Karšiole je kvart između Velog Vrha i Štinjana (Snimio Milivoj Mijošek)
Prema planovima bivše, ali i sadašnje vlasti, nova gradska četvrt Pule trebala bi se nalaziti u zoni Karšiole, neizgrađenom području od 33 hektara koje se prostire između Štinjana i Velog Vrha, uz prometnicu iznad Vallelunge. Time bi se naselje Štinjan, koje administrativno pripada Puli, i fizički povezalo s gradom. Gradsko vijeće još je početkom prošle godine donijelo odluku o izradi Urbanističkog plana uređenja zone Karšiole. Inicijativu za izradu UPU-a pokrenuli su još prije nekoliko godina privatni investitori, njih 55, odnosno vlasnici zemljišta koji ujedno i financiraju njegovu izradu. Među njima su bili i investicijski fondovi za nekretnine Terra Mediterranea i Terra Firma koji, doznajemo u tim fondovima, više nisu vlasnici zemljišta u toj zoni. Terra Firma je još 2021. prodala dvije čestice u toj zoni ukupne površine od 8.786 četvornih metara. Iz tog fonda nam nisu potvrdili informaciju da je razlog prodaje bilo upravo nepostojanje UPU-a, zbog čega ova tvrtka na Karšiolama nije mogla realizirati svoje investicije. Planom su, uz privatne, obuhvaćene i gradske nekretnine. Grad Pula vlasnik je najvećih parcela na Karšiolama, i to njih šest ukupne površine od 155.052 četvorna metra.
Iz Grada napominju da još nije održana javna rasprava o prijedlogu UPU-a Karšiole pa nisu mogle biti zaprimljene ni primjedbe građana u sklopu održavanja javne rasprave, odnosno javnog uvida u prijedlog Plana.
Zona Karšiole (UPU Karšiole)
"Izrada nacrta prijedloga Plana je u tijeku: još nije utvrđen prijedlog UPU-a Karšiole za javnu raspravu te se u ovom trenutku ne može definirati koliko je sveukupno zelenih površina predviđeno, u okviru kojih će biti definirani i, primjerice, zeleni pojasevi uz prometnice, drvoredi uz pješačke prometnice, javne zelene površine unutar stambenih zona. U tijeku izrade Plana nisu zaprimljeni zahtjevi građana koji se odnose na povećanje zelenih površina. Prometno rješenje, odnosno trasa prometnica unutar obuhvata Plana, razrađuje se u sklopu izrade prijedloga Plana za javnu raspravu te će se kroz izradu optimalnog rješenja utvrditi potrebe, odnosno površine za realizaciju prometnica i točne pozicije kružnih tokova", kažu iz Grada te naglašavaju da je definiranje mreže prometnica unutar obuhvata Plana i njihova izgradnja neophodno da bi se omogućilo privođenje prostora namjeni utvrđenoj GUP-om.
(Snimio Dejan Štifanić)
Kad je riječ o sadržajima koji će se planirati u ovoj zoni, iz Grada napominju da je pulskim GUP-om za veći dio ovog područja utvrđena namjena stanovanja, koju je, kažu, potrebno razraditi u odnosu na dvije različite urbane morfologije i tipologije građevina, a unutar nje je potrebno definirati i površine namijenjene odmoru i rekreaciji stanovnika (javna dječja igrališta, rekreacijska igrališta, javne zelene površine) te javne prometne površine. U centralnom dijelu obuhvata Plana za koji je recentnim izmjenama GUP-a utvrđena mješovita stambeno-poslovno, javna i društvena namjena (M), planira se detaljnija razrada radi stvaranja prostorno-planskih mogućnosti za realizaciju centralnih javnih i društvenih funkcija i sadržaja od društvenog interesa (trgovački sadržaji, servisni i upravni sadržaji, ugostiteljski sadržaji, predškolski - dječji vrtić, te kulturni i zabavni sadržaji) s ciljem stvaranja središnje višefunkcionalne zone u službi šireg područja (Veli Vrh, Štinjan). Na području nekadašnjeg kamenoloma planira se realizacija podzone namijenjene izgradnji rekreacijskih sadržaja, a kao tampon-zone između zona stanovanja planiraju se zaštitne zelene površine unutar kojih je potrebno maksimalno sačuvati postojeće autohtono zelenilo.
"Slijedom navedenog, urbanističkom razradom planira se omogućiti stvaranje centralne zone koja bi - nadovezujući se na susjednu zonu mješovite stambeno-poslovne, javne i društvene namjene predviđenu GUP-om izvan obuhvata UPU-a Karšiole, kao i na lučko područje s novim prometnim sadržajima i putničkim terminalom u uvali Vallelunga - generirala razvoj novog gradskog središta. Prometno rješenje trenutno se razrađuje u prijedlogu prostornog plana za javnu raspravu te će se kroz izradu optimalnog rješenja utvrditi potrebe, odnosno točne pozicije realizacije kružnih tokova", podcrtavaju iz Grada.
Ova atraktivna zona se dijelom nalazi na području mjesnih odbora Štinjan i Veli Vrh, čiji stanovnici očekuju da u budućem, novom centru grada budu dostupni javni sadržaji.
Nikola Zgonjanin (Arhiva)
Nikola Zgonjanin, predsjednik Mjesnog odbora Štinjan, podsjeća da su vlasnici katastarskih čestica na području Karšiola još 2017. godine podnijeli Gradu Puli zahtjev kojim su tražili pokretanje postupka izrade UPU-a.
- Vlasnici su sami financirali izradu prostorno-programske osnove koju je za njih izradio Urbis, dok je Grad odvojio sredstva da bi financirao geodetsku i konzervatorsku podlogu, kaže Zgonjanin te potvrđuje da je GUP-om Pule za veći dio ovog područja utvrđena stambena namjena malih i srednje velikih gabarita. Navodi da će dio tog područja biti namijenjen sportu i rekreaciji, predviđeni su javno dječje i rekreacijsko igralište, javne zelene i prometne površine.
- U centralnom dijelu obuhvata Plana utvrđena je mješovita stambeno-poslovna, javna i društvena namjena. Stanovnici Štinjana bi svakako u ovoj zoni najviše htjeli gradski dječji vrtić, poštu, banku, malo veću komercijalnu djelatnost i javni parking.
Naravno, dio mještana starosjedioca su vlasnici su katastarskih čestica na ovom području te imaju želju stambeno zbrinuti svoju djecu ili unuke. Po pitanju želja mještana o pokretanju poslova na ovom području još uvijek nemam saznanja. Uglavnom je fokus na stambenom zbrinjavanju. Stanovnici MO-a Štinjan razvoj Karšiola gledaju uglavnom pozitivno jer će se jedan prostor zaista planski dobro urediti. Dio građana će tu tražiti svoju poslovnu priliku, a dio svoje vrijeme iskoristiti za sport i rekreaciju, navodi Zgonjanin.
Noel Mirković (Snimio Milivoj Mijošek)
Noel Mirković, gradski vijećnik platforme Možemo!, veli da je područje Karšiola iznimno važno za planiranje budućeg razvoja Pule, odnosno za razvoj potrebnog trećeg centra Pule. Radi se, kaže, o neizgrađenom prostoru između Štinjana i Velog Vrha, koji dodiruje zonu Vallelunga i od mora je udaljen 180 metara.
- Pula ima jedan povijesni centar, drugi centar je na Verudi i širi se prema Vidikovcu i Stoji - dakle drugi centar obuhvaća južni dio Pule. Sličan urbani centar potreban je i sjevernom dijelu Pule i taj je novi centar potrebno planirati sa svim potrebnim sadržajima. I u europskoj praksi urbanog planiranja danas postoji značajno usmjerenje ka razvoju više manjih centara u gradovima (takozvani 15-minutni grad), a razlozi su smanjenje prometa, štednja vremena i energije te ekološka dobrobit. Tako stanovnici Štinjana, Velog Vrha i drugih sjevernih područja ne bi morali u grad za neke osnovne potrebe, objašnjava Mirković.
(Snimio Milivoj Mijošek)
Prema njegovim riječima, upravo taj sjeverni centar ima najveći razvojni gospodarski potencijal s obzirom da se u Pulu stiže svim prijevoznim sredstvima upravo iz tog smjera: avionom, Istarskim ipsilonom i željeznicom.
- Tu su područja Sv. Katarina, Vallelunga i Monumenti s budućim nautičkim lukama, tu se planira i pomorski putnički terminal. Na sjevernom dijelu Pule imamo i industrijsku zonu.
UPU se ne smije raditi samo zbog zahtjeva nekoliko privatnih osoba koje žele realizirati gradnju na svom zemljištu, a javni su sadržaji dodani i planirani samo "u službi šireg područja Karšiola", te s ciljem "visokog nivoa gradskih funkcija u pogledu stanovanja i ostalih sadržaja u funkciji stanovanja". To se područje treba planirati u skladu s funkcijama koje se planiraju u sjevernom dijelu Pulskog zaljeva, na primjer s putničkim terminalom ili s potrebama stanovnika Štinjana. Novi centar mora biti žarište socijalno-ekonomske transformacije, a ne samo zona stanovanja, smatra Mirković. Novi centar, dodaje, mora biti gravitacijsko područje grada za sjeverni dio Pule, on mora sadržavati uslužne djelatnosti za potrebe stanovništva okolice.
Na pitanje koji su interesi stanovnika Velog Vrha kad je u pitanju uređenje Karšiola, iz MO-a Veli Vrh odgovaraju da
pozdravljaju svaku aktivnost koja doprinosi razvoju na području ovog mjesnog odbora.
- Vjerujemo da će urbanistička razrada omogućiti realizaciju javnih nedostajućih sadržaja na tom području, a da će se Mjesni odbor Veli Vrh tijekom razrade maksimalno uključiti i sudjelovati u okviru mogućnosti. Mještani će uz podršku Mjesnog odbora sudjelovati u javnim raspravama koja se uobičajeno provode tijekom izrade urbanističkih planova, navode iz MO-a Veli Vrh.
Podsjećaju da je Vijeće MO-a Veli Vrh još na sjednici održanoj 27. siječnja 2022. godine uputilo dopis, odnosno zahtjeve nadležnom gradskom odjelu. Među njima stoji da Grad mora svu komunalnu infrastrukturu izgraditi i ishoditi za istu uporabnu dozvolu prije negoli izda prvu građevinsku dozvolu drugim osobama.
(Snimio Dejan Štifanić)
"Sav komunalni doprinos iz tog područja zatvara kredit koji će Grad dignuti za komunalnu infrastrukturu cijelog područja. Grad mora voditi računa kod projektiranja i korištenja o samodostatnosti novog naselja. Također mora voditi računa da u uvjetima za gradnju objekata moraju biti uključeni obnovljivi izvori (na primjer sunčane elektrane), energetska učinkovitost objekata (na primjer, najmanje A razreda). Grad mora voditi računa o zelenim površinama kojih mora biti više negoli je to uobičajeno u trenutnom planu, ali i o novim pravilima za parkirališna mjesta - stambena jedinica do 50 kvadrata mora imati minimalno dva parkirališna mjesta, jedinica od 50 do 100 kvadrata minimalno tri, a ona od 100 do 150 kvadrata najmanje četiri parkirališna mjesta", navode iz MO-a Veli Vrh.
Crveni krug označava dio područja Karšiola (Foto: Google Maps)
Na koncu, napominju da Vijeće MO-a nije službeno zaprimilo upite mještana MO-a koji bi željeli graditi stambeni objekt za vlastite potrebe u Karšiolama ili ondje pokrenuti posao.
*Sadržaj realiziran u suradnji s Gradom Pula