(Privatna arhiva)
U svijetu modnog dizajna poznata kao Ingrid Rojc, Ingrid Rojc Lilek dizajnerica je sa sjedištem u Bujama. Diplomirala je 2004. godine na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu a po povratku u rodni kraj započinje poslovnu karijeru; sredinom 2015. godine otvara svoj obrt Ingrid Rojc Design.
Godine 2016. izabrana je kao hrvatska dizajnerica za izradu haljine kojom se Miss Hrvatske 2016 predstavila svijetu u Washingtonu u kategoriji Top Mode. Njeni dizajni su karakteristični po kontrastu jarkih boja, koje voli mješati međusobno, prirodne tkanine i ljubav prema retro stilovima, posebno mješanje elemenata iz razdoblja 60-tih godina. Godine 2022., lansirala je na tržište i kupaće kostime, da bi se potom počela baviti i dizajnom modernih muških odjevnih predmeta. Netom je predstavila i svoju najnoviju kolekciju muške mode, a o tome i mnogim drugim gorućim pitanjima te izazovima dizajna u današnjici, razgovaramo s Ingrid.
- Apsolutno ne, smatram da mjesto studija kao i mjesto boravka ne mogu i ne smiju biti prepreka ka nečijem uspjehu. Upornost, rad, iskustvo, obrazovanje i postavljeni ciljevi redovito su garancija za dobar uspjeh. Osim toga velika većina naših uspiješnih hrvatskih dizajnera dolazi upravo sa Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu.
Ingridina haljina za Miss Hrvatske 2016. (Privatna arhiva)
- Davno je to bilo, zasigurno jedno vrlo lijepo iskustvo i čast, ali daleko od toga da je to najveći ponos u mom dugogodišnjem radu. Naprosto smatram da ljudi imaju redovito krivu percepciju o uspiehu. Uspjeh u našem poslu vrlo često vežu uz poznate ličnosti, ali to niti je garancija za uspjeh, niti tome vodi. Zasigurno jedna lijepa vetrina i promocija, ali na tome ostaje. Jedan od mojih najvećih ponosa i uspjeha sigurno je ulazak u poduzetničke vode s proizvodnjom mojih kupaćih kostima. To mi je oduvijek bila želja, i svatko tko prolazi kroz taj dugi proces ostvarivanja zna koliko je to zapravo velik pothvat koji zahtijeva i veliku ekonomsku investiciju za rezultat za kojeg nisi siguran hočeš li ostvariti, a to jest prodaja. Tekstilna industrija je jedna od prvih koja je stradala i koju je masovna proizvodnja doslovno "pojela". Opstati na tržištu kao mali proizvođač sa cijelom proizvodnjom u Hrvatskoj i svim troškovima što to vodi sa sobom - to je veliki uspjeh.
- Kupaći kostimi su nastali kao želja za stvaranje nečega što još nema na tržištu, iz tog razloga je i proizvod zaštićen. Željela sam spojiti ženstvenost, jednostavnost i multifunkcinalnost i to s velikim naglaskom na kvalitetu. Tako se primjerice taj kupaći može vezati na preko 30 načina, a osim kupačeg koristi se i kao odjevni predmet.
Donji dio kupaćeg se može podesiti/regulirati, pa može zadovoljiti i širu publiku, znači one koje vole regular i one koje vole brazilianu. Ideje dolaze isključivo iz glave.
Ingrid se ponosi svojim kupaćim kostimima (Foto: AAPhotography)
- Već dugi niz godina europsko, bilo je i nekoliko primjera gdje su moji modeli bili traženi i izvan kontinenta.
- Iskreno nisam mnogo ispitivala koliko je muška moda rasprostranjena među domaćim dizajnerima, ali znam da ima vrlo kvalitetnih. Kao što sam navela u samom opisu kolekcije, sve je nekako krenulo šalom, prvotno za člana jednog benda, uskoro nakon toga za prijatelja, pa prijatelja od prijatelja i korak po korak stvorio se krug mojih stalnih stranaka.
Ovo je moja druga po redu muška kolekcija. Prva kolekcija snimljena u Ljubljani bila je pretežito sportska, no ovu sam izradila uzimajući u obzir karakteristike mojih muških klijenata i priznajem da je bio pun pogodak, dva dana nakon snimanja kolekcija je rasprodana. Što se samih modela tiče, tu uvijek volim naglasiti da radim s vrlo kvalitetnim pamukom kojeg nabavljam u Milanu, a većina mojih stranaka mi je kroz vrijeme potvrdila izdrživost i otpornost te tkanine. Modeli su kao što inače to bude i za žensku odjeću, konstrukcijski zahtijevniji, rezani krojevi, s aplikacijama poput zakovica, Swarovskija, patenta, kilera i drugih. Od ostalih tkanina dodatno koristim kožu, brušenu kožu, mrežu i brokat, te uglavnom prevladavaju okrugli i V izrezi.
U ovoj smo kolekciji na jednom modelu po prvi puta zajedno uklopile nakit u sam odjevni predmet. Za nakit je zaslužna Sanja Kljajić iz Šibenika koja stoji iza brenda "Handmade Sanjak" i s kojom već dugi niz godina surađujem.
Ingrid Rojc - nova kolekcija IR Men II (Foto: Giordano Cellich i Roberto Bilic)
- Ne bih rekla da nema modnih revija, bilo ih je mnogo unatrag par godina. Razdoblje pandemije je sve to malo smirilo, a s time mislim i dovelo ljude da se malo redimenzioniraju ili okrenu ka drugom načinu promoviranja. Istarska moda mislim da je itekako prisutna i da se nosi i izvan naših granica. Istra je razvijena regija i dizajn nije prisutan samo u modi, već sve više u arhitekturi, dizajnu unutarnjih prostora, dizajnu proizvoda i drugo. Osim toga mi smo i vrlo posjećena regija, stoga ne vidim prepreku tome. Imamo i mnoge "Concept Store" u kojima su prisutni odjevni predmeti istarskih dizajnera, ali i kod samih dizajnera se odjeća može kupiti, primjerice i kod mene.
- Hvala vam za "mlada", ali baš toliko i nisam... Ne znam koliko bi tu mogla pričati o razvoju mode, jer više ne postoje ni periodi mode koji su označeni sa specifičnim modelima kao što je nekad to bilo. Danas se sve nosi i modu uglavnom diktira ulica (urbane i streetlook kombinacije). Dok što se razvoja mode tiče u smislu napretka, s mojeg stajališta smatram da je danas dobro to što ima prostora za svih. Naravno za ono što vrijedi i ono što ne, ali to nije nužno loše. U konačnici svatko ima pravo birati za vlastiti novac što može i želi kupiti, tako da se sve više vide outfiti koji uključuju primjerice vrlo poznati svijetski brend zajedno sa krpicom iz masovne proizvodnje i to sve zajedno savršeno stoji.
- Pa moglo bi se reći da i je, kasne 90.-e i rane dvijetisućite, doba top-modela, nezaboravnih "iconic" haljina i revija koje su mene kao djevojku ostavljale bez daha. U naše doba je gotovo skoro sve viđeno i teško je isticati se. Zato često viđamo i mnogo ponavljanja i vraćanja na neka prethodna razdoblja.
- Revije sam u zadnje vrijeme malo zapostavila i odbijala, zato što sam se više fokusirala na moje želje, i to nije uključivalo ženske kampanje u zadnje dvije godine, ali planiram ponovno. Imam u vidu dva eventa, ali se za to moram pripremiti.
O boutiqueu ne razmišljam, jer se muška i ženska odjeća već može kod mene kupiti, kao i naručiti po mjeri. Trenutno sam više fokusirana na postavljanje mog proizvoda, primarno kupaćih kostima, na strano tržište i to je već u tijeku i za nadolazeću sezonu.
- Za nekoga možda mnogo uspješna, za nekoga možda malo, za mene u skladu sa mojim postavljenim ciljevima. Živjeti od umjetničkog posla je već veliki uspjeh, biti tražen i na vanjskom tržištu još veći. Trenutno je u tijeku potpisivanje sa vrlo poznatom svjetskom destinacijom gdje će moji kupaći biti prisutni u pet luksuznih hotela, stoga mogu reći da je odgovor na pitanje za mene - da.