PREVARANT ILI PROIZVOD DANAŠNJICE 

MANIPULATOR OOBAH BUTLER: Za nepostojeći restoran u Londonu na tisuće ljudi željelo rezervirati mjesto

| Autor: Lara BAGAR
(D. MEMEDOVIĆ)

(D. MEMEDOVIĆ)


Soju drvenu baraku za držanje alate u Južnom Londonu pretvorio sam u nepostojeći restoran i nazvao ga Shed. Na fotografijama nisu bila prava jela već jela od pjene za brijanje, tableta za izbjeljivanje…Odrezak od lososa u žutom umaku sa svježim sirom zapravo je obojana spužva s dodatkom pjene za brijanje i meda. Jaje na oko kojim je dekoriran deblje rezani komad mesa zapravo je jaje na oko koje sam stavio na svoje stopalo koje glumi odrezak

 

Živimo u vremenima u kojima je izgleda sve moguće. Tehnologija pomiče granice i više ne znamo što je istina i što laž. No, što se dogodi kada se spoji društveni inženjering i bizarnost? Obaah Butler to zna. Pametan, vragolast, produkt novog društva i ere post istina na danima komunikacija u Rovinju oduševio je svojim predstavljanjem i pokazao da se svijet kreće u nekim novim smjerovima gdje nestaje granica između stvarnog i nestvarnog. I najvažnije je pitanje. Koliko je to uopće bitno?

Ovaj tipično otočki bljedunjavi 28-godišnji Britanac iz obitelji sa šestoro braće iz Južnog Londona svoje je mladalačko prankanje pretvorio u pravi društveni fenomen. I biznis. Ovaj prankster, novinar i odnedavno autor knjige “How to Bullsh*t Your Way to Number 1”, na svom predavanju u Rovinju govorio je upravo o tome kako je probio sve granice već viđenog u svojoj misiji dokazivanja bizarnosti suvremenog svijeta. Ne čudi, što je sve bilo naelektrizirano dok ga se čekalo. U velikoj multimedijalnoj areni sa svih strana vrištalo je njegovo ime Obaah Butler. I svi su se pitali je li ime pravo ili izmišljeno? Pojavio se. Plavokosi i plavooki mladić koji je prevario Trip Advisor. Svatko tko zna išta o restoranima, zna nešto o Trip Advisoru. Putujete negdje, želite dobar restoran, pogledajte na Trip Advisoru i pročitate recenziju. Prodano. TripAdvisor savršen je drug za snalaženje u nepoznatim gradovima, za planiranje putovanja i otkrivanje novih mjesta koje bi trebalo posjetiti. U par poteza po pametnom telefonu u nekoliko trenutaka može se doznati što je najbolje u svakom gradu. No što kada najbolje rangirani londonski restoran zapravo ne postoji? Što kada je najbolji od 18.188 restorana u Londonu s više od 100 pozitivnih recenzija zapravo je šupa u dvorištu? Vrijeme je da počnete sumnjati u lažnu stvarnost koja se prodaje na internetu.

Nepostojeći restoran

A sve je počeo iz štosa ili kako kažu prankanja. Kako si Butler svojim društvenim statusom nije mogao dozvoliti studiranje književnosti u jednom trenutku iskoristio je demokratičnost novih medija i počeo pisati za Trip Advisor. "Bio sam naprosto opsjednut Trip Advisorom. Sve je počelo prije pet godina kada sam htio biti pisac. Nisam išao na faks, svirao sam u bendu. Pisao sam besplatno za magazine i moj prvi plaćeni posao bio je pisanje komentara za Trip Advisor," priča Butler, dok publika razmišlja nije li nas opet zavarao i poslao svog dvojnika. No, djeluje kao pravi. Priča zanimljivo, a i liči na onog dječarca koji se pojavljuje na okolnim ekranima. Veli da je krenuo s recenzijama restorana s pet zvjezdica. Dobro odrađen posao. "Pisao sam o nečemu što ne poznajem, koristio izraze kakve se koriste za luksuzne i fancy restorane i shvatio koliko je Trip Advisor moćan, ali istovremeno koliko je i lažan," priča opušteno pred auditorijem koji djeluje kao neka interaktivna cyber Arena. Stvar je upalila i počeo je free lance pisati za Trip Advisor. Bilo je to   nešto između socijalnog eksperimenta i prankanja, kaže. "Pomislio sam što mi treba za restoran na Trip Advisoru? Svoju drvenu baraku za držanje alate u Dullwitchu u Južnom Londonu pretvorio sam u nepostojeći restoran i nazvao ga Shed. I sve se posložilo," objašnjava uz fotografije brvnare, budućeg nepostojećeg luksuznog restorana.   Inscenirao je par prizora koje podsjećaju na Instagram fotografije iz restorana i svoj nepostojeći restoran stavio na TripAdvisor. Do ovog momenta priča i nije nešto posebno, jer o sličnim se eksperimentima na internetu pričalo, iako nisu nikad zapravo potvrđeni. Ono što se dogodilo nakon toga puno je važnije. Na fotografijama, naravno, nisu bila prava jela već jela od pjene za brijanje, tablete za izbjeljivanje i slične stvari. A tek odrezak od lososa u žutom umaku sa svježim sirom posipan začinima zapravo je obojana spužva s dodatkom pjene za brijanje i meda. A jaje na oko kojim je dekoriran deblje rezani komad mesa zapravo je jaje na oko koje je Butler, vrhunski manipulator fotografijama, stavio na svoje stopalo koje glumi odrezak. Kada su slike bile gotove, prijatelj mu je osmislio jednostavan logotip i to je bilo to, poslao je sve na pregled TripAdvisoru. Ako želiš umrijeti, to ćeš pojesti," šali se Butler i pokazuje fotografije fancy nejestive hrane. A kako priča prodaje jelo, tako je meni podijeljen na provokativne rubrike kao što to rade hipsterski bistroi, Butler ih je nazvao Lust, Empathetic i Love i u njima izlistao nemoguća jela poput veganskih školjki ili predjela servirana u “zdjelicama od egipatskog pamuka”, dok je tekući mesni ekstrakt Bovil na slikama odglumio “topli goveđi čaj”.

Vrtoglavi uspon

Nekoliko dana kasnije probudio ga je povratni e-mail: “Pozdrav, drago nam je što vas možemo obavijestiti da je vaš zahtjev za unos odobren i nalazi se na našoj web stranici kako bi ga svi vidjeli. […] Hvala vam što ste nam dali priliku da zajednica zna za The Shed u Dulwichu. Lijepi Pozdrav, TripAdvisorov tim za podršku”.. Počeo je na najgorem, 18.149. mjestu i trebalo se podići na ljestvici. Zaposlio je svoje prijatelje i poznanike koji su pisali pozitivne recenzije. Već je u prvom tjednu lako ušao u najboljih 10.000 restorana u Londonu.

Ubrzo su deseci ljudi počeli rezervirati večere u baraci, a "restoran" je postao apsolutni hit u milijunskom Londonu. Deseci su se pretvorili u stotine, a stotine u tisuće. "Ljudi bi zvali, a ja bih se javio i rekao da smo rezervirani šest mjeseci unaprijed", priča kako ga je sve to iznenadilo i dobro zabavljalo. Došao je i taj dan kada je samo za odabrane nakon godinu dana odlučio na jedan dan otvoriti vrata najtraženijeg nepostojećeg restorana u Londonu. " Cijeli život živim na smrznutoj hrani, pa sam pripremio ono što znam raditi, objašnjava. Kupio je zamrznute hamburgere, investirao u tartufe, stavio DJ-a, ofarbao brvnaru i restoran je otvorio vrata. Samo odabrani. "Za improviziranim stolom u vrtu sjedilo je četvoro moćnih ljudi iz modnog svijeta. U jednom trenutku pozvali su me, naravno mojim lažnim imenom, šutjeli su i važno upitali - mogu li rezervirati za sljedeći put". Bilo je to neviđeno!!!

Lažna modna marka

Zapravo, Oobah Butler htio je pokazati kako algoritmi i ljudska glupost utječu na restoransku industriju. Njegov socijalni eksperiment podsjetio je na neka važna pitanja o tom biznisu. No, tu priči nije kraj. Taknuo je u još jedan opaki londonski biznis, a to je moda. Za jeftin novac kupio je lažne Gorgio Armani traperice pod nazivom Georgio Perviani, snimio s prijateljima editorial na internetu i došao do samog Paris Fashion Weeka. Ljudi su se otimali za jeftini lažni jeans misleći da je njegov autorski, a zapravo radilo se o lažnjaku nigerijskog trgovca iz južnog Londona. Može li bizarnije od toga? Može.

U trenutku kad je raskrinkan, postao je pravi sociološki fenomen i medijska zvijezda. Na gostovanja u uglednim TV emisijama slao je svoje dvojnike. A nagradu "Content Creator of the Year for Online Media" koju mu je dodijelio The Drum preuzeo je ni više ni manje nego njegov dvojnik, čime je potvrdio svoj status ultimativnog prankstera.

Njegova tri kratka filma o nepostojećem restoranu, lažnim dvojnicima i izmišljenom brendu dizajnerskih traperica pogledani su više od 130 milijuna puta na VICE-u. A ako sve to zvuči previše čudno da bi bilo istinito, to je zato što je Butler tako izmislio.

- Oduvijek želim činiti neočekivano, unositi kaos u staloženu atmosferu i prelaziti granice apsurda. Ključ je u tome da radiš nešto što te ne zanima. Kada ti nije stalo do toga, onda se zabavljaš, poručio je Butler. Sve je u identitetu koji danas, više nego ikada, pomoću tehnologije sami stvaramo, ležerno poručuje. Je li Butler dekonstruirao iluziju ili je on predstavnik nove generacije koji iluziju koristi kao dio socijalnog eksperimenta ne bi li otkrio koje su granice manipulacije?

Više verzija sebe

"Zašto bih trošio svoje vrijeme na intervjue kada netko može učiniti da na radiju zvučim pametnije? Želim biti prva osoba koja ima svoje avatare od krvi i mesa – više verzija sebe koje će me predstavljati u javnosti na način na koji ja želim“, poručio je Oobah. No, mi smo intervju ipak dobili. Zapravo, htjela sam igrati njegovu igru i poslati svoju kolegicu, ali previše me zanimalo tko je taj prunkster, taj momak koji je imao dovoljno ludosti i hrabrosti zakoračiti u nepoznato i doživjeti nemoguće.

Prije intervjua sa Oobahom Butlerom morala sam skočiti do WC-a. U ženskom je kao i po običaju bila gužva. Zamolila sam da me puste ranije jer mi se žuri i naglasila da sam novinar. Pogledale su me s nepovjerenjem u stilu "Ma da?!". Ima smisla. Nakon predavanja Oobaha Butlera nitko više ne zna što je istina, a što nije. Svi su odjednom skeptični, tko je tko.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter