja, ali i daju suvisle odgovore. Pokazatelj je to, još jednom, da se naš školski sustav definitivno treba mijenjati i ne treba biti ovako krut, govori Božić.

(snimila Jelena Milović)Knjige su već spremne za male znanstvenike (Snimila Jelena Milović)

Djeca im to redovno potvrđuju, a ovakav vid radionica školska djeca neminovno uspoređuju sa školom te uvijek ističu da Tinker, za razliku od redovne nastave, doista vole. Što je to drugačije i zašto ponekad djeca ne žele iz Tinkera otići kući? Profesorice ne dvoje - Tinker nema sličnosti sa školom, pogotovo u načinu na koji se doživljavaju djeca.

- Kurikulum, nažalost, pišu ljudi koji nikad nisu radili u razredu i ne poznaju njegovu dinamiku. U formalnom obrazovanju težimo da klinci trebaju imati enciklopedijsko znanje i da moraju znati sve, a ne moraju. Mišljenja sam da ih radije trebamo naučiti misliti i istraživati. Dajmo im dobru bazu, a poslije će oni putem učiti, saznavati i usmjeravati se, veli Božić.

Strah od greške

Svjesne toga, ove profesorice imaju sasvim drugačiji i opušteniji pristup, premda predmeti koje one predaju, najčešće predstavljaju bauk u školama.

- Primjećujemo da je njih strah reći svoje mišljenje jer se boje da će pogriješiti i kakva će reakcija biti na ono što su rekli. Tu su i školske ocjene koje djecu dodatno opterećuju. Kod nas je drugačije. Mi ih potičemo da pokušavaju i da nije bitno ako pogriješe na tom putu. To je njima ovdje sve igra pa to i ne osjete na taj način, veli Korenić.

Budući da u Tinker Labs dolaze djeca u dobi od četiri pa do 12 godina, saznajemo da je prve godine, otkad su u Puli, najviše bilo upravo Totsa, što je grupa djece od četiri do šest godina. Ta djeca iskazuju i najveći interes da nastave dolaziti u Tinker. To je za njih nešto posve novo, jer je riječ o dječici koja dolaze izvan školskog sustava. Ona djeca koja već jesu u školskom sustavu, zbog ostalih obaveza, pokazuju nešto manji interes za ove radionice. Ipak, s Townima, a to su djeca od sedam do 12 godina, prekrasno je raditi, vele profesorice, jer ta djeca barataju pisanjem i čitanjem te je pristup radionicama i ozbiljniji

- Matematički pojmovi s kojima barataju predškolci, a koji su polaznici Tinkera, super su napredni za njihove vršnjake, kad se referiramo na specifične pojmove koji ih uvode u matematiku: više - manje, gore - dolje, ispod - iznad, ispred - iza. To je matematički koncept koji mi odrasli, kao takav, ne prepoznajemo. Naime, to su sve startne pozicije na kojima se gradi matematičko znanje, jer matematika nije samo zbrajanje i oduzimanje. Djeci je u školi najteže shvatiti pojmove prethodnika i sljedbenika, a tu uspješno razviju i taj koncept, koji čak postoji pri testiranju za osnovnu školu. Iz perspektive odraslih to izgleda kao jednostavan koncept. I to je doista temeljni koncept za usvajanje matematičkih znanja kod djece. Najvažnije je da oni vježbaju mozak, da razmišljaju, trude se istraživati i dolaziti do rješenja, opisuje Božić.

Totsi i Towni

Implementacija ovih predmeta u stvarnost i jest pravi pristup koji ova znanja čini životnima i djeci puno prihvatljivijima, a Tinker Labs je upravo zamišljen kao baza kroz koju će se djeca osnažiti da kažu ono što misle.

- Put do točnog odgovora je puno pogrešnih odgovora, koji to čak nužno i nisu, ali su sigurni vodič do ispravnog puta, veli profesorica.

Djeca s osmijehom ulaze u ugodan prostor koji se nalazi u blizini OŠ Tone Peruško, gdje je nekad bio Arhitektonski studio Kajić. Ovim je profesoricama to najveće postignuće. Dinamika radionica ostaje ista, Totsi i Totsi plus, kao i Towni, sastajat će se jednom tjedno, u trajanju jednog školskog sata.

- Ove godine imamo i dvije dodatne grupe. Naime, nedavno smo prošle tečajeve Tots plus i Town plus, tako da ćemo imati ukupno četiri radionice. Od danas kreću ogledni sati. Tako će se u danas i sutra održati ogledni sati za Tots prve razine, a Tots plus i Town plus nastavljaju po svom ustaljenom rasporedu, a to su upravo djeca koja su i najbolji pokazatelji da su ove radionice zaživjele. Upisujemo i nove članove, tako da se svi zainteresirani mogu tada javiti, pozivaju profesorice.

- Ako razmišljate o ovim radionicama, morate se potpuno odmaći od poznatog školskog sustava po principu: sad radimo matematiku, sad fiziku, a sad kemiju. Kod nas je sve povezano. Ako učimo boje, onda učimo i valne duljine, to su odmah fizika i matematika, ali i biologija. Biologija, naravno, zato jer govorimo i o tome kako nastaje duga, o kruženju vode u prirodi. Djeca se izražavaju i kroz likovnost, a i inače jako puno toga ovdje rade vlastitim rukama, tako da razvijaju kreativnost, ali i finu motoriku. Roditeljima nekada sve to izgleda samo kao igra, ali to je vrlo promišljena igra. Recimo, ovdje mogu naučiti i spektar boja, a sve je smisleno. I meni je, kao profesoru, bilo izazovno odlijepiti se od tog koncepta školskog pristupa matematici. Sve te "igre", kratke aktivnosti i sve ono ostalo što mi ovdje radimo, budi u njima znanje, ali i želju za istraživanjem. To ostaje. Bubanje im neće ostati u glavicama, govori Božić.

Tinker Labs je kao stvoren za djecu koja imaju puno pitanja (Privatna arhiva)Tinker Labs je kao stvoren za djecu koja imaju puno pitanja (Privatna arhiva)

Kreativno razmišljanje

Pitanje je kakva zanimanja nas čekaju u budućnosti, zato djecu treba učiti da dolaze do kreativnih rješenja. Najvažnije je da znaju pronaći i istražiti ono što im u tom trenutku treba. Svijet se jako promijenio, tehnologija je enormno napredovala, a u Tinkeru uspješno drže korak s time.

- Već radimo naše holograme, a na jednom od tečajeva naučit ćemo kako sliku iz 2D prebaciti u 3D, najavljuje Božić. Djecu Tinker mijenja na način da ona postaju sve znatiželjnija i stalno gladna znanja. "Roditelji nam kažu kad dovedu dijete: evo vam ga, ja više nemam snage odgovarati na pitanja. To će ti odgovoriti teta u Tinkeru", uz smijeh zaključuju profesorice Božić i Korenić.


Podijeli: Facebook Twiter