Dalibor Matanić (Cropix)
"Kvarner, Istra i Zagreb rade najbolji posao da se dovedu veliki filmaši, što bi trebale slijediti i druge regije", rekao je poznati hrvatski redatelj Dalibor Matanić na današnjem predavanju "Show Me the Money! Film Production for a Good Job in Croatia", održanom na Danima komunikacija u Rovinju.
U kojem bi se smjeru trebala razvijati filmska industrija u Hrvatskoj, koja nosi imidž jeftine destinacije za snimanje filmova, te kako ona može prijeći granice i postati autentičan hrvatski proizvod - Matanić je raspravljao s moderatoricom Jagodom Divić, predstavnicom Hrvatske gospodarske komore.
Ipak, kazao je da je jedan od svijetlih primjera gdje Hrvatska zaista glumi Hrvatsku Netflixov "Faraway" sniman na prekrasnoj Šolti, a u kojem jednu od glavnih uloga utjelovljuje poznati hrvatski glumac Goran Bogdan. Uz njega, tu je i akcijski film Canary Black, čija se radnja u cijelosti odvija na zagrebačkim ulicama i trgovima, a tom je prilikom angažiran i velik broj hrvatskih filmaša. Najavio je i da uskoro kreće snimanje češke serije na Jadranu, gdje će Česi stvarno snimati Jadran kao Jadran.
Pričajući o benefitima koje destinacija ostvaruje od snimanja filmova, kazao je da je Dubrovnik tijekom nekoliko godina snimanja serije Game of Thrones uprihodovao više od 300 do 400 milijuna eura. Rekao je i da Netflix te HBO Max počinju ulagati u domaću produkciju, a smatra i da je jačanje kvantitete domaće produkcije put koji otvara razvoj naše filmske industrije.
Izrazio je i zabrinutost što nedostaje kadrova i u filmskoj industriji, zbog čega se, kaže, nerijetko angažiraju ljudi iz drugih zemalja. Ističe da je teško skupiti ljude s obzirom na to koliko se trenutno kod nas snima. A osim što se mnogo snima, malo je i kadrova, zbog čega je potrebno, naglasio je Matanić, odgajati nove scenografe, kostimografe i sve one koji sudjeluju u kreativnom procesu stvaranja filma.
Na pitanje treba li u Hrvatskoj izgraditi filmski studio, rekao je da se o tome stalno priča, i da bi to svakako bio dobar potez.
"Filmaši u gradu gdje snimaju film potroše oko milijun eura samo na piće. Mislim da je to nekom lokalnom šerifu dovoljno da napravi filmski studio", rekao je Matanić, dodajući da se na tome radi u nekoliko gradova.
Potrebno je pronaći više sredstava za snimanje filmova, jer, ističe Matanić, često zbog malih budžeta filmaši ne mogu doći u ravnopravan položaj. To je, kaže, svakodnevna borba onome tko nešto pokušava napraviti u kreativnoj industriji. A domaći filmovi, smatra on, sve više bježe iz okvira sustava.
Ističe i da su sve cjenjeniji, što dokazuju nagrade i priznanja, filmovi koji nisu rezervirani za, kako je rekao, bijelog čovjeka koji živi i radi u Americi. Pa tako se, ističe, sve više gledaju izvanredni azijski filmovi i serije.
Danas, na sunčanoj terasi rovinjskog hotela Lone omeđenog šumom, organizatori su otkrili svoje dojmove nakon što je festival u četvrtak otvorio vrata. Izvršna direktorica festivala i programa Dunja Ivana Ballon izrazila je zadovoljstvo što se on vratio u svom punom sjaju, s emocijom koja je zbog pandemije koronavirusa nedostajala.
Uz hotel Lone, koji u ova tri dana, u tri festivalske dvorane obiluje sadržajima - panelima, raspravama, parlaonicama, nagradnim igrama, kvizovima i drugim aktivnostima - ove su godine, zahvaljujući sunčanom vremenu, imali priliku proširiti se na terasu, plažu i okoliš hotela, a time i druženje nakon predavanja nastaviti na zraku. Ove je godine, kazala je Ballon, čak dvije i pol tisuće posjetitelja iz komunikacijske industrije došlo slaviti kreativnost, a tom su im prilikom pripremili vrhunski sastav predavača tijekom tri festivalska dana.
- S nama ove godine, u kontekstu sastava govornika, definitivno treba izdvojiti Edwarda Snowdena, čovjeka upisanog u svjetsku povijest, a koji se uživo obratio linkom iz Moskve. S njim smo razgovarali o svim pitanjima koje nas muče, jer kao što svi znamo, internet u svojoj suštini, koliko nam je dao, ipak je na kraju dana pokvaren, rekla je Ballon.
Predavanja su, istaknula je, fokusirana na razne teme oglašivačke industrije, od kreativnosti, dizajna, režije, montaže do umjetne inteligencije i digitalnih tema koje će u narednim godinama vrlo vjerojatno promijeniti industriju iz temelja.
Anđela Buljan Šiber, predsjednica Uprave HURA-e i IAB Croatia te članica Organizacijskog odbora festivala, istaknula je kako su ove godine oboreni svi rekordi. Naime, broje čak 600 projekata prijavljenih na natjecanje, preko 100 članova žirija te pet natjecanja, što su, ističe, i više nego sjajni rezultati.
- Naš festival traje od jutra do sutra, rekla je Buljan Šiber, referirajući se na cjelodnevni bogat program, ali i na partyje u večernjim satima.
Uz ove dvije žene, koje drže sve konce u svojim rukama, na konferenciji za novinare prisustvovali su i neki od glasovitih predavača.
- Umjetna inteligencija nije šala, već stvarnost, rekao je vizionar tehnološkog svijeta James Whittaker, koji je svojevremeno bio dio svjetskih tvrtki kao što su Microsoft, Google, pa čak i FBI. U Rovinj je stigao iz dalekog Seattlea, a u sutrašnjem predavanju "Fuck The Future, Love The Future: The Next 30 Years For Better or for Worse" sudionicima će otkriti kako ideje pretvoriti u dobre poslovne poteze koji mogu mijenjati svijet. U svom je obraćanju rekao da će umjetna inteligencija biti ključna u rješavanju klimatske krize, povlačeći usto paralelu - "to je kao da ubijate pištolj bazukom".
Osim njega, na festivalsku pozornicu u subotu će se, upravo na Dan planeta Zemlje, popeti i Thomas Kolster, marketinški aktivist i osnivač globalnog pokreta Goodvertising movement. Razgovarat će se o zelenoj tranziciji i transformaciji i brendovima koji glume održivost. Na jednom od panela sutra će nastupiti i Konstrakta, popularna pjevačica iz Srbije koja je prošle godine nastupila na Euroviziji.